Bude se e-mail, který dáte u kontrolního hlášení, využívat i u jiných daní?

26. 1. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek.
V rámci vyplňování kontrolního hlášení musíte uvést buď ID vaší datové schránky, nebo e-mail. Bude finanční správa tento e-mail využívat i u jiných daní?

Při vyplňování prvního kontrolního hlášení je nutné v kontaktních informacích uvést buď e-mailovou adresu nebo ID datové schránky. Přes e-mail či datovou schránku pak bude finanční správa posílat případné výzvy k doplnění, opravě či potvrzení kontrolních hlášení. Znamená to, že se e-mailový kontakt stane platným kontaktem i pro doručování dalších zpráv ze stran finanční správy? V daňové poradně odpovídal Jan Molín, daňový analytik společnosti MIVO.

Otázka

Rád bych se zeptal ohledně kontrolního hlášení DPH, kde je nutné v kontaktních informacích vyplnit buď e-mail, nebo ID datové schránky. Bude při zvolení emailu použit tento kontakte pro účely doručování písemností vydaných správcem daně souvisejících pouze s kontrolním hlášením nebo je možné, že tento email bude použit k doručování i jiných zpráv s kontrolním hlášením vůbec nesouvisejících? 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com

Ilustrační obrázek.

Použití emailu k doručení zprávy od finančního úřadu má zvláštní postavení pouze v souvislosti s kontrolním hlášením. Tzn., že nemáte-li datovou schránku a správce daně Vás vyzve k nějakému úkonu v rámci řízení týkajícího se kontrolního hlášení, je zpráva doručena okamžikem odeslání správcem daně. Tato speciální úprava NEPLATÍ PRO OSTATNÍ DANĚ. Samozřejmě je možné, že správce může použít Vaši mailovou adresu, má-li ji k dispozici, k zaslání neformální zprávy týkající se jakékoliv jiné daně, to však pro Vás nebude mít žádné důsledky, zpráva nebude „doručena“ ve smyslu daňového řádu. Fikce okamžitého doručení se na jiné daně vztahovat nebude.

Jinak i v roce 2016 lze podat podání (i kontrolní hlášení) přes EPO a pak následně dodat správci daně „papírový“ formulář, který však musí být na finanční úřad doručen nejpozději ve lhůtě pro podání kontrolního hlášení – tj. do 25. dne měsíce následujícího po sledovaném období. Jedná se o zásadní rozdíl oproti podání přiznání k DPH.

Vzhledem k současnému nastavení povinné elektronické komunikace doporučujeme, abyste zvážil zřízení datové schránky. I když to na první pohled možná nevypadá, odesílání dokumentů tímto způsobem je opravdu jednoduché, pohodlné, časově velmi úsporné a bez zbytečného papírování. I v případě, že nebudete mít připlacený archiv, lze např. „doručenky“ potvrzující odeslanou poštu ukládat jako pdf dokumenty na vlastní zařízení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).