Názory k článku Budete snad platit kartou i na veřejných záchodcích?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 7. 2008 10:35

    Patrik Chrz
    Já osobně platím spíš hotovostně. Tedy hlavně proto, že obchody kde nejčastěji nakupuji, kartu obvykle neberou - díky tomu jsou levnější a to je jeden z důvodů, proč zde nakupuji. Výběry z bankomatu mám zdarma, tak je mi to buřt.
    Pokud už nakupuji v obchodě, který bere karty, tak většinou zaplatím kartou (když už si tuhle službu platím v ceně zboží, chci jí využít), ale že bych je kvůli tomu upřednostňoval, to určitě ne. Dokonce se dá říct, že pokud vidím, že nějaký obchod bere karty, spíš to ve mě automaticky vyvolává dojem, že je to "drahý obchod" a v nákupech mě to spíše psychologicky "brzdí".

    Ohledně těch výhod pro obchodníka by se myslím dalo úspěšně polemizovat:
    zvýšení tržeb (zákazník nebude při nákupu limitován finanční hotovostí, kterou má v danou chvíli u sebe)
    Jak kde. Obchod zaměřený na turisty karty přijímat prostě musí, ti zaplatí klidně i o 20 % vyšší cenu, než by si vybírali z bankomatu nebo měnili ve směnárně; částečně to jde obejít přijímáním cizích měn - aspoň EURO.
    Naproti tomu obchod v nějaké Horní-Dolní, navíc pokud je bez konkurence, přijímáním karet akorát zbytečně odvádí bance poplatky a vyššími cenami se připravuje o (další) zákazníky; ti do několik kilometrů vzdáleného hypermarketu kvůli kartě nepojedou ale kvůli (ještě o poplatek bance zvýšeným) vysokým cenám ano.
    Obchody "někde mezi" - no to bude různé. Podle mého názoru ale těch zákazníků kteří opravdu půjdou jinam JENOM kvůli platbě kartou opravdu tolik nebude. Budou brblat, ale nakoupí. Navíc, pokud zavede platbu kartou, budou kartou platit i zákazníci, kteří by jinak bez problémů zaplatili hotově, "čistý výnos" z přijímání karet může být klidně záporný.
    Pracuji v maloobchodním řetězci a platby kartou mimo velká města nejsou vůbec zajímavou položkou.
    A to tvrzení, že zákazník koupí nákup za větší peníze, díky tomu, že má dostupné peníze, které by jinak u sebe neměl - u impulzivních nákupů snad, ale u pravidelných nákupů? Tomu nevěřím. Občas ještě banky tvrdí, že kartou se utrácí "snadněji", že zákazník díky kreditním kartám / kontokorentům utratí i peníze, které (ještě) nemá, jenže nikdo nemůže utrácet víc, než činí jeho příjmy, takhle maximálně teď utratí to, co by jinak utratil za půl roku, ale tím to končí.
    přizpůsobení se zahraniční klientele, která upřednostňuje bezhotovostní platby
    Tohle je snad jediná věc se kterou v článku souhlasím. Jenže naše republika není jen centrum Prahy a Karlových Varů :-)
    zjednodušení platebního procesu,
    To nevím, co se tím myslí. Jestli má jít o rychlejší odbavení u pokladny, mám spíš opačnou zkušenost.
    zvýšení bezpečnosti finančních operací v rámci firmy
    , I při platbě kartou můžou nastat různé kiksy, např. pokladní zapomene nechat lísteček podepsat (taky jsem se setkal s příspěvky v diskusích, kde se lidi chlubili, jak takhle třeba dostali zadarmo počítačový monitor)
    získání nových zákazníků/klientů,
    Jak jsem psal výš, to je sporné, navíc začnou kartou platit i ti, kdo by jinak platili hotově
    zvýšení firemní prestiže.
    Tak tomuhle snad věří jen PR pracovníci bank. Firemní prestiž lze zvýšit mnoha účinnějšími způsoby.
  • 27. 7. 2008 11:18

    Honza (neregistrovaný)
    Problém je zejména ve zkušenosti číslo 2. Ve větších obchodních řetězcích (Interspar, Tesco atd.) je platba například za potraviny neuvěřitelné zdržování a opruz.

    Zajímavé je, že v menších specializovaných obchodech to jde bez problémů a rychle. Nákup základních potravin, který ale provádíme denodenně, je s kartou spíše otravný a problematický. Až budou tito obchodníci vybaveni kvalitními terminály kde opravdu naťukám PIN a jdu, pak platby kartou jistě několikanásobně vzrostou. Zatím ale je to spousta čekání a ještě nesmyslné podepisování cáru papíru.

    Proto v těchto případech preferuji platbu hotovostí a když vidím, že se někdo chystá platit kartou, jdu raději k vedlejší pokladně.
  • 27. 7. 2008 13:43

    anonymní
    Máme ve městě obchod s výpočetní technikou a elektronikou. V nabídce má řádově desetitisíce položek v ceně od desetikoruny po desítky tisíc za kus a na dveřích nápis "u nás nelze platit kartou". V prodejně najdete vždy nejméně jednoho právě nakupujícího zákazníka. Na druhou stranu tady ani ve špičce nevznikají fronty jako mnohdy na pokladnách v suprmarketech (prodavači stále dva). V čem je to kouzlo? Nákup tu většinou netrvá déle než minutu i proto, že většina zákazníků má již zboží objednané předem přes internet za zvýhodněnou cenu, takže prodavač si se zákazníkem jen odsouhlasí objednávku, vyinkasuje peníze v hotovosti a skladník donese zboží, zatímco prodavač obsluhuje dalšího zákazníka (bezhotovostní fundamentalisté mohou objednat přes internet a zaplatit předem převodem na účet). Ani když nemáte vybráno a potřebujete se s prodavačem poradit, netrvá nákup o mnoho déle, protože se v tom, co prodává, skutečně vyzná. I díky produktivitě, které takto dosahují, jsou nejlevnější ve městě a o zákazníky rozhodně nouzi nemají.
  • 27. 7. 2008 20:51

    Didi (neregistrovaný)
    a navíc až uvidím na výloze nápis "Zde se platí jenom kartou", tak půjdu jinam. Opravdu nemám zapotřebí někomu systematicky sdělovat co, kdy a kde jsem si koupil.
  • 28. 7. 2008 11:09

    anonym (neregistrovaný)
    Autorka je zcela v područí reklamy a není již schopná samostatně uvažovat. Jinak by se nepozastavovala nad chováním obchodníků ale stěžovala by si na podmínky vydavatelů karet. Ti totiž neumožňují přenést náklady na transakci na bedra zákazníka.
    Proč bych já, jako obchodních s marží cca 12%, měl polovinu své marže předávat za prostý převod peněz? Až budu moci na terminálu zaškrtnout "naúčtovat poplatek zákazníkovi", budu se na možnost platby kartou dívat jako na službu zákazníkovi.
    Ale to by autorka asi velmi rychle přehodnotila svůj přístup a zcela samozřejmě by vše platila hotovostí.
    Jinak jako zákazník běžně kartou platím v podstatě cokoliv nad 200,-. Jen si jsem vědom, že je to vykoupeno vyšší cenou v řádu procent. Takže potraviny nebo značkové boty to ani nezaznamenají.
  • 31. 8. 2008 14:25

    ppp (neregistrovaný)
    To je až příliš slušně řečeno, já sám bych spíše napsal, že je autorka kráva blbá.
    Co mě překvapuje je to, že je něco takového vůbec možné, že může vydavatel karty rozhodovat o tom, co obchodník zákazníkovi naúčtuje. Že ještě žádný soud nerozhodl o protizákonnosti takového počínání?
    A jestliže není možné mít oficiálně pro zákazníka poplatek za platbu kartou, může někdo obchodníkovi zakazovat slevu za hotovostní platbu? Protože proč bych se tím, že platím v hotovosti, měl de facto skládat na kartové poplatky jiným zákazníkům, těm, kdo jsou tak "chytří" jako tato paní?
    Uvažujte se mnou: Obchodník inkasuje řekněme polovinu plateb kartou a polovinu v hotovosti. Ceny musí nastavit tak, aby se mu to vyplatilo. Kdyby všichni platili hotově, mohl by zlevnit, kdyby všichni kartou, musel by naopak zdražit. Z toho je zřejmé, že se zákazníci platící hotově efektivně skládají těm druhým na část jejich poplatků.
    Tohle už by měl jednou někdo oficiálně přiznat, a na základě toho zakázat diskriminaci obchodníků a nekartových zákazníků karetnímí firmami.
  • 8. 8. 2008 20:44

    Evelyn (neregistrovaný)
    Já osobně kartou sice platím velmi ráda, protože mám potom mnohem lepší přehled o tom, kolik jsem utratila a za co, ale vybírám si. Pokud nakupuju u "velkých zvířat" typu Tesco nebo Hypernova, platím kartou i padesátikorunové položky - však oni to unesou. V malých soukromých obchodech dávám ale přednost hotovosti, zejména když vím, že mě obsluhuje přímo majitel a jsem-li s obchodem spokojená. Nebudu přece snižovat zisk, který ze mě mají.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).