Rozjíždíte e-shop a nechce se vám na začátku investovat do kvalitnější verze? Jestli to s podnikáním myslíte vážně a svému byznys plánu věříte, radši si za dobrý e-shop připlaťte. Pozdější zásahy do webu by se vám totiž nemusely vyplatit. Každá větší úprava webu e-shopu může způsobit propad ve vyhledávačích a pokles objednávek. Toto by měli mít na paměti všichni internetoví obchodníci, kteří plánují úpravy struktury, změny šablon nebo redakčního systému svého e-shopu.
Problém migrace dat
Je nutné počítat s tím, že prakticky pro každý e-shop je klíčová návštěvnost z fulltextových vyhledávačů, a proto je potřeba všechny úpravy a jejich možné důsledky dopředu promyslet. Před přechodem na novou verzi berte v potaz, zda se budou měnit URL adresy. V případě, že se nemění, rizika poklesu výkonu po redesignu se značně sníží. Pokud se ale mění, je vhodné použít permanentní přesměrování. Například pro změnu domény včetně přechodu na https:// lze využít globální přesměrování. Pozor ale na vícenásobné globální přesměrování. V případě, že je stránka přesměrovaná více než jedenkrát, ztrácíte hodnotu stránky získanou pomocí zpětných odkazů. Pokud tedy na původní stránku vedly odkazy z jiných webů a tuto stránku jste vícekrát přesměrovali, začínáte bez přidané hodnoty z odkazů,
upozorňuje Jáchym Čadil, SEO specialista společnosti Acomware. Typickým špatným příkladem je podle něj kombinace přechodu na novou doménu pomocí globálního přesměrování a zároveň následné ruční přesměrování URL kategorie. Pokud často měníte URL stránky, které nejsou správně systémově přesměrovány, máte zaděláno na velké problémy.
Poměr odkazů mezi jednotlivými stránkami může narušit i změna pořadí stránek ve struktuře webu, stejně jako přidání nebo naopak odstranění kategorie z obsahové struktury. Všechny tyto úpravy přímo ovlivňují URL adresy stránek e-shopu. Pokud jste se rozhodli zasahovat do struktury svého e-shopu, dohlédněte na to, aby původní URL adresy byly vždy správně přesměrovány na URL nově vzniklé. Pokud plánujete například změnu názvů kategorií, se kterou se většinou změní i URL, a systém webu to sám automaticky neumožňuje, pak je třeba počítat s individuálním přesměrováním původních URL na nové. Vhodným výstupem pro webmastera je pak tabulka se seznamem starých URL a přiřazených nových URL. Na tom se vždy domluvte dopředu, abyste předešli riziku vícenásobného přesměrování.
Počítejte také s tím, že po úpravách budou váš e-shop jinak vnímat jednotlivé vyhledávače. Znát to bude v případě, že se kvůli zabezpečení rozhodnete pro přechod na https://. Zatímco u Googlu tato změna pomůže zvýšit výkonnost optimalizace, u Seznamu je tomu často naopak. Algoritmus Seznamu si s tím zatím nedokáže vždy správně poradit a hrozí výrazné snížení pozic ve výsledcích vyhledávání.
Dále čtěte: Styl písma ovlivní výkonnost vaší webové stránky. Poradíme, jaký vybrat
Změny v grafické šabloně
Při redesignu e-shopu se nemění jen jeho vzhled, ale často i obsah a jeho struktura. Jenže to ovlivňuje interní odkazy vedoucí na jiné stránky téhož webu. Proto by tyto interní odkazy měly v ideálním případě kopírovat strukturu e-shopu a nejvíce by jich mělo vést na hlavní stránku, dál na hlavní kategorie, podkategorie a detaily nejdůležitějších produktů. Pokud jde o starší projekt s historií, pozor na ztrátu zpětných odkazů. Mysleme na záložky uživatelů, odkazy z různých fór nebo komentářů, odkazy na sociálních sítích, likes, sdílení a tak podobně. Nejen vyhledávače jsou závislé na už použité URL adrese stránky,
říká programátor Radek Černý z webdesign studia Vyroba-www.cz.
Například při změně grafické šablony dochází velmi často k zásadní změně poměru odkazů mezi jednotlivými stránkami, což negativně ovlivní pozice stránek ve vyhledávačích. Pokud jde o opravdový redesign a ne jen o drobné kosmetické úpravy, je i přes všechna opatření nutné počítat s tím, že k nějakému propadu ve výsledcích vyhledávání vždy dojde. Redesign je velmi složitý proces, při kterém často vznikají nové kategorie, mění se celková struktura e-shopu, staré názvy jsou nahrazovány novými. To všechno má vliv i na pozici ve výsledcích vyhledávání. Zásah bývá tak velký, že by se měl e-shop připravit na krátkodobý pokles počtu objednávek o 20 až 30 procent,
dodává Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.
Bude vás zajímat: Přiveďte na svůj web více zákazníků. Tady je návod, jak volit klíčová slova
Problém nového redakčního systému
Ke zhoršení pozic ve vyhledávačích se můžete dopracovat dokonce i změnou redakčního systému. V podstatě se tomu zabránit nedá. Škody lze nicméně minimalizovat například tím, že budete dělat redesign po menších krocích a ne celý najednou,
říká Marek Krška. Prevencí je proto výběr vhodného redakčního systému, který není technicky zastaralý. V současnosti je již standardem vytvářet systémy v html 5. Problém nastává třeba ve chvíli, kdy systém neumožňuje editovat titulky článků. Jedním z příkladu poklesu výkonnosti po migraci může být taky nepřenesení obsahu z původního webu na nový. Týká se to nejen článků samotných, ale i upravovaných titulků, descriptions a dalších. U e-shopů dejte kromě zmíněných prvků pozor i na přenesení obsahu v kategoriích a produktech. Domluvte se dopředu s webmasterem, že chcete přenášet i titulky, descriptions a texty,
radí Jáchym Čadil.
Redesignem práce na e-shopu rozhodně nekončí. Se změnou redakčního systému často dochází ke změnám v URL adresách. Zkontrolujte proto ještě před nasazením nového redakčního systému do ostrého provozu nastavení indexace a ověřte si, že všechny původní URL adresy jsou správně přesměrovány. A po provedení změn sledujte i to, kam zákazníci chodí, kde se ztrácejí a proč. Vždy je to běh na dlouhou trať. Výsledky ve vyhledávačích se neustále mění a stránky, které jsou dnes s nějakým výsledkem optimalizovány, mohou svou pozici za 14 dnů snadno ztratit. Nové a správně strukturované texty ale mají vyhledávače na webu rády,
komentuje Radek Černý.
Pokud tedy plánujete nějaké zásahy v URL adresách svého webu nebo jakékoli větší změny ve struktuře e-shopu, věnujte dostatek času důkladné analýze webu, na základě které bude redesign probíhat. A svěřte se do rukou osvědčeného odborníka. Pamatujte, že při redesignu se často některé kategorie úplně ruší a nové vznikají, jiné dostávají nové názvy a zboží se celkově přeskupuje. Proto se tu dá lehce udělat chyba. Věcí, které se mohou pokazit, je opravdu hodně a návrat zpět na původní pozice před redesignem může trvat měsíce i déle.