Zajímalo nás, zda a kdy budou poskytovatelé účetních programů připraveni a jak moc budou tyto změny pro stávající uživatele náročné.
Uživatelé přijímající platby v sídle společnosti
Hodně se hovoří o nákupu registračních pokladen či mobilních zařízení umožňujících odeslání požadovaných údajů o hotovostní platbě. Ovšem nejeden podnikatel vystačí se stávajícím zařízením. Samozřejmě za předpokladu, že již má tiskárnu, fungující internetové připojení a vhodný účetní program. Ten bude vyžadovat úpravu, ať už se jedná o účetnictví, či daňovou evidenci. Nejen v případě ubytování a stravovacích služeb, ale i u podnikatelů v dalších oborech, kterých se elektronická evidence tržeb (EET) dotkne později. Zkrátka prostřednictvím stávajícího programu musí být schopni vygenerovat pokladní doklad splňující náležitosti pro EET a oznámit hotovostní platbu. Aby vše fungovalo, je třeba software upravit a otestovat jeho funkčnost. A programátoři rozhodně nezahálí.
Například výrobce účetního a evidenčního systému EKONOM se implementací EET do systému intenzivně zabývá. V průběhu měsíce září 2016 testují komunikaci v takzvaném „PlayGround“ prostředí, které je vývojářům k dispozici od 13. června na testovacím portále Ministerstva financí ČR. Následně v průběhu měsíce října 2016 umožní uživatelům vyzkoušet betaverzi programu pro otestování komunikace v „PlayGround“ prostředí. V listopadu 2016 bude tato verze přesměrována na testovací prostředí pro zasílání údajů o evidovaných tržbách, které umožní podnikatelům otestovat funkčnost jejich pokladních zařízení. Od prosince 2016 tak bude možné pracovat ve standardním režimu EET komunikace,
slibuje Pavel Stoklasa za společnost EKONOM. Dodává, že klienti, kteří používají jejich systém pro prodej v klasickém modulu „maloobchod“, případně fakturují a přijímají hotovostní platby, budou mít funkce EET implementovány již přímo v programu, které získají aktualizací programu. Hotovostní platba tak bude automaticky „evidována na pozadí“ a potřebné údaje budou vytištěny na příslušných dokladech o tržbách.
Obdobně je tomu u účetního systému MRP. Naše účetní programy na podmínky EET připravujeme – zabýváme se počítačovým software, nebude tedy třeba žádných speciálních pokladen či tiskáren. Vše bude řešeno přímo v programu, a to pro naše uživatele v rámci standardních aktualizací bez nutnosti cokoliv navíc připlácet,
ujišťuje klienty Milan Kříž z MRP. Doplňuje, že i jejich programátoři aktuálně pracují na jednotlivých verzích. Budou dokončeny s předstihem a uživatelé budou mít možnost si veškerou funkcionalitu otestovat.
Poslední oslovenou společností je Cígler Software (Money). I oni připravují pro své uživatele několik řešení e-tržeb. Majitelé POS řešení (pokladních a prodejních systémů) obdrží funkčnost v rámci aktualizace verze na konci října 2016. U ekonomických systémů, které nejsou určeny výhradně k maloobchodnímu prodeji, bude k dispozici samostatný modul.
Cestující podnikatelé a přenos údajů do účetnictví
Poněkud složitější situace bude u takzvaných cestujících podnikatelů, jakými jsou kupříkladu prodejci, technici, opraváři atd. V praxi obvykle fyzicky vypisují faktury či pokladní doklady k úhradě předem vystavené faktury v terénu a následně je oni či jejich účetní zadávají do účetního systému. Je zřejmé, že po spuštění EET budou muset být vybaveni přenosnými zařízeními umožňujícími tisk a odeslání příslušných údajů k evidenci tržeb. Nabízí se otázka, zda bude možné tyto údaje následně vygenerovat a přenést do účetnictví či daňové evidence tak, aby je nemuseli opětovně zadávat do účetního systému. S odpovědí opět přichází oslovení poskytovatelé účetních systémů.
Pro mobilní klienty bez takzvaných pevných pokladen má systém EKONOM připravenu cloudovou aplikaci Ekonom-online. Jedná se o online fakturaci, kde bude možno vystavit prodejku či fakturu s platbou v hotovosti. Podle Pavla Stoklasy je aplikace připravena pro tisk, odeslání a verifikaci údajů k EET. Data bude možné automaticky synchronizovat s účetním systémem EKONOM.
Obdobně se vyjadřuje i Milan Kříž za společnost MRP. Cestující podnikatelé budou moci využít produkt, který umožní import vydaných dokladů do účetního systému MRP K/S.
Jednoduchou mobilní aplikaci (v základní verzi zdarma) připravuje i účetní systém Cígler Software. Kromě prodeje umožní připojení tiskárny a platebního terminálu prostřednictvím Bluetooth nebo Wi-Fi. Bude využitelná pro prodej s možností následného zaúčtování v ekonomickém systému nebo v účetní kanceláři, prostřednictvím online fakturační služby. Uživatel bude mít na jednom místě v cloudu přehled o prodejích ze všech svých pokladních míst a hlavně z tohoto místa bude umět prodeje přenést, například do účetní kanceláře,
vysvětlil pro server Podnikatel.cz Tomáš Komárek ze společnosti Cígler Software.
Daňová uznatelnost nákladů
Podnikatelé, na které se bude vztahovat první fáze elektronické evidence tržeb, budou pořizovat zařízení, software či upgrade stávajícího již v letošním roce. Veškeré prokazatelné výdaje s tím spojené bude samozřejmě možné v letošním roce daňově uplatnit. Ovšem o zapojení do systému EET v první fázi se mohou rozhodnout dobrovolně i ostatní podnikatelé, případě se nezapojí, jen s předstihem před koncem roku pořídí potřebné zařízení, aby byli včas připraveni. Bude se i v takovém případě jednat o daňově uznatelné výdaje? Podle Petry Petlachové z Generálního finančního ředitelství půjde i za této situace o výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Pro zjištění základu daně se odečtou ve výši prokázané poplatníkem.