Budoucnost EET? Podle provozovatelů pokladních systémů je nejistá

9. 12. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Elektronická evidence tržeb je odložena až do 1. ledna 2023. Podle provozovatelů EET může být za tu dobu vše úplně jinak.

EET byla původně odsunuta do konce letošního roku, ale Poslanecká sněmovna v říjnu schválila vládní návrh na odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Vyslyšela tak podnikatele a asociace, které je zastupují. Jak jsme psali, podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. 

Co se dozvíte v článku
  1. Poctivým se nepomohlo
  2. Pro někoho může být situace likvidační
  3. Pokladní systémy fungují dál
  4. Co klienti?
  5. Plány? Optimalizovat a vylepšovat

Poctivým se nepomohlo

Michal Kalenda, jednatel společnosti Consulta Bürotechnik, vidí odsunutí EET vzhledem k složité situaci, která letos všechny podnikatele potkala, jen jako symbolické gesto. Podle Ondřeje PoláchaElisoftu pomůže takový odsun některým podnikatelům, kteří měli do EET spadnout tento rok, a odpadají jim tak náklady na vstup do EET. Bohužel to podle něj odnáší ti svědomitější, kteří se připravili s předstihem a nyní mají zařízení, které jim zastará. Pokud jej budou teda ještě potřebovat. Je totiž otázka, co bude na začátku roku 2023, podotýká.

Zdeněk Palla z firmy Solitea dokáže pochopit, že zavádět 3. a 4. vlnu EET v době epidemie není ideální a posun termínu na konec tohoto roku považuje za správné rozhodnutí. Odložení o dva roky je však podle něj moc dlouhá doba, když si uvědomíme, že se odsunutí EET týká také těch, co se zapojili do 1. a 2. vlny EET. Vzhledem k tomu, že příští rok na podzim budou volby do parlamentu a ty mohou dopadnout různě, tak je otázka, zda nějaký start EET v roce 2023 bude, dodává. Také provozní ředitel KASAmax EU Martin Laštovica zdůrazňuje, že budoucnost EET bude nyní hodně souviset s tím, jaká politická reprezentace přijde po sněmovních volbách příští rok. Je tu i možnost, že už se EET nikdy nerozjede na 100 procent.

Nemyslí si však, že by odsun EET nějak výrazně pomohl podnikatelům, a to rozhodně ne těm poctivým, kterých je většina. I nyní se podle něj najdou “vykukové“, kteří přímo jim posílají otázky typu: „Když udělám storno, bude vidět na uzávěrce pokladny?“ nebo „Mohu namarkovat celkovou měsíční tržbu pouze jednou pokladní operací na konci měsíce“? Myslím, že v každém oboru podnikání se takoví lidé najdou. A ukazuje se, že v tomto směru je EET potřebným nástrojem na straně státu a finanční správy, shrnuje.

Také podle Hynka Pášmy, obchodního ředitele Pokladny MARKEETA, si nemalá část podnikatelů z první a druhé vlny už na EET zvykla a navíc zjistila, že pokladna jim pomůže s přehledem v podnikání, takže pro tuto část není odložení povinnosti evidovat tržby žádným přínosem. Existuje samozřejmě část podnikatelů, kteří v EET spatřovali zlo, a pro ty je pozastavení EET vítaným krokem. Podle našeho názoru pokud máte v této nelehké době jako podnikatel přežít, tak jedním z důležitých nástrojů v maloobchodě nebo gastru je chytrá pokladna, která vám přinese přehled o vašem byznysu – kolik čeho prodáte, na čem nejvíce vyděláváte, kdy vám chodí nejvíce zákazníků/hostů, apod., popisuje. 

Pro někoho může být situace likvidační

Michala Kalendu mrzí, že stát prozatím nereflektoval, že existují i společnosti, které se živí vývojem pokladen a pokladních systémů. Jsou segmenty podnikání, na které je okamžitě „vidět“, jako jsou zavřená kadeřnictví, služby, posilovny, restaurace, ale jsou tu i firmy, jako je jejich, a ostatní firmy zabývající se EET pokladními systémy, které pomáhají hladkému chodu všech podnikání. Opatření se jich také velmi intenzivně dotkla, ale vůbec se o nich nemluví. Investovali jsme mnoho sil a samozřejmě i peněz, abychom vytvořili ty nejlepší pokladní systémy pro české prostředí pro 3. a 4. vlnu EET. Naší pílí se nám podařilo vytvořit špičkový produkt, ale díky zásahu státu jsme přišli o zákazníky, dodává.

Obecně je tedy takové rozhodnutí pro firmy, které si živí jen prodejem pokladních systémů a zodpovědně se na start třetí a čtvrté vlny připravily, likvidační. Musíte si uvědomit, že bylo nutné s předstihem nakoupit velké množství pokladen a pokladního vybavení. Zároveň se posiloval tým lidí, kteří by měli pokladny prodávat, instalovat nebo měli poskytovat technickou podporu, vyjmenovává Zdeněk Palla. Tyto firmy tak mají spoustu pokladních zařízení nakoupeno a nemají je komu prodat.Podle Petra Menclíka, ředitele společnosti Dotykačka odsunutí EET znamená změnu byznys plánu. EET byl plán, do kterého investovali desítky milionů korun (obchodníci, skladové zásoby, mediální kampaně) a tento plán nevyšel. Místo něj ale vývoj událostí přinesl nové, ještě zajímavější příležitosti, doplňuje.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Pokladní systémy fungují dál

Nyní jsou na tom dobře ty firmy, které nevznikly kvůli EET a jejich pokladní systémy na ní nestojí. Naše pokladní systémy mohou sloužit i bez EET. EET je prostě pouze vlastnost systému, nyní pouze nepotřebná, konkretizuje Ondřej Polách. V Solitei je situace jiná, protože je zde mnoho obchodních skupin a jednou z nich je i oddělení pokladních systémů. Současná situace kolem koronaviru a odsunutí startu 3. a 4. vlny EET tak dopadá na toto oddělení a na lidi, kteří v něm pracují. Nicméně oddělení pokladních systémů je jedním z mnoha oddělení ve skupině Solitea a na firmu zmiňované rozhodnutí o odsunutí nemá vliv, upřesňuje Zdeněk Palla. Consulta Bürotechnik je výrobcem a dovozcem EET pokladen a systémů a jejich zboží tak neprodávají koncovým uživatelům, ale síti dealerů. Takže jsme postiženi především téměř nulovými prodeji dealerům a distributorům, které samozřejmě pramení z nezájmu koncových uživatelů, podotýká Michal Kalenda.

Společnost Smart Software, pod kterou spadají pokladny Markeeta, se věnuje vývoji chytrých retailových řešení (chytré pokladny SmartPOS pro řetězce, mobilní objednávací aplikace, objednávací samoobslužné kiosky apod.) a aktuálně vidí v měnícím se retailovém prostředí další byznysové příležitosti. EET je tak pro ně jen malou součástí jejich byznysu. Za stávající situace ale podle nás nevyhnutelně dojde ke konsolidaci trhu. Zejména menší hráči orientovaní čistě na EET tak dlouhý odklad neustojí a buď ukončí zcela svoji činnost, nebo budou pohlceni některým z velkých hráčů na trhu, domnívá se Hynek Pášma. Podle Petra Menclíka bude konsolidace trhu nevyhnutelná, protože menší hráči orientovaní čistě na EET nemohou vzhledem k odkladu obstát. Skupina Dotykačka v těchto změnách plánuje sehrát aktivní roli. V současnosti jednáme už s několika subjekty, uvádí.

Co klienti?

Provozovatelé EET pokladních systémů se shodují, že většina jejich zákazníků jejich pokladní systémy stále používá, a to proto, že jim zjednodušují a organizují práci. Služby tak neruší, buď je prodlužují, nebo i poptávají. Nesetkáváme se s požadavky na rušení našich služeb. Samozřejmě objeví se požadavek na pozastavení servisní smlouvy či její prodloužení o dobu uzavření provozovny. Takže i nyní nabíráme nové klienty, vysvětluje Martin Laštovica. Podle Hynka Pášmy se rozhodnutí o pozastavení EET v praxi kombinuje s opatřeními proti koronaviru, takže je obtížné vyhodnotit, kolik podnikatelů přestalo zcela používat pokladny a dále podniká a kolik jich ukončilo živnost nebo mělo/má aktuálně zavřeno. Odhadujeme, že zhruba 30% našich zákazníků používalo pokladnu pouze pro evidenci tržeb a ti ji pravděpodobně po dobu odložení EET používat nebudou, doplňuje. 

Většina zákazníků využívá Dotykačku kvůli jiným benefitům. Chytrý pokladní systém reálně pomáhá přivádět zákazníky, takže podnikům zvyšuje obrat. Zároveň poskytuje dokonalý přehled o tom, co přináší zisk a co naopak ztrátu. Automatizace odbourává chybovost a šetří čas, náklady i nervy provozovatelů. To se potvrdilo v létě, kdy ze strany gastro podniků i maloobchodníků výrazně stoupla poptávka po licencích s nejvyšším počtem funkcionalit. Chytrý pokladní systém zkrátka pomáhá zvládat krizi efektivněji, říká Petr Menlcík.

Většina zákazníků Solitei nepřestlala s elektronickou evidencí a posílá svá data i nadále do centrálního datového uložiště. Důvodem je to, že jim odesílání dat vůbec nevadí a nemají potřebu EET vypnout, nechtějí nic komplikovat, a tak prostě evidují dál. Pak je menšina zákazníků, která odesílání dat do EET zastavila. V Solitei v oddělení pokladních systémů se neplatí měsíční paušál, ale roční služba „Podpora a aktualizace systémů“ a tady se zatím snížení plateb neprojevilo. Spíše se setkáváme s jednotkami případů, kdy nám chtějí podnikatelé vracet po několika měsících celé pokladny s tím, že je EET odložena, a očekávají, že si prodané pokladny zpět odkoupíme, prozrazuje Zdeněk Palla.

Plány? Optimalizovat a vylepšovat

Solitea se více zaměřuje na dodávky komplexních systémů, jako jsou dodávky pokladní a skladové aplikace, a nabízejí také ekonomické, účetní a ERP systémy. Prodej malých pokladen nebo dotykových pokladen s jednoduchou aplikací zdarma, jakou je například Profi Účtenka, se téměř zastavil. Nicméně i u nás na oddělení pokladních systémů se projevuje dopad částečného omezení a uzavření ochodů, a proto musíme optimalizovat naše procesy a tím i náklady jako každá jiná firma, které se omezení dotklo, dodává dále Zdeněk Palla. 

skoleni_8_1

V KASAmax EU mají v plánu nadále poskytovat jejich služby, tedy servis i prodej pokladních systémů. Podle Martina Laštovicy měla EET velmi pozitivní vliv na digitalizaci oboru a podnikatelé pochopili, že je pro ně výhodné, když mají vše pohromadě a v elektronické podobě. Díky našim pokladním systémům mohou plánovat nákupy, mohou registrovat zákazníky a poskytovat jim slevy a věrnostní bonusy, mají přehled o tom, jak se jim daří a podobně. Elektronická evidence tržeb už je v tomto směru jen malá aplikace, o které ani nevědí, vysvětluje. 

Podobně si Michal Kalenda myslí, že pokladní systémy zjednodušují práci, přináší přehled a organizovanost práce a zkušenosti jejich zákazníků to jen potvrzují. Ani teď nezahálí. Stále vymýšlíme, jak ještě naše systémy vylepšit. Mluvíme s podnikateli, testujeme produkty, natáčíme video-návody, aby až krize pomine, měli se podnikatelé kam obrátit. A my věříme, že tuto nepříjemnou situaci vydrží a zvládne co nejvíce českých podnikatelů ve všech segmentech, uzavírá.

EET by se mělo...

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).