Sociální sítě se neustále snaží přinášet svým uživatelům něco nového. Mnohdy se funkce týkají jen zábavy, ale častěji těch, kteří platí. Tedy právě těch, kteří sociální sítě využívají ke své propagaci.
Novinky je třeba sledovat a zkoušet
Facebook i další sociální sítě se aktivně mění a reagují na potřeby uživatelů i firem. Pravidelný monitoring umožňuje značce zkoušet nové formáty a funkce, díky kterým může být sdílený obsah poutavější a rozmanitější pro koncového uživatele. Právě testování novinek a jejich vhodný výběr na základě potřeb klienta je tou nejlepší cestou pro efektivní a nápaditou komunikaci na sociálních sítích,
radí na úvod Kristýna Zbíralová, Social Media Specialist z agentury MarketUP. Podle Katky Pavlíčkové, zakladatelky a výkonné a kreativní ředitelky značky Businessgram, by to mělo fungovat tak, že aktivní správce firemního profilu novinky objeví sám, když aplikaci používá a může je rovnou otestovat.
Pro každou zavedenou i začínající společnost je důležité vždy monitorovat technický vývoj, nové funkce a trendy, ale vždy je třeba být opatrný a řádně si zjistit informace. Buďte svědomití, diverzifikujte své zdroje a nepodceňujte vlastní zkušenosti s nástupem a útlumem trendů. Nikdy se však nepřestaňte rozvíjet,
radí Adam Watkins, Head of Social Marketing Team z agentury Wunderman. Podle něj by vedoucí pracovníci měli být vždy informovaní o možných zlepšeních a neměli by mít zamítavý postoj k technologickému pokroku, který může být stěžejní pro přežití společnosti . Pokud je vaše společnost navíc známá svou inovativností, lépe přilákáte i udržíte talentované zaměstnance.
Instagram spustil samostatnou aplikaci
Podle Katky Pavlíčkové je poslední největší novinkou od Instagramu samostatná aplikace Threads pro zasílání zpráv z Instagramu. Ta umožňuje odesílat fotografie nebo videa blízkému seznamu přátel. Obsah, který si skrz Threads s někým posíláte, se zároveň propisuje do doručené pošty přímo v Instagramu (Direct Message). Funguje to tedy na principu zasílání obsahu jeden na jednoho a dá se říct, že jde o přímou konkurenci Snapchatu. Tímto krokem zřejmě Instagram cílí na mladší publikum. I přesto, že jsem aplikaci testovala, zatím nedokážu s přesností říct, jak ji bude možné marketingově využít a jestli vůbec,
doplňuje Katka Pavlíčková.
Na Instagramu je nyní možné využít také tmavého režimu (Dark Mode) – jedná se o trend v aplikacích, který šetří zrak a navíc snižuje spotřebu baterie. Co se týče reklam, nyní je možné naplno ji umístit například do karty Prozkoumat (Explore), kam denně chodí až 200 milionů uživatelů. Novinky se týkají také influencerů, kteří nově mohou označovat tzv. placenou spolupráci i v IGTV videích. Tím pádem si firma může v přehledech na facebookové stránce prohlédnout, jak se obsahu daří, a díky tomu lépe vyhodnocovat, jestli peníze vložené do spolupráce s influencerem byly investované rozumně, nebo naopak.
Tomuto tématu jsme se věnovali v článku Hledáte influencera na Instagram? Hlavně ať rezonuje s vaší značkou
V posledních měsících Instagram hodně pracuje také na vylepšování bezpečnosti na síti. Například tak, že vylepšuje umělou inteligenci, která odhaluje podvod, spam nebo šikanu. Nově máte také jako firma nebo soukromý uživatel možnost kontrolovat si přímo v aplikaci (doposud to šlo jenom z počítače), jaké externí aplikace mají přístup k vašemu účtu a jaká oprávnění jste jim udělili,
dodává Katka Pavlíčková.
Změny čekají i Stories
Pro Stories (Příběhy) jsou nově dostupné šablony přímo v Ads Manageru. Jako všechny novinky se zavádí postupně, takže nemusí ještě být dostupné všem. Novinka podnikatelům pomůže se zvládnutím požadavků populárního instagramového formátu přímo v nastavení reklamy. Například s poměrem stran, zakomponování vhodné výzvy k akci a textů,
upřesňuje Kristýna Zbíralová. Uživateli tak stačí nahrát obrázek, který si může snadno upravit a přizpůsobit, doplnit jej nadpisem a textem a případně přidat také hudbu nebo nějaké efekty.
Testují se také nové stickerky (nálepky) pro Stories na Instagramu. Katka Pavlíčková zmiňuje takzvaný „Reminder“ (česky to bude nejspíš připomínka). Půjde o stickerku ve Stories, pomocí které bude firma moct upozornit na spuštění nějaké novinky ńapříklad v e-shopu. Budete-li mít limitovanou kolekci tenisek, tak na to uděláte „Reminder“ na konkrétní datum a uživatel může zakliknout, aby se mu to v den předem a pak 15 min předem připomnělo notifikací,
popisuje Katka. Tereza Pánková z agentury MarketUP upozorňuje na nový sticker Invites, který by mohl představovat vhodný způsob pro sdílení akcí se zákazníky, oznámení o webinářích a podobně.
O nálepkách a dalších funkcích ve Stories jsme psali v článku U instagramových Stories se nemusíte bát kreativity
Jak to vypadá s nákupy na Instagramu?
Na Instagramu zatím fungují nákupy s rozšířenou realitou (augmented reality) jen pro firmy se zaměřením na kosmetiku a brýle. Plánuje se však rozšíření i pro další obory. Zákazníci si díky rozšířené realitě mohou před zakoupením v rámci aplikace vyzkoušet jednotlivé produkty (např. odstín rtěnky nebo samotné brýle) a na základě toho se rozhodnout. Vzhledem k popularitě filtrů ve Stories je tato funkce vhodným vylepšením při nakupování online. Jednou z výhod je i výrazně kratší cesta zákazníka od výběru produktu k nákupu,
doplňuje Tereza Pánková.
Rozšířená realita umožňuje zákazníkům do videí přidávat nové prvky či filtry. Společnosti, využívající AR v rámci své sociální strategie mohou očekávat, že zákazníci u jejich obsahu vydrží delší dobu, budou na něj reagovat a sdílet ho. Například IKEA nabízí inovativní AR funkce, které zákazníkům umožňují vyzkoušet si rozvržení nábytku ještě před nákupem. Na sociálních sítích některých prodejen si pak zákazníci mohou díky AR vyzkoušet oblečení. Funkce AR jsou interaktivní a lze je sdílet, takže vývoj těchto technologií na sociálních sítích je win-win situace jak pro firmu, tak pro zákazníka,
popisuje Adam Watkins.
Podle Katky Pavlíčkové mají nákupní novinky velký potenciál, který ještě nebyl naplněn. Instagram se aktuálně zaměřuje na vybudování efektivní nákupní platformy, ale všechno dost trvá. V principu chce Instagram docílit stavu, abyste jako uživatel mohli nakoupit přímo v aplikaci včetně zaplacení a vůbec vás to nepřesměrovávalo na e-shop. Stále však není dokončená „platební brána“, a to i přesto, že si už v aplikaci můžete propojit kreditní kartu, což je k ničemu. Minimálně nákupní novinky do Čech ještě v plné síle nedorazily a stále mnoho podnikatelů nemá ani aktivní funkci „Nakupování“ na síti. Těžko říct, kdy dojde k úplnému spuštění,
uzavírá.
K prodeji lze využít i prodejních nástrojů, o kterých najdete více v článku Prodávejte své produkty na Instagramu a ukažte je celému světu
Co se testuje?
Facebook aktuálně testuje reklamy ve feedu skupin. Jedná se o funkci, která může zařídit lepší zásah na základě zájmů cílové skupiny. Je ale otázkou, jak na toto reklamní umístění budou reagovat samotní uživatelé Facebooku. Členové daných komunit si totiž pečlivě hlídají obsah, který se ve skupinách objevuje,
podotýká Kristýna Zbíralová. Její kolegyně Karolína Paseková zase zmiňuje nové takzvané Dynamic Ads na sociální síti Snapchat. Jde o to, že Snapchat sám vytváří reklamy z produktů ve vašem katalogu a ukáže je relevantnímu publiku. Při zadávání reklamy si stačí vybrat z několika předdefinovaných vertikálních šablon a zaměření reklam, o zbytek se postará systém. Tato funkce je vhodná především pro ty, kteří s reklamou začínají (nebo pro e-shopy, které často mění své nabídky), protože systém na reklamy automaticky aplikuje jakékoliv změny v katalogu,
dodává. Funkci zatím Snapchat testuje v USA, ale měla by se rozšířit mezinárodně.
S novou funkcí přišel také LinkedIn. Jedná se o službu LinkedIn Skill Assessments, která pomáhá uživatelům i recruiterům. Uživatel díky ní má možnost zdokonalit a validovat své dovednosti a znalosti a recruiterům zase slouží k ověření pravdivosti údajů vyplněných kandidátem. Novinka funguje jednoduše – uživatelé absolvují testy na určitá témata, a pokud je absolvují úspěšně, získají odznáček, který recruiterům indikuje, že ve svých dovednostech nelžou. To může pomoci firmám třídit uchazeče už od začátku výběrového řízení, naopak uchazeči tak mohou snadno vystoupit z davu,
doplňuje Karolína Paseková z MarketUP.
Adam Watkins si myslí, že inovace se budou i nadále týkat především tvorby elegantnějšího a dynamičtějšího videoobsahu. Více než 56 % uživatelů sociálních sítí má v příštím roce zájem o více relevantních videí, a proto se podle něj můžeme na inovace těšit především na platformách jako je SnapChat, TikTok a Instagram.
V této souvislosti doporučuje využívat nových a levných automatických nástrojů pro jednoduché přidávání titulků k videoobsahu. U živého vysílání lze například použít nástroj Clipmatic pro přidání titulků na stream a u předtočených videí můžete využít Caption This pro automatické vygenerování titulků do dynamického obsahu, uvádí konkrétní příklad. Pokud chcete mít nad titulky větší kontrolu, můžete je manuálně přidat pomocí nástroje Kapwing a vytvořit si tak vlastní video overlay. Rok 2019 byl rokem videoobsahu, takže je na čase zařadit titulky do vaší komunikační strategie, jinak hrozí, že vám ujede vlak
, uzavírá.