Buďte podnikatelem, nestaňte se arogantním idiotem

8. 1. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Zvyšuje se počet úspěšných mladých podnikatelů. Je skvělé, když jde mládí vpřed, ale moc a úspěch může zatemnit mozek. Mohou se stát arogantními idioty.

Dobrá zpráva hned na začátku. Pokud čtete tento text, idiot nejste a zřejmě ani nebudete. Idiot má IQ nižší než 35. I když pejorativně považujeme toto označení za nadávku, význam slova vychází z mentální retardace, a to velmi těžké. Proto také česká věda uložila označení idiot do šuplíku, protože význam slova Češi už vnímají jinak. Zaměřme se však na další slovo: arogance.

Ta začíná v českém byznysu bobtnat a mám obavu, že se na tom velkou měrou podílejí často mladí a talentovaní podnikatelé, kteří našli díru na trhu, nebo okopírovali úspěšný obchodní model ze zahraničí, a nyní sedí na penězích, o kterých se jim ještě před pár lety ani nezdálo. Moc a peníze kazí povahu člověka a kdo není dostatečně pokorný a nedokáže pracovat se sebereflexí, začíná ztrácet kontakt s realitou. Z předtím nevýznamného člověka se rázem stane nesnesitelný arogantní idiot, který je opojen svou mocí.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Arogantnímu idiotovi se v českém byznysu raději vyhněte.

Oslovil jsem psychology i respondenty napříč různými obory, jak vlastně s podobnými lidmi vycházet. Pokud bych to měl shrnout do jedné rady, těmto osobám se vyhněte a nechte je hnít v jejich přesvědčení, že jsou nejlepší.

Podle arogantního idiota je vždycky všechno špatně

Jak upozorňuje psycholožka Marie Farková, ať už uděláte cokoli, všechno bude vždy špatně. Takový člověk si totiž vůbec nepřipustí, že se jeho chování odlišuje od normálu. Neexistuje universální rada, řešení, jak s podobným člověkem vycházet, ale pokud mohu něco doporučit, tak řešit problémy hravou formou, říká Farková.

Že neexistuje paušální rada, jak s takovým člověkem jednat, potvrzuje i psycholog a psychoterapeut Jakub Jura. Je jiná situace, pokud se s tím člověkem dobře osobně znáte, když jste jeho podřízený, nebo obchodní partner, který komunikuje pouze formou e-mailu. Musíte vždy počítat s variantou, že takový člověk vám může odvědit, že vás vůbec nepotřebuje, říká Jura.

Je nutné si však uvědomit, co vlastně můžeme považovat v oblasti byznysu za aroganci. Líbila se mi odpověď Tomáši Bučiny, spolumajitele agentury Provocado. Ten totiž tvrdí, že když požadujete po obchodním partnerovi odpověď na mail ještě tentýž den, ale sám odpovídáte až za týden, je to znak obchodní arogance. Stejný případ nastává, když chcete fakturu poslat ještě na poslední chvíli s datem končícího kvartálu, ale s platbou si dáte měsíc načas, doplňuje Bučina.

Jan Dostál, majitel e-shopu na prodej šperků Alistair.cz, tvdí, že arogance se v podnikání projevuje tím, pokud dáváte okatě najevo velikost firmy a množství financí, přičemž nemáte na zaplacení objednávky: Konkrétní chování se projevuje hlavně zvýšenou sebedůvěrou a občas to přechází až do agresivity, tvrdí Dostál.

Když nemusel za svůj byznys tvrdě bojovat, je arogantní

Arogance také vychází podle Bučiny z faktu, že mnoho arogantních podnikatelů nemusí za svou práci bojovat a čelit i prohře nebo odmítnutí. Například proto, že mají své stálé klienty, kteří si je nevybrali na základě té nejlepší nabídky, ale protože jsou to jejich přátelé, bývalí kolegové nebo příbuzní, tvrdí Tomáš Bučina, spolumajitel agentury Provocado.

Podobný názor má i Jiří Česal, výkonný ředitel Asociace textilního-oděvního-kožedělného průmyslu. Podle něj arogance může pramenit z toho, že podnikatel přišel ke své moci i penězům velmi snadno a nestojí za ním tvrdá každodenní práce a zvláště týmová práce. Pak mohou vznikat klamné představy o vlastní osobě, které pak tento člověk dává najevo i veřejně, tvrdí Česal.

Reálný příběh z českého byznysu


S podnikatelskou arogancí u nás jsem se setkávala více než před takovými 10–15 lety, kdy se firmě povedla jedna větší zakázka, pokud možno zahraniční, a podnikatel se cítil neohroženě „za vodou“. Nepřijímal menší zakázky, přistupoval k obchodu nepartnersky formou „ber-neber, diskutovat nebudu“, a podobně. Často se mu pak závislost na jednom partnerovi stala osudnou. Dodnes je to typickým přístupem na některých méně rozvinutých trzích, překvapivě včetně Slovenska, ale bude to asi oborově různé. Arogance se často projevuje i ve využití (a zneužití) tržní síly stylem „sice jsme udělali chybu my, ale chcete-li dál dodávat, o náklady na ni se podělíme“.


Pavla Břečková,  místopředsedkyně AMSP ČR a ředitelka obchodu AUDACIO

Za českou byznysovou arogancí stojí ale také faktory zvenčí. Ondřej Koudela, šéflektor a majitel zážitkové vzdělávací firmy PrPom.cz, mi napsal, že za vysokou míru arogance v českém prostředí si často můžeme sami. Podle něj Češi neumějí hledat, posoudit a chtít kvalitu i v obchodním jednání, což se v konečném důsledku odráží v tom, že přijmeme i fakt, že obchodní partner se chová nestandardně.

Když odbočím od podnikatelů a šéfů úspěšných firem a start-upů, kdy naposledy jste vy byli schopni poslat do patřičných míst českou prodavačku, která se na vás kysele a arogantně tváří v okamžiku, kdy ji požádáte o jinou velikost kalhot, protože po Vánocích se do své běžné velikost prostě nevejdete?

Máte „koule“? Do byznysu se s arogantním idiotem nikdy nepouštějte

Myslím, že Tomáš Bučina to říká naprosto trefně: Pokud máte „koule“, do žádného byznysu se s arogantním idiotem nepouštějte. Takoví podnikatelé jsou totiž často velmi konfliktní a je lepší podle zkušeností oslovených respondentů oželet vidinu příjemného zisku.

Pokud přesto takového člověka ke svému byznysu potřebujete, zkuste následující rady:

1) Nikdy nenazývejte jeho aroganci pravým jménem
S podobnou osobou se musíte rozhodně vyvarovat značkování typu “Ty jsi…”, protože tím byste ji mohli ještě více popudit. Že chování není standardní, lze naznačit například formou outdoorových her, které lze aplikovat například v rámci teambuildingu, pokud se jedná o vašeho kolegu, doporučuje psycholožka Marie Farková.

2) Částečně mu dejte za pravdu v otázkách, kde je to možné
U arogantního idiota je nutné se povznést nad jeho jednáním. Podle Jana Dostála je dobré s ním jednat ještě opatrněji než s nespokojeným zákazníkem. V praxi je ale nejúčinnější dát mu částečně zapravdu, trochu mu zalichotit a povznést se nad jeho jednáním, tvrdí Dostál, majitel e-shopu Alistair.cz. Podobný názor má i Pavla Rýznarová, produktová manažerka pro oblast financí ve společnosti Ušetřeno.cz: Potřebujete-li prodat svůj nápad, musíte to podat tak, aby daná osoba nabyla dojmu, že k nápadu přispěla a je to vlastně jeho/její zásluha. Osvědčilo se mi se o takovém člověku občas zmínit před ostatními, že jeho/její zásluhou ve firmě pracují opravdoví odborníci, kterých si každý váží. Dospěje to do fáze, kdy si již nemůže dovolit své zaměstnance/partnery před vámi shazovat.

skoleni_8_1

3) Zjistěte, proč se chová arogantně
Abyste arogantnímu idiotovi porozuměli a mohli s ním jednat, je dobré si také zjistit, proč se tak chová. Ilja Hynek, jednatel agentury Propagace-firem.cz, doporučuje objektivně prozkoumat jeho okolí a otevřeně se ostatních lidí ptát, proč je chování takového člověka nestandardní. Hlavně si nedělejte úsudek podle řečí zaměstnanců a dotčených firem. Vždy si zjistěte, proč se tak chová, co ho k tomu vede. Třeba je arogantní jen k některým lidem, ale k budoucímu obchodnímu partnerovi nebude, říká Hynek.

4) Zkuste arogantní osobu přimět k sebereflexi
Pro arogantního idiota je vždy nutná sebereflexe, pokud ji nemá, nikdy si své chování neuvědomí. Pokud se však dostane do situace, že mu někdo taktně naznačí, že se chová arogantně či nadřazeně, je dobré zavzpomínat na dobu, jak se choval dříve, když ještě nebyl v pozici, v níž se aktuálně nachází: Je-li podnikatel oslepen mocí a i přesto je schopen sebereflexe, je dobré si položit otázky typu: jak jsem se tenkrát choval já? Jaký byl můj život, než jsem tu moc měl? uzavírá psycholog a psychoterapeut Jakub Jura.

Další reálný příběh z českého byznysu


Vzpomínám si na případ z jedné firmy. Ve firmě byl arogantní manažer na jednom útvaru. Firmě záleželo na firemní kultuře, která byla hodně orientovaná na lidi. Ve firmě jsme udělali 360 stupňovou zpětnou vazbu. Zaměstnanci včetně TOP managementu dali velmi otevřenou zpětnou vazbu tomuto manažerovi. Nemělo to na něj však dopad. Tak následovalo zadání, že mu musíme dát pocítit jeho vlastní “medicíny”. Tak jsme připravili workshop, jehož zadáním bylo, dostat tohoto manažera, kdy bude konfrontován s arogantním jednáním. To se povedlo a mělo to dopad na jeho jednání. Celé to pak bylo podpořeno individuálním koučinkem, který odhalil příčinu jeho chování. Byla to výchova jeho rodiči (despotickou matkou). Pokud se setkáme s arogantním člověkem, tak je dobré si uvědomit, že všichni lidé, se kterými se setkáme, jsou naše zrcadlo. Je vhodné se zamyslet, co si na tom arogantním “týpkovi" mám uvědomit. Nejsem já taky někdy arogantní? Nebo naopak. Nejsem příliš submisivní?


Tomáš Gřešek, senior konzultant EDUWAY

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).