Od své původní profese Tomáš Kožíšek neutekl tak docela. Prostě se jen zaměřil na čistě chlapskou klientelu. Jako o chlapech nebo gentlemanech mluví o svých zákaznících on sám. Proto na chvíli zapomeňte na oslovení pánové. Brzy pochopíte proč.
Tomáš Kožíšek zavzpomínal na svá studentská léta a staré holiče, u kterých se řemeslu vyučil. Byli to holiči, kteří ještě pamatovali první republiku a vyprávěli nám, jak to tehdy fungovalo. Holičské salony bývaly skoro na každém rohu a chlapi si dopřávali péči spojenou se zážitkem pravidelně. Takový pan prokurista si jednou týdně zašel do salonu třeba jen nechat zaholit kontury nebo navoskovat účes brilantýnou. Historicky si muži vůbec dopřávali profesionální péče o zevnějšek mnohem více než ženy. Bylo tedy na co navazovat. Nevymyslel jsem nic nového. Jen jsem oprášil to, co tu léta leželo v zapomnění. Mohl to udělat kdokoli,
říká Tomáš Kožíšek.
Češi byli dlouho zvyklí chodit k holiči vlastně jen z nutnosti. Prostě si jen sednout do řady, počkat na zavolání „další“, zaplatit za ostříhání pár korun a odejít. Dojem z péče i samotný výsledek byly druhořadé. Ve světě se ale atmosféra, kterou u nás nazýváme staré dobré časy, držela a drží dodnes. Komplexní péče a servis jsou naprosto automatické v Turecku, v Anglii i na Kubě. Proto zpočátku tvořili klientelu pražského holičství Thomas's BarberShop hlavně cizinci. Tomáš Kožíšek jim nabídl něco, na co byli zvyklí. Češi si ale na novou službu zvykli také velice rychle. Poměry se změnily a 70 % chlapů, kteří dnes otevřou dveře Kožíškova salonu, jsou Češi jako poleno.
Klub pro gentlemany není bordel
Koncept salonu jsem připravoval dlouho. Protože zákazníkům nabízíme i peeling obličeje, odstraňování chloupků nebo masáže, chtěl jsem se vyvarovat toho, aby podnik nepůsobil moc zženštěle a nepřitahoval jen metrosexuály. Já mám salon pro gentlemany. A to jsou lidé, kteří o sebe pečují a zároveň mají jisté chování. Takové zákazníky chci. A když k chlapům jako k gentlemanům přistupujete, oni se tomu velmi rychle a rádi přizpůsobí,
říká úspěšný podnikatel.
Tomáš Kožíšek se inspiroval nejstarším dosud fungujícím salonem na světě. Do prestižního Trueffit&Hill v Londýně chodil Winston Churchill nebo Charles Dickens. Dnes se tam starají například o prince Charlese. Protože se nenašel jediný důvod, proč by si podobný zážitek nemohli dopřát i naši muži, vydal se Tomáš Kožíšek podobným směrem a nabízí skutečné chlapské zážitky. Klienti u nás dostanou whiskey, mohou si zapálit doutník nebo cigaretu a probrat chlapské záležitosti. V salonu je vyloženě maskulinní prostředí, i obsluha jsou chlapi. A toho si naši hosté cení,
dodává Kožíšek.
Holičství jsem rozjížděl před dvěma a půl lety. Ekonomickou krizi jsem vždycky vnímal jako dobrou příležitost ke startu podnikání. Díky ní jsem třeba sehnal prostor pro salon za velmi slušné peníze. Krize přemůže jen ty, kteří jí propadnou.
Žena světem i byznysem vládne
Kouzlem nechtěného se Thomas's BarberShop stal salonem, o kterém se říká, že tam nesmí ženy. Stačila jedna nepřesnost v novinách, které otiskly článek s podtitulem „Ženám vstup zakázán“, říká Tomáš Kožíšek. To ale nebyl úmysl. Já proti ženám nic nemám. Jen jsem řekl, že ženy neobsluhujeme. Pak jsem musel čelit genderovým bojovnicím, které mi za to spílaly a chtěly, abych jim oholil falešné kníry. To nás ještě víc nasměřovalo k projektu pánského klubového prostředí, z čehož dnes vlastně těžíme. Stávají se takové situace, že ženy, které nakupují dárkové vouchery pro své muže, se ptají, jestli máme nějaké výdejní okénko, když nemohou dovnitř,
komentuje s úsměvem Kožíšek.
Ačkoli si podnik nese tuto pověst stále, 70 % všech zákazníků dostává doporučení na Thomas's BarberShop právě od žen. Každá z nich prostě pošle svého partnera raději ke chlapovi, protože pro ni podvědomě, na rozdíl od kadeřnice ženy, nepředstavuje konkurenci.
Spokojený zákazník je málo
Nechci mít jen spokojené zákazníky. Člověk může být spokojený se službou relativně kdekoli. Pro mě je prioritou nadšený zákazník. Jen ten dokáže své nadšení sdílet s dalšími lidmi, a tím pro vás získá další zákazníky,
popisuje Tomáš Kožíšek svůj recept na úspěch.
Razí heslo, že služba, kterou poskytujete, musí přitáhnout co nejširší škálu zákazníků. Její kvalita ale musí odpovídat požadavkům těch nejnáročnějších z nich. I ten, který nemá na to chodit k nám každých čtrnáct dní, se u nás musí cítit jako ten, který si péči může dopřát denně,
říká Kožíšek. Ačkoli návštěvnickou základnu tvoří především lidé z movitějších vrstev společnosti, setkáte se v Thomas's BarberShop i s muži, kteří přijdou jen jednou za čtvrt roku, protože častěji by to finančně nezvládli. Takoví ale mají často zájem o nejdražší služby, protože pochopili smysl celé firmy a dopřávají si skutečný zážitek.
Pravidelnější zákazníci si pak salon zvykli využívat i jako nevšední místo pro schůzky. Chlapi se u nás také seznamují, a tak si třeba bankéř s podnikatelem vymění vizitky a později uzavřou obchod. Toho jsem svědkem poměrně často. A je to přesně to, co jsem jim kromě holičských služeb chtěl nabídnout. Že se to povedlo, to stále považuji za malý zázrak,
dodává Kožíšek.
Kolega Libor Šula mi vyprávěl, jak ho jedna paní vychvalovala, že je jejím nejoblíbenějším kadeřníkem. Když jí ale v salonu zazvonil mobil, tak volajícímu vysvětlila, že zrovna nemůže mluvit, protože je u holiče. Lidi rozdíl mezi kadeřníkem a holičem stále nevnímají. Já jsem byl kadeřníkem 25 let, teď jsem holič a jsem na to hrdý. Navíc starý holič působí líp než starý kadeřník.
Pod značkou Thomas's BarberShop by se měl v Praze během letošního roku otevřít ještě jeden salon. Je prý ještě spousta věcí, které by Tomáš Kožíšek mohl svým gentlemanům nabídnout, ale současné kapacity už mu to nedovolují. Kromě toho dostává i žádosti o franšízing, kterým je otevřený. A na závěr říká: K firmě jsem od začátku nepřistupoval jako k byznysu, který mi má přinést velké peníze. Chtěl jsem si udělat radost a dopřát ji i ostatním. Teď vidím, jak někteří chlapi sedí v salonu ještě hodinu po ostříhání, protože se jim od nás nechce. A to je pro mě důležité. To je ta nejlepší inspirace.