Z tohoto podnikatele by měl starořecký filosof Platón určitě velkou radost. Vyznával totiž činorodost a právě touto lidskou ctností Martin „Matez“ Jindra oplývá. Mladík ze západních Čech se narodil do podnikatelské rodiny a tvrdí, že už od dětství měl jasno v tom, že nikdy nechce být v pozici zaměstnance. Už jako teenager se podílel na chodu rodinné firmy s obuví a k tomu zakládal řadu vlastních projektů. Prodával zdravotnické potřeby, mini-biky, pomáhal s pěstírnou hub shitake a pracoval na grafice a webových stránkách. Ačkoli už je to víc než 10 let, lidé ho stále znají i jako toho, který vytvořil toaletní papíry s podobiznou někdejšího premiéra Jiřího Paroubka. A právě tento projekt se stal základním kamenem byznysu, který Matezovi vydržel až do dnešních dnů a ovlivnil celý jeho podnikatelský život.
Toaletní papír úspěšně vystřídala trička
Jiří Paroubek se po schválení brutálního policejního zásahu proti návštěvníkům hudební akce CzechTek stal jedním z nejvíce nenáviděných lidí v zemi. Jeho jednání vadilo i Matezovi, který se společně s kamarádem rozhodl na události reagovat po svém a navrhnul toaletní papír s premiérovou podobiznou. Do protestní akce se pustil i přesto, že měl před maturitou a měl se věnovat hlavně učení. Jiřího Paroubka tehdy sám nakreslil a spolu s kolegou sehnali firmu, která byla ochotná dílo na toaletní papíry vytisknout. Původně se měla premiérova tvář objevit na 2000 rolích. V objednávce ale došlo k chybě a z linky vyjelo 20 000 rolí. Protože byla popularita Jiřího Paroubka na bodu mrazu, podařilo se nám přes doménu Bastard.cz naštěstí všechno prodat. Zájem byl obrovský a abychom vůbec byli schopní všechno zvládnout a do toho se učit na blížící se maturitu, museli jsme zapojit rodinu a kamarády. Pak přišly volby, Jiří Paroubek v nich propadl a už nebylo z koho si dělat srandu,
popisuje začátky projektu Bastard.cz jeho zakladatel Martin „Matez“ Jindra.
Po maturitě nastoupil na vysokou školu a protestní projekt založený na jedné konkrétní události mohl skončit v zapomenutí. Matezovi ale bylo líto volné domény s unikátním názvem, která se velmi rychle zapsala do povědomí lidí, a přemýšlel, jak s ní naložit dál. Asi po čtvrt roce se rozhodl začít na ní prodávat trička s vtipnými potisky. Zjistil totiž, že nabídka byla v tomto směru úplně minimální. Použili jsme volnou doménu a původní e-shop, přes který jsme nabízeli toaletní papír. Když se ohlédnu zpět, přijde mi až drzé nazývat Bastarda.cz v jeho původní podobě e-shopem. Vlastně šlo jen o trochu lepší objednávkový formulář. S partnerem jsme do nového startu investovali 30 000 korun a nechali vyrobit první trička s šesti motivy, tentokrát už ryze apolitickými. Část z nich jsem znovu navrhoval já a jsem rád, že většina z prvních návrhů byla tak úspěšná, že ji máme v nabídce dodnes,
říká Matez.
Byznys, který loni udělal obrat 16 milionů korun, rozjížděli ambiciózní mladíci jen s minimální vlastní investicí. A na vlastní zdroje spoléhají i nadále. Několik prvních let si z firmy, která velmi rychle rostla, nevzali ani korunu a všechny vydělané peníze investovali do dalšího rozvoje. Nutno podotknout, že v růstu Bastardovi pomáhala velmi silná zákaznická komunita. Stránka nebyla jen pouhým prodejním místem, ale sloužila i jako diskuzní portál. Vlastně se dá mluvit o jakémsi předchůdci sociálních sítí. Zákazníci zasílali návrhy vzorů na trička, které pak mezi sebou hodnotili a rozhodovali o tom, které z nich se dostanou do výroby. Na stejném principu fungujeme i dnes. Návrh motivu nám může poslat kdokoli a my ho pak podrobíme zákaznickému hodnocení. Za ta léta se nám vyprofilovala skupina asi 30 stálých grafiků, kteří už mají představu, co bude mít úspěch. Za vybrané návrhy dostávají jejich autoři jednorázové odměny. Nejúspěšnější tvůrce u nás realizoval zhruba stovku potisků a na odměnách za návrhy jsme už za těch víc než 10 let působení vyplatili zhruba 1,5 milionu korun. Několik grafiků si díky nám vybudovalo kariéru a teď se tím slušně živí,
říká Martin „Matez“ Jindra.
V současné době je možné na Bastardovi pořídit asi 350 nejrůznějších motivů. Stabilně nejoblíbenější témata jsou zvířata, následují pivo a alkohol, filmové a televizní motivy, mezilidské vztahy a sex. Všechny návrhy jsou dílem českých a slovenských grafiků, kteří dobře znají vkus cílové skupiny. Nejčastěji se prodávají potištěná trička, ale dobře jdou na odbyt i mikiny, tílka nebo spodní prádlo. Kalhotky nebo trenky s vtipným potiskem byly hitem v době ekonomické krize. Jsou totiž levnější než trička a lidé si neodpustili malý dárek ani v krušnějších dobách. Dobře se spodní prádlo prodává i dnes, třeba před Valentýnem, ale 70 % všech objednávek stejně tvoří trička,
uvádí Matez s tím, že až do ekonomické krize firma meziročně rostla o 30 až 50 %. Pak najednou přišla stagnace, protože nabídku tvoří jen zbytné věci. K tomu mladý podnikatel při doznívání krize končil vysokou školu a podcenil přípravu na vánoční sezónu. Navíc se začala objevovat výraznější konkurence. Byla proto nutná zásadnější investice a kompletní proměna webu. Ten se díky responzivitě a personalizaci stal opět úspěšným a poslední tři roky firma znovu výrazně roste.
Na skladě firmy v západočeském Hroznětíně je teď až 20 000 položek a současné prostory, které se už třikrát rozšiřovaly, jí znovu začínají být malé. A to jde přitom čistě jen o sklad. Výrobu pro Bastarda zajišťuje jedna pražská tiskárna. Myšlenky na vlastní výrobu už vedení firmy zvažovalo několikrát, ale ekonomika je v tomto ohledu neúprosná. Až tolik bychom vlastní výrobou neušetřili a podstupovali bychom riziko, že potisk nebude kvalitní. To si nemůžeme dovolit, protože náš úspěch stojí i na tom, že trička a motivy na nich něco vydrží. 70 % našich zákazníků tvoří ženy a ty hned poznají, jestli kupují kus laciného hadru, který po pár vypráních ztratí tvar i barvy. Investujeme do dražšího materiálu, a proto se k nám zákazníci vrací. A s potiskem je to zrovna tak. Dělají ho pro nás ve firmě s dlouhodobou zkušeností, se zaškolenými odborníky a na skvělých mašinách,
vysvětluje Martin „Matez“ Jindra s tím, že pokud má potisk vydržet, záleží, na co a jak se tiskne.
Textil firma dováží z Bangladéše, Turecka a částečně i z USA. Sehnat výrobce v Česku je totiž problém. A když už, tak to často drhne. To se ukázalo při dalším Matezově projektu, kterým jsou dospělácké dupačky Skippy. Ty si firma nechává podle vlastních návrhů šít rovnou v Asii a spolupráci si pochvaluje. Zatímco čeští výrobci nebyli během dvou měsíců schopní ani pořádně reagovat na poptávku, Asiati za stejnou dobu dodali hotové overaly.
Bez marketingu to nejde, bez slev ano
V oboru vtipného textilu, který se pořizuje zejména jako dárkové zboží, panuje obrovská sezonalita. Od listopadu do Vánoc eviduje firma stejný počet zakázek jako za zbylých 10 měsíců. Zatímco celoročně pracuje pro Bastarda 6 lidí, před koncem roku je potřeba nabrat brigádníky a ve skladu se pracuje i 18 hodin denně. Na takový nápor se firma musí připravovat a hlavně předzásobovat už od února.
Majitel Martin „Matez“ Jindra se v oboru e-commerce pohybuje už dost dlouho na to, aby dokázal specifikovat, jak se vyvíjel. Potvrzuje, že zákazníci jsou rok od roku náročnější a požadují vyšší kvalitu zboží i služeb. Základním požadavkem je doručení objednávky do druhého dne, což v Bastardu zvládají od samého začátku. Právě díky tomu se drží na špičce zákaznického hodnocení. Například na Heurece.cz se firma pyšní 99,6 % pozitivních ohlasů. K zásadní změně ale v průběhu let došlo v marketingu. Na začátku do něj nebylo nutné investovat ani korunu. Projekt žil díky šeptandě mezi zákazníky a také díky zmíněnému diskuznímu fóru. Dnes už to bez marketingových aktivit a investic do nich nejde. A to nejen proto, že se objevila konkurence.
Dá práci udržet se na předních pozicích vyhledávačů, když Google i Seznam nasazují na první příčky placené odkazy a upřednostňují je před těmi z organického vyhledávání. Zásadně nás ovlivnil i příchod Facebooku. Lidi se hodně nechají ovlivnit reklamou na sociální síti a nesnaží se už tak moc sami něco aktivně vyhledávat. Do facebookové reklamy proto zvlášť kvůli získání nových zákazníků investujeme úplně nejvíc. V roce 2015 se nás Facebook kvůli názvu Bastard, který je v angličtině vulgární, rozhodl ignorovat a půl roku nám neumožnil žádnou reklamu. Okamžitě se to projevilo na tržbách a já všude možně bojoval za to, abychom na sociální síti zase byli vidět. Naštěstí se to povedlo 2. prosince, tedy během největší prodejní špičky, a sezóna byla zachráněná,
popisuje Martin „Matez“ Jindra.
Tak jako se během svého podnikání vyhýbá úvěrům, nemá v oblibě ani slevy. Ty dává jen věrným zákazníkům, protože nechce, aby si na ně lidé zvykali. Slevová politika podle mladého podnikatele není správná cesta. Pokud se některý z motivů přestává prodávat, přestane ho firma objednávat a raději pomalu doprodává zbylé zásoby za stejnou cenu, než aby se jich snažila zbavit rychle prostřednictvím slev. Díky tomuto přístupu se Matezovi daří už devět let držet stejné ceny. A to i přesto, že Bastard.cz není v konkurenci nejlevnější.
V Německu neuspěl, chystá se proto na východní trhy
Kromě klasických vtipných motivů zkouší firma nabízet i výroční fashion kolekci, která zahrnuje například 3D potisk nebo mikiny bez rukávů. Potištěná trička jsou také skvělým merchandisingovým produktem, který se hodí například pro novodobé celebrity v podobě youtuberů. V jejich fanoušcích je velký potenciál, který by Bastard.cz rád stáhl na sebe. Jeho současná zákaznická základna se totiž skládá zejména z lidí od 25 do 35 let, mladších zákazníků tolik není. Když už firma jednou uspěla s protest akcí proti neoblíbenému politikovi, nabízí se otázka, zda na tento úspěch nechce navázat třeba v souvislosti s prezidentem. To ale Martin „Matez“ Jindra nevidí jako vhodné: V nabídce máme jedno tričko s Milošem Zemanem, který je tam zobrazený jako zloduch Jocker z Batmana. Přišli jsme s ním v době, kdy se dostal na Hrad. Takový úspěch jako toaletní papíry s Jiřím Paroubkem ale tento motiv určitě nemá. Musíte si uvědomit, že jsme zaměření na lidovější typ zákazníků, mezi kterými má prezident velkou podporu. Takzvaná Pražská kavárna u nás nenakupuje. Pokud bychom někdy zase chtěli reagovat na politickou situaci, už by to nebylo pod značkou Bastard.cz, abychom jí neublížili.
Svého času se firma snažila neúspěšně prosadit na německém trhu. Tam ale narazila na obavy zákazníků z prodejce z východní Evropy. Abychom měli vůbec nějakou šanci, nesměli jsme přiznat, že jsme z České republiky. Němci jsou hodně opatrní a hodně nároční zákazníci. Stačila sebemenší chyba v překladu na webu a už se od nás odvraceli. Jsou to tradicionalisti a navíc si německý zákazník nechá pro jediný cent vrtat koleno. Musím přiznat, že odchodem z německého trhu se mi dost ulevilo,
říká Matez.
Nepříjemná zkušenost ho ale od expanze do zahraničí rozhodně neodrazuje. Jen to, stejně jako většina českých obchodníků, zkusí směrem na východ. Letos se firma chystá začít v Maďarsku a výhledově by ráda prorazila i v Rumunsku. Mám indicie, že by to tam mohlo fungovat, protože Česká republika a její internetoví obchodníci mají v těchto zemích jakožto zápaďáci dobré jméno. Navíc je v obou zemích nepříliš silná konkurence,
uzavírá Matez. Výčet jeho aktivit tím ale rozhodně nekončí. Je spoluzakladatelem konzultační agentury Lovebrand, dál pracuje na větším rozjezdu prodeje overalů Skippy a pracuje na dalších projektech.