Část peněz zpět za nákupy online, lákají zákazníky nové internetové projekty. Jak fungují?

22. 11. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Možná začnou opět růst jako houby po dešti, stejně jako v případě slevových portálů. Nastupují servery nabízející tzv. cash back online. Co to je?

Cash back se nově začne skloňovat i na internetu. Po boomu slevových portálů nastupují nové internetové projekty, které nabízejí svým uživatelům jednoduchý systém, díky kterému mohou získat část peněz zpět, které utratili při online nakupování. Nový typ byznysu si bere inspiraci opět v zahraničí a vychytrale se přizpůsobil českým podmínkám. Masivní zájem si však zřejmě nevybuduje, myslí si zástupci e-shopů, kterým by měly přivádět nové zákazníky.

Co je to cash back

Pojem cash back je známý především z bankovního sektoru. Zákazníci většiny tuzemských bank mají možnost si při nákupech vybrat přímo z pokladny u obchodníka část peněz v hotovosti. Jenže podmínkou je, že musí mít nákup v určité minimální hodnotě a nemohou vybírat příliš vysoké částky. Výhodou bankovního cash backu je, že nakupující nemusí hledat v blízkosti bankomat, aby získal hotovost. A z výběru peněz profituje banka i obchodník. Čtěte také: Vybírání hotovosti prostřednictvím CashBacku se rozšiřuje

Cash back online funguje trochu jinak, i když v základu je prakticky stejný. Zákazník rovněž nakupuje u obchodníka, u e-shopů a nově i u slevových portálů, s tím, že za svůj nákup získává část svých utracených peněz zpět. Jedná se o předem stanovené procento, které se vypočítává z ceny bez DPH. Jenže v tomto případě nevstupuje do hry banka, nýbrž specializovaný portál, přes nějž se musí nakupující zaregistrovat a rovněž se přes jeho stránky nechat přesměrovat na vybraného obchodníka. Jakmile si v e-shopu vybere zboží a zaplatí ho, do několika dnů dostává zákazník zpět na svůj bankovní účet či paypal účet vypočtený podíl. Cash back servery přinášejí zákazníkům určité novum, které v některých případech může být atraktivní a výhodné, komentoval nový druh e-commerce Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtěte také: Co chystají slevové servery na Vánoce? Nakoukli jsme pod pokličku

Pár procent z nákupu zpět na účet

Podíl u cash backu online je stejně jako při výběhu hotovosti v kamenném obchodě podmíněn nákupem v minimální výši, a ta není zrovna zanedbatelná. Problém je, že na rozdíl od zahraničních vzorů jedou současní provozovatelé online cash backu na automatizovaném systému, který negeneruje významný zisk z jednoho nákupu, o který se navíc musí dělit se zákazníkem. To v konečném důsledku přináší pro registrované uživatele nabídku, která není až tolik atraktivní. Zákazník dostává zpět v průměru od 1 do 3 % z nákupu. I přesto jedna z vlaštovek VratnéPeníze.cz vrátila na účty svých registrovaných uživatelů celkem 70 tisíc korun a portál sám uvádí dosavadní obrat ve výši 1,5 milionu korun. A to naše služba funguje od února 2011, poznamenává Martin Papoušek, projektový manažer společnosti Retail Info, která VratnéPeníze.cz provozuje.

Tento cash backový portál není v Česku jediný. Mnohem větší a navíc s mezinárodním zázemím je švýcarská společnost Lyoness, která zde působí už 8 let. Neposkytuje pouze online cash back. Registrovaní uživatelé mohou vybírat i mezi cash backem ve formě poukázek u kamenných obchodníků. Dalšími představiteli je dále ECashback.cz a LevnějšíNákup.cz.

Český cash back online se jako v případě slevových portálů nechal rovněž inspirovat v zahraničí, kde působí takové značky jako Quidco.com, Yub.com nebo eBates.com. Tyto servery, oproti těm českým, dokážou oslovit své registrované uživatele výhodnější nabídkou.

VIDEO: Jak funguje cash back online (ENG)

V Česku je cash back online postaven na tzv. affiliate programu, tedy provizním systému. Ten dnes nabízí většina velkých internetových obchodníků, které vyplácejí provize za to, že jiný server přivede nového zákazníka. Systém je zcela jednoduchý. Provozovatel zaregistruje svůj portál do affiliate programu konkrétního e-shopu, obdrží speciální kód a ten přiřadí k určitému odkazu či banneru na svých stránkách. Registrovaný uživatel pak při výběru obchodníka přes cash backový portál klikne na příslušný odkaz, který ho přesměruje do e-shopu. Ten automaticky zjistí, že nový zákazník je přiveden z partnerského webu a partnerovi vyplatí při splnění předem stanových podmínek finanční podíl. A v případě cash backových portálů se pak tento podíl dělí právě mezi provozovatele portálu a zákazníka. Čtěte také: Bič na české e-shopy, musejí vracet poštovné. V jakých případech?

Český online cash back není zatím tolik atraktivní

Program je zcela automatizovaný, navíc ideální pro začínající podnikatele v oblasti e-commerce. Jenže provizní systém negeneruje až tak vysoký zisk a při jeho dělbě s provozovatelem cash backového portálu si konečný zákazník na vysokou odměnu nepřijde, alespoň prozatím. Provozovatelé nového byznys modelu totiž připouštějí, že začnou oslovovat internetové obchodníky na přímo a dojednají si výhodnější podmínky než u běžného affiliate programu. Ten v základu slibuje při podmínce nákupu v průměru kolem 5000 Kč podíl zhruba jednoho až tří procent pro konečného zákazníka. Zahraniční cash backové portály přitom uvádějí v průměru minimální podíl 3 % a v některých případech až 20 %. Systém přímého oslovování obchodníků ze strany cash backových portálů tak bude v budoucnu nutností.

Samotní internetoví obchodníci se však ke cash backu online stavějí spíš skepticky. Větší podíly než u provizního systému se jim totiž dávat nechce. Cash backové portály, stejně jako slevové, generují pouze “slevové turisty”. Jsou to lidé, kteří aktivně vyhledávají slevu a málokdy se vracejí zpět, upozorňuje Jitka Součková, marketingová ředitelka internetového obchodu Kasa.cz, který rovněž provizní systém pro servery nabízí.

Affiliate program má v nabídce i Mall.cz. Že spolupracuje s cash backovými portály ani netuší, vlastně nemusí: Spolupracujeme pouze s firmou Lyoness, s nikým jiným, reagoval Petr Král, marketingový ředitel Mall.cz, na dotaz serveru Podnikatel.cz, zda může potvrdit spolupráci s cash backovým portálem VratnéPeníze.cz. Jeho manažer Martin Papoušek ale upozornil, že systém spolupráce s Mall.cz je založen právě na affiliate, tudíž speciální podmínky domluveny mít ani nemusí: U affiliate není potřebné, aby marketingové oddělení vědělo o každém webu, který ho využívá, upřesnil Papoušek.

Jak se budou vyvíjet cash backové portály v Česku dál, je zatím ve hvězdách. Ale už nyní se spekuluje o tom, zda by i v tom novém druhu e-commerce nemohlo docházet k podvodům, stejně jako se to stalo v případě slevového portálu i-slevy.cz. Východiskem by mohlo být začlenění do Asociace pro elektronickou komerci. Ta by mohla garantovat svojí certifikací pouze ty projekty, které by vstoupily se zákazníkem přímo do smluvního vztahu. Naše Asociace sdružuje všechny podnikatele, kteří podnikají online a mají zájem se sdružovat. Samozřejmě, že majoritní podíl našich členů se zabývá provozem transakčních webů a převážně e-shopů, ale máme projekty prakticky pro všechny subjekty z oblasti e-komerce, řekl serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel asociace. Čtěte také: Vánoční e-byznys je v plném proudu. Online nákupy mají v hledáčku také podvodníci. Víme, co chystají

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).