Zabezpečení technického fungování elektronické evidence tržeb (EET) se podle Generálního finančního ředitelství (GFŘ) skládá z mnoha částí. Klíčové z nich se dají rozdělit do dvou oblastí – přijetí a zpracování údajů z účtenek a zabezpečení interních daňových procesů finanční správy. Přečtěte si, jakým způsobem je GFŘ plánuje zajistit.
První část zajistí otevřené zakázky
Podle GFŘ je klíčová první z uvedených oblastí, tedy oblast přijetí a zpracování údajů z účtenek. Tu mají zajistit otevřená výběrová řízení a na zabezpečení vlastního provozu této části systému se bude významně podílet státní podnik Státní pokladna Centrum sdílených služeb.
O druhé oblasti – vlastní interní daňové procesy finanční správy – se toho již mnoho napsalo. Původně chtěla finanční správa vybudovat zcela nový systém “na zelené louce”. Nakonec však změnila názor a rozhodla se vyřešit EET začleněním technického řešení e-tržeb do již fungujících modulů ADIS. Před měsícem tak finanční správa vypsala veřejnou zakázku, jde však o veřejnou zakázku jen formálně, neboť je vyhlášena tzv. formou jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU). Vítěz je tak díky povaze zakázky jasný. Má se jím stát společnost IBM, která má za 50 milionů korun realizovat vazby daňového informačního systému (ADIS) na systém EET a zajistit změny a úpravy ve stávajícím informačním systému finanční správy.
Pracovní skupina RVIS změnila názor
Tento postup se však nezamlouval Pracovní skupině RVIS pro jednací řízení bez uveřejnění, která byla zřízena v rámci Rady vlády pro informační společnost (RVIS). Pracovní skupina tak v půlce dubna nedoporučila Předsednictvu RVIS schválit předložený záměr. Důvodem bylo mimo jiné to, že ministerstvo financí potřebné materiály, respektive ty, které dodalo, byly dost vágní.
Čtěte také: Neřešte #EET přímou zakázkou pro IBM, říká pracovní skupina rady vlády
Zasáhlo však ministerstvo pro místní rozvoj. To vydalo souhlasné vyjádření, které s ohledem na závěry znaleckých posudků konstatovalo, že byly naplněny důvody pro jednací řízení bez uveřejnění. Ministerstvo financí navíc pracovní skupině doplnilo potřebné materiály (znalecké posudky, právní posouzení, souhlasné stanovisko OHA) a RVIS tak nakonec zakázku pro IBM schválila. Pracovní skupina JŘBU zakázku projednala dne 7. dubna 2016 s doporučujícím stanoviskem a předložila Návrh Zprávy o projednání k rozhodnutí Předsednictvu RVIS. Předsednictvo RVIS se vzhledem k doplněným materiálům a stanovisku MMR kladně vyjádřilo k vydanému návrhu Zprávy o projednání Pracovní skupinou JŘBU,
potvrdila serveru Podnikatel.cz Klára Pěknicová z ministerstva vnitra.
Čtěte také na Lupa.cz: Schváleno, zakázku na systém pro EET dostane bez výběrového řízení IBM
ADIS se musí změnit
Kladné stanovisko nakonec vydal podle serveru Lupa.cz také úřad hlavního architekta e-governmentu. Zároveň si však podmínil, že se systém ADIS musí v budoucnu změnit. ADIS je velmi, velmi starý a EET jsme k němu dovolili připojit jenom za slib, že v roce 2021 proběhne generační obměna. To je přesně ten bod zlomu – systém není možné donekonečna držet při životě. I přesto, že funguje a finanční správa je na něm kriticky závislá. Jde ale o objem prostředků, které na investici dáváme,
doplnil serveru Lupa.cz ředitel odboru hlavního architekta e-governmentu Petr Kuchař.
Čtěte více: Systém pro EET s podmínkou: závislost na IBM musí skončit do roku 2021
Systém ADIS byl pořízen v roce 1992. Ministerstvo financí nicméně již údajně pracuje na přesoutěžení systému ADIS tak, aby byl plně transparentní a bylo možné v budoucnu jednotlivé „upgrade“ tohoto informačního systému řešit formou otevřených výběrových řízení. Změnit takto robustní a pro výběr daní nepostradatelný systém, spravující více než bilion korun, však nelze ze dne na den. V návaznosti na výsledky studie se předpokládá dosažení tohoto stavu nejdříve v roce 2019,
uzavřela Petra Petlachová, mluvčí GFŘ.