ČD: Lepší služby na železnici nikdo jiný nenabídne

21. 5. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Revoluce v železniční dopravě se blíží. Liberecký kraj totiž vypsal výběrové řízení na provozovatele Jizerskohorské železnice. Soukromníci doufají, že se tento tendr stane zlomovým precedentem. ČD se ale konkurence i tak neobávají.

Mílovými kroky se možná blíží revoluční rozhodnutí v oblasti železniční dopravy. Liberecký kraj totiž vypsal výběrové řízení na provozovatele Jizerskohorské železnice. Veřejné soutěže se zúčastní kromě Českých drah také společnost Viamont, zahraniční Arriva a spojení firem Keolis a Student Agency pod hlavičkou RegioJet.

Soukromí dopravci doufají, že se tato veřejná zakázka stane průlomovou a že se stejně jako Liberecký kraj zachovají také ostatní kraje. Očekává se totiž, že na provozovatele železniční dopravy začnou vypisovat výběrová řízení všechny krajské úřady. Takřka monopolní České dráhy se ale konkurence nebojí, podle jejich vyjádření totiž mají stejné náklady jako privátní dopravci.

Liberecký kraj se stal první vlaštovkou

Přestože zákon o veřejné službě v přepravě cestujících se stále ještě nedostal do sněmovny, revoluce v oblasti železniční dopravy je na spadnutí. Liberecký kraj totiž vypsal výběrové řízení na provozovatele Jizerskohorské železnice. Jedná se zakázku na 1,5 milionu vlakových kilometrů ročně a s investicí do souprav v hodnotě takřka 1 miliard korun. Přestože nejde z hlediska velikosti o zakázku nijak převratnou, z hlediska své důležitosti má podle soukromých dopravců význam velký. Rozhodnutí o vítězi se totiž může stát precedentem v oblasti dopravy na železnici. Čtěte více: Revoluce ve veřejné dopravě. Budou mít dráhy konkurenci?

Ostatní kraje čekají, jak dopadne právě toto výběrové řízení. Je na místě pochválit Liberecký krajský úřad, je to první chytrý tendr, který má ušetřit peníze daňových poplatníků a přitom zajistit kvalitní dopravu moderními vozidly, domnívá se Radim Jančura, ředitel společnosti Student Agency, která se svoji dceřinou firmou RegioJet o zakázku také uchází.

Tendru na provozovatele železnice se kromě společnosti RegioJet účastní také České dráhy, zahraniční firma Arriva a společnost Viamont, která již spravuje několik méně významných regionálních tratí. Firmy přihlášené do výběrového řízení musí nabídky předložit do konce května. Liberecký kraj o vítězi rozhodne do konce roku. Někteří dopravci dokonce očekávají, že vítěz bude znám už na počátku léta. Vlaky by v jizerských horách měly začít jezdit od prosince 2011.

Čím předčit České dráhy?

Vypsání tendru na provozovatele samozřejmě vítají soukromí dopravci, kteří jsou přesvědčeni, že podají lepší nabídku než České dráhy. Dráhy chceme předčit především kvalitou nových moderních souprav, bezpečností (soupravy mají poloviční zábrzdné vzdálenosti), nižším požadavkem na dotace a koneckonců i nižší cenou jízdného tam, kde cenu nestanovuje objednavatel sám, potvrdil serveru Podnikatel.cz Radim Jančura.

Lze očekávat, že všichni dopravci budou nabízet vlaky shodné třídy jen s drobnými odlišnostmi. Tedy nepředpokládáme, že by RegioJet nabízel nějak výrazně komfortnější vlaky než ostatní konkurenti včetně naší společnosti, oponuje ale Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah. Čtěte více: Obrázek Českých drah se tříští, když nasednete do vlaku.

S vypsáním výběrového řízení ale souhlasí i České dráhy, podle kterých budou mít při soutěži aspoň stejné předpoklady jako soukromníci. Českým drahám totiž vadí, že při přímém přidělování zakázek dostávaly méně výhodné podmínky. Obecně soutěže vítáme, neboť budou znamenat plnou úhradu ztráty, o kterou se snažíme již řadu let, uvedl serveru Podnikatel.cz Šťáhlavský.

Při cestách nejčastěji volíte:

Dráhy se konkurence nebojí

Vzhledem k podmínkám výběrového řízení se dráhy konkurence nebojí. Podle nich mají totiž náklady plně srovnatelné se soukromým sektorem. To nám potvrdily i zveřejněné výsledky mezinárodního výběrového řízení v oblasti ZVON, Libereckého a Ústeckého kraje. Cena Arrivy a ČD jsou téměř shodné, doplnil Štáhlavský s tím, že ČD zde však zatím dostávaly úhradu méně než 60 Kč za jeden kilometr, zatímco soukromá společnost bude mít nárok po odečtení tržeb na plnou úhradu, tedy teoreticky až do výše zhruba dvojnásobku současného stavu.

Drahám se též nelíbí zvýhodnění zahraničních konkurentů, kteří přicházejí z oblastí, kde dostávaly plnou úhradu. Podle Českých drah je tato úhrada při vyšším jízdném dokonce čtyřikrát větší, než činí úhrada ztrát u nás. Za danou dobu též dluží objednavatelé Českým drahám prý kolem 20 miliard Kč. Čtěte více: České dráhy zdražují, podnikatelé chtějí spravedlivý trh.

MM 25 baliček

Pokud budou mít všechny subjekty stejné podmínky, ČD si myslí, že i v konkurenci soukromých firem obstojí a rozhodně se konfrontace neobávají. Ze zahraničí je známo, že změna dopravce ze státem vlastněné na soukromou firmu neznamená automatické zlepšení stavu, ale naopak se situace často zhoršila, komentuje Štáhlavský. Zároveň ale Štáhlavský upozorňuje, že si ČD nedělají iluze o tom, že by ovládaly 100 % českého trhu. Dráhy jsou však přesvědčené, že ani v přesnosti vlaků soukromníci lepší služby nenabídnou, jelikož zpoždění způsobená závadami vlaků činí kolem 15 %.

Ať už výběrové řízení dopadne jakkoli, soukromí dopravci se hodlají zúčastnit i dalších tendrů, pokud je ostatní kraje vypíší. Serveru Podnikatel.cz to potvrdil jak firma RegioJet, tak třeba i společnost Viamont. Pokud budou vypsána kraji výběrová řízení na provozování veřejné osobní drážní dopravy v závazku veřejné služby, společnost Viamont se do těchto výběrových řízení přihlásí, uzavírá Tomáš Frančík z divize osobní dopravy firmy Viamont.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).