No jo, nejsou lidi, ani zboží. Kvalifikovaný dělník za 12 hrubého + noční směny, nový pětkový Bavorák za 200 tisíc, vila na Hanspaulce za 5 M, jaksi nějak není k mání. Ba ani u Pohlrajcha není večeře pro dva za 180 Kč k mání.
Holota líná, lotrovská. Práce jim nevoní.
Povídal Dlouhý, všech gaunerů král, (co je to za spolek, který si zvolí takového předsedu?) a kavárenský pravičák Hovorka.
jenže bohužel, dokud zákazníky kupující podnikatelovo zboží, nezajímají náklady jeho zaměstnanců na bydlení - mzda se odvíjí od (prodejné) hodnoty práce, a ne od životních nákladů zaměstnance. nebo jestli máte lepší nápad, založte si pracovní agenturu, a nestačíte počítat peníze.
mzda se odvíjí od (prodejné) hodnoty práce
Na to jste prisel kde ? Ta se odviji jen od ochoty za ty penize danou praci vykonavat. Prodejni cena s tim nema nic spolecneho, pokud je vetsi, coz dozajista je.
To je jak s tim pumparem tady a za hranicemi. Stejny benzin, takrka stejna cena, stejny pocet zakazniku ... jen mzda 3x vyssi :-)
myslím tím cenu práce. žádný podnikatel nezaměstnává lidi proto, aby jim vyplácel mzdu, nebo aby jim zajistil bydlení. podnikatel zaměstnává lidi proto, aby na jejich práci měl nějakou přidanou hodnotu, na které vydělá víc, než kdyby zaměstnance neměl.
takže pokud za součet všech nákladů včetně mzdových, dává prodejní cenu předmětu podnikání, aby podnikatel vydělal dostatečně - neboli, dokud lidé budou ochotni platit za podnikatelovy produkty tolik, aby se mu to vyplatilo - může cena práce (a tedy mzdy) růst donekonečna. jenže ono tomu tak není, někde je strop, co už zákazníci nezaplatí. proto i mzdy mají svou mez, kam mohou růst. pokud požadavky na mzdy, nebo chcete-li ochota lidí pracovat, se nestřetne s ochotou zákazníků tolik zaplatit, pracovní místo vůbec nevznikne.