Letní turistická sezóna nezačala pro cestovní kanceláře (CK) příliš šťastně. Dvě letecké katastrofy během jednoho měsíce znejistily řady klientů. Přesto se ale cestovní kanceláře neobávají, že by tyto letecké nehody způsobil pokles poptávky po zájezdech. Češi podle odborníků totiž v tomto ohledu patří mezi nejodvážnější národy.
Větší vrásky proto cestovkám spíše nadělává pokles zájmu o dovolené, který nastal v důsledku ekonomické recese. Ta mimo jiné způsobila i bankrot společnosti CK Balkan Travel. Navzdory poklesu tržeb takřka všech cestovních kanceláří se však turisté prý dalších krachů bát nemusí. Zdá se tedy, že rozjezdu sezóny ve znamení last minute nic nezabrání.
Letecké katastrofy Čechy nestraší
Necelý měsíc od sebe letos oddělil dvě velké letecké katastrofy. Nejprve se na počátku června zřítil do Atlantiku letoun společnosti Air France s 228 pasažéry na palubě. Na konci předchozího měsíce jej pak následovalo letadlo společnosti Yemenia, ve kterém cestovalo 153 lidí. Druhou nehodu zázrakem přežila 14letá dívka.
Přestože v krátkém časovém období došlo ke dvěma leteckým nehodám, cestovní kanceláře se propadu zájmu o zájezdy neobávají. Spíše budou klienti vyžadovat přesnější informace o tom, jaká společnost letí jejich let, a to může mít naopak velmi pozitivní vliv na trh,
potvrdil pro server Podnikatel.cz Jan Papež, tiskový mluvčí Asociace cestovních kanceláří.
Delšího propadu poptávky se neobává ani Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, podle kterého sice mohou letecké katastrofy způsobit chvilkovou obavu, ale na prodeji zájezdů by se výrazněji podepsat neměly. Češi jsou podle Okamury národ, který se poměrně málo bojí a jen zřídkakdy reaguje na nějaké katastrofy zrušením zájezdu. Vysvětluji si to tím, že už Češi nejsou tak chudí, aby se nemohli dopřát cestování, ale ani tak bohatí, aby jim nebylo líto zájezd zrušit,
domnívá se Okamura.
Navíc letecké cestování stále patří k nejbezpečnějším na světě. V roce 2008 připadlo v průměru jedno úmrtí na 1,3 milionu letů, když při leteckých nehodách na světě zemřelo 539 osob. Letos zatím našlo smrt v troskách letadel 584 lidí. Bezpečnost letecké dopravy se i tak v posledním desetiletí výrazně zvýšila. V 90.letech minulého století totiž docházelo v průměru k 1128 úmrtím ročně. Čtěte také: Cestovky balamutily zákazníky. Pomůže nový zákon o cenách?
Pozor na pojištění proti úpadku
Větší problémy než strach z cestování tak cestovkám dělá spíše celosvětová recese, která se nevyhnula ani cestovnímu ruchu. Oproti předchozímu rok zaznamenaly tuzemské CK asi 10% propad počtu zájezdů. U leteckých zájezdů činí tento pokles dokonce 25 %. Tržby cestovních kanceláří a agentur se pak podle dosavadních údajů snížily o 12 až 15 %.
V důsledku poklesu tržeb na počátku června dokonce zkrachovala cestovní kancelář Balkan Travel. Přestože zástupci cestovního ruchu nemohou vyloučit další bankroty, o žádných větších problémech v současnosti nevědí. Nejbezpečnější je zakoupit zájezd u subjektů, které jsou pojištěny proti úpadku. Lidé by si měli dát pozor na různé jazykové pobyty či školní výlety. Jejich organizátoři totiž pojištění častou nejsou,
uvedl serveru Podnikatel.cz Tomio Okamura. Čtěte více: Podnikání v cestovním ruchu: Ne vždy je třeba vzdělání a praxe.
Okamura také připomíná, že ani letecké společnosti nemusí být pojištěné proti úpadku. Klienti tak nemají žádný zákonný nárok na vrácení svých peněz, za které si nakoupili letenky. Přitom jen od roku 2000 již zkrachovalo v zemích EU více než 50 leteckých společností,
doplnil Okamura. Čtěte také: Okamura: Jsem rád, že pan Čunek už na ministerstvu nezdržuje.
Léto ve znamení last minute
S počátkem léta se rozjela též sezóna tzv. last minute zájezdů. Zatímco se do loňského roku touto formou prodávaly zájezdy s odjezdem maximálně za 20 dní, letos se last minute zájezdy prodávají i ve více než měsíčním předstihu. Vzhledem k poklesu tržeb se cestovní kanceláře snaží nalákat zákazníky prostřednictvím různých slev jako například sluneční slevou, šrotovným či kapesným. CK se snaží podpořit prodej též různými variantami dětí zdarma. Dítě zdarma tak může letos cestovat pouze s jedním rodičem a novinkou se staly i nabídky dvou dětí zdarma s dvěma rodiči.
Hlavním nákupním trhákem ale stále zůstávají již tradiční last minute zájezdy. Sleva v případě těchto zájezdů činí až 20 % z katalogové ceny zájezdu. Cestovní kanceláře se těmito zájezdy snaží zaplnit neprodaná zbylá místa a ušetřit tak na případných stornopoplatcích za nasmlouvané kapacity. Z našich analýz vyplývá, že by se letos mělo formou last minute prodat přibližně 800 tisíc zájezdů za 6 mld. Kč, tedy 40 % všech zájezdů v České republice,
uvedl Tomio Okamura.
Zhruba stejný počet zájezdů prodaly CK formou tzv. first minute, která získává stále více na oblibě. Důvodem nárůstu zájmu o first minute jsou především vyšší nároky českých občanů vyplývající ze stále vyšších průměrných příjmů, lidé tak chtějí mít větší jistotu, že si vyberou tu nejlepší dovolenou přesně podle svých požadavků zároveň za výhodnou cenu,
myslí si Okamura.
Nejmenší podíl prodaných zájezdů tak tvoří zájezdy koupené v termínu. Těch se ročně prodá kolem 20 % ze všech zájezdů.
Už máte vybráno, kam na dovolenou?
Češi už mají na více než Chorvatsko
V Čechách také pomalu roste podíl zájezdů zakoupených přes internet. V současnosti se u nás takto koupí každý čtvrtý zájezd. V této statistice tak Česko výrazně zaostává za západní Evropou a Spojenými státy, kde nákup dovolených přes internet dosahuje až 40 %.
S rostoucí životní úrovní si Češi začínají vybírat i nové destinace svých zájezdů. Přestože možná i letos nejvíce dovolených stráví v Chorvatsku, dochází k přesunu na jiná turisticky atraktivní místa ve Středomoří. Podle Okamury jsou Češi již Chorvatskem přesyceni a logicky začínají vyhledávat nová zajímavá letoviska.
Zvýšená nabídka letů na různé řecké ostrovy zvedla ještě více zájem o Řecko. Vyhledávány jsou i další Středomořské destinace – Španělsko, Itálie a Chorvatsko. Z exotiky je zájem především o Bali a Thajsko.Vrací se zájem o Srí Lanku. Zvýšený zájem je samozřejmě i o Spojené státy, především díky změně vízové politiky,
dodal serveru Jan Papež.
Češi však začínají kromě samotného místa dovolených měnit i své požadavky na kvalitu pobytu. Roste zájem o all-inclusive a o další doprovodné služby. Stanování v kempu u moře se tak brzy zřejmě stane už jen zábavou několika zatvrzelých dobrodruhů a trampů.