Česko patří k nejkonzervativnějším zemím ve střední Evropě z hlediska ochoty spotřebitelů měnit banku. Vyplynulo to ze srovnávacího průzkumu klientely retailových bank, který na začátku letošního roku uskutečnila v zemích Visegrádské čtyřky a v Rumunsku poradenská společnost Deloitte spolu s agenturou TNS Pentor.
Z výzkumu vyplynulo, že jen 17 procent dotázaných Češek a Čechů někdy v minulosti změnilo svou banku nebo má účty současně u více bank. Konzervativnost klientů ale podle Petra Bricha, ředitele poradenství pro finanční instituce Deloitte, není jediným důvodem rezignace klientů na změny. Důvodem je totiž i to, že většina populace nevidí zásadní rozdíly mezi jednotlivými bankami a z hlediska produktů a služeb je vnímají jako podobné. Banky by se měly více diverzifikovat a odlišit,
komentuje to Zdeněk Maňák, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte. Mezi těmi, kteří nejčastějí mění banku, přitom nejsou vysokopříjmoví klienti, ale naopak lidé s průměrnými nebo podprůměrnými příjmy ze středně velkých měst.
Zájem o poplatky, internet banking je samozřejmý
Pro vztah klientů k bankám jsou důležité především tři okolnosti: výše bankovních poplatků, bezpečnost a klientský přístup bank. Fakt, že banka disponuje sítí poboček, internetovým bankovnictvím nebo call centrem již dnes klienti berou jako samozřejmost.
Je zajímavé, že zatímco jsou klienti s výší bankovních poplatků poměrně nespokojení, 65 procent z dotázaných se celkově profiluje jako loajální a spokojení zákazníci, kteří žádnou změnu banky neplánují. Průzkum naznačil velkou nespokojenost českých spotřebitelů s výší bankovních poplatků. Zároveň je zde evidentní nezájem spotřebitelů s tím něco dělat a přejít k bance, která nabízí lepší podmínky,
uvádí Milan Hrádocký, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte. Jen 13 procent nespokojených chce svou banku opravdu změnit. Ve skupině spokojených se nachází ještě další paradox – přes svou spokojenost banku aktivně nedoporučují nebo od ní ostatní dokonce přímo odrazují.
Čtěte také: Bankovní poplatky dávají smysl, na rozdíl od anket
V Polsku se klienti na net uchylují nejvíc
Celých 42 procent klientů bank v Česku preferuje internetové bankovnictví před návštěvou kamenné pobočky. I když, jak podotýká Milan Hrádocký, banky zatím mají velké rezervy v přizpůsobení internet bankingu různým skupinám klientů – od těch nejnáročnějších po ty, kteří využívají jen základní funkce. Na Slovensku se k preferenci internetové obsluhy účtu hlásí 17 procent klientů bank, v Polsku 48 procent, naproti tomu v Maďarsku pouze 7 procent klientů a v Rumunsku dokonce jen 3 procenta klientů.
Podnikatelé? Zatím otázka
Jak vypadá spokojenost českých podnikatelů s bankami a jejich loajalita vůči nim, zatím experti společnosti Deloitte popsat neumí. Průzkum totiž na podnikatele necílil. Nicméně je to téma, na něž se ve svých dalších průzkumech také zaměří, potvrzuje pro server Podnikatel.cz Milan Hrádocký.
Chování klientů se moc nemění
Ze srovnání se staršími dílčími průzkumy se ukazuje, že se postoj českých klientů k bankám v čase zřejmě nijak výrazně nemění. Když například zveřejnila v roce 2008 výsledky svého průzkumu Raiffeisenbank, vyplynulo z něj podobně, že lidem nejvíce vadí bankovní poplatky. Přes nespokojenost se ale zároveň ukázalo, že dvě třetiny klientů jsou své bance věrní a nikdy banku nezměnili. Naopak zhruba třetina deklarovala, že využívá služeb více bank.
Čtěte také: Průzkum sledoval spokojenost bankovních klientů
Foto: www.isifa.com