Mám možnost srovnávat, jezdil jsem jak se socialistickým (a postsocialistickým ČSAD), tak dneska bych musel jen s Jančurou. ČSAD jezdilo s Karosami (nic lepšího tehdy nebylo), měly ohromnou výhodu - dostatek místa pro nohy (po plyšáku dost dlouho a někde i dodnes hodně vzácné). V 90. letech nakoupily (asi na leasing) ČSAD i patrové autobusy na linku Liberec - Praha. Děkuji nechci. Přišel jsem později a zbylo na mne místo v zadní části autobusu, kde jsem sice seděl, ale do pohodlnosti to mělo daleko, neb jsem hlavou podpíral horní patro, možná proto jezdily dost krátce. Vetřel se Jančura a přivezl žlutobusy (pravděpodobně na leasing, při skokovém zvýšení cen autobusů asi nikdo v republice neměl na to je koupit za hotové v takovém množství). Do Prahy začal jezdit i místní dopravní podnik. Který musel linku ukončit. Dnes jezdí už jen Jančura. Sedačky jsou prosezené, tak vás tlačí konstrukce sedačky, a snad pro Asiaty, protože dva lidé běžného vzrůstu se dost tísní, takže když sedíte, během jízdy máte být připoutáni bezpečnostními pásy (to za ČSAD nebylo), ale stevard/ka může v případě prudkého brždění volně poletovat mezi cestujícími s horkými nápoji, zavazadlo větší než dámská kabelka je problém, pověsit si bundu nebo kabát je problém, sklopíte stolek, a problém je kabelka na klíně. Pokud jste invalida a potřebujete jet na vozíku, tak za ČSAD měly všechny autobusy místo pro invalidní vozík, nakládání problematické, ale místo bylo, u Jančury jen ty, které získal od místního dopravního podniku po zrušení linky. Nějaké Relax služby jsou k ničemu, protože než prolistujete seznam jste na Černém mostě, řešením je vlastní hudba na mobilu/tabletu apod. Wi-Fi si můžete jen nechat zdát, protože 3/4 cesty nefunguje. Rezervační systém také na exkrement. Nějakou SMSku v nějakém tvaru, pro seniory problém. Můj osobní zážitek odesílám SMS s požadavkem na místa 3 hodiny dopředu (po přejezdu hranic) a reakce žádná, takže v kanceláři na Černém Mostě (ještě že tam nějaká byla, standardně v místech odjezdů spojů není) kupuji jízdenku, za dva dny mi přijde SMSka, že požadavku nelze vyhovět, protože čas odjezdu je v minulosti. Podnikatel typu pana Jančury není podnikatel, ale jen vyzobávač rozinek. Mimochodem to co předváděl, že autobusovou dopravu dotoval z prodeje letenek a pod. je tzv. křížové financování, obecně je to považováno za nekalou hospodářskou soutěž. Za to by měl být patřičně oceněn ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže). Mimochodem ještě uvidíme, jak tzv. kvalitně bude jezdit na místních linkách v Ústeckém kraji, kde vyhrál soutěž. Třeba pořídí i nízkopodlažní autobusy. ;)