Cenový srovnávač, praktická věcička pro zákazníka a nepostradatelná pro e-shop

23. 7. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Vlastníte e-shop? Pokud nejste ve srovnávačích, jako byste pro určitou část klientů vůbec nebyli. V Česku je navíc i nový srovnávač. Víte který?

Internetoví zákazníci stále častěji preferují nákup skrze cenové srovnávače. A to zejména v momentech, kdy nehledají konkrétní obchod, ale jdou po určitém zboží nebo značce. Naopak neustále klesá tendence vyhledávat e-shopy prostřednictvím internetových vyhledávačů jako je Google nebo Seznam. Navíc roste podíl lidí, kteří si zboží a e-shop vybírají na základě diskusních fór. Pro internetové obchodníky to znamená jediné. Kdo nefiguruje v cenových nebo zbožových srovnávačích, ten jakoby nebyl. Toho jsou si dobře vědomí i čeští internetoví giganti.

Internetové srovnávače jsou agregátory, které umožňují srovnat cenu stejného produktu. Dokáží informovat nejen o ceně, která je stále základním rozhodujícím kritériem, ale vedle toho i o dostupnosti, hodnocení ostatních zákazníků a v neposlední řadě nasměrují kupujícího tam, kde může mít dopravu lacinější nebo zcela zdarma. Je proto jasné, že pokud se zákazníkovi zobrazí právě vaše nabídka, ocitnete se alespoň na pomyslné startovní čáře. Kdo ve výpisu srovnávače chybí, ten se klání o zákazníka a vítězství v podobě uskutečněného nákupu vůbec neúčastní. Pro prodejce je proto velmi podstatné, aby byl se srovnávači v dennodenním kontaktu.

Více k tématu: Zákazníci e-shopů sází na nákupní rádce a cenové srovnávače

Sázejte nejen na cenu, ale i na spokojenost

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Pokud člověk při výběru zboží tápe, rád využije internetový srovnávač. Ve vlastním zájmu každého provozovatele e-shopu by proto mělo být, aby v něm byl vidět. 

První krok je na každém obchodníkovi. Srovnávačů je na domácím trhu celá řada a opomenuty by neměly zůstat zvláště ty největší. Jde například o Zboží.cz, HledejCeny.cz, Google Nákupy, Heureka.cz, HyperZboží.cz, CoChceš.cz a další.

Mohlo by vás zajímat: Heureka.cz poslala na provozovatele malého eshopu právníky kvůli sporu o recenze

Očekává se, že e-shopy budou mít samy eminentní zájem být ve srovnávači uvedeny. Největší podíl všech nově příchozích proto tvoří přímá registrace. S novými e-shopy pak komunikují obchodní oddělení srovnávačů, aby byly dolazeny podrobnosti a odstraněny nedostatky. Obchodníci aktivně komunikují přímo s majiteli e-shopů a podle oboru podnikání navrhují optimální nastavení ohledně funkčnosti stránek, cenách produktů i všeobecných obchodních podmínek. Kontrola probíhá také proto, aby byli vyloučeni podvodníci. Při ověřování registrace jsou jednotlivé e-shopy individuálně kontrolovány. Uvedené údaje musí souhlasit s ARES a informacemi na webu. Pro splnění pravidel registrace jsou důležité zejména obchodní podmínky, kontakty, reklamace, nákupní košík a řada dalších, uvádí Milan Šmíd, manažer služby Zboží.cz.

Každý z velkých srovnávačů má dnes bohatou databázi internetových obchodů, se kterými spolupracuje. Hlavní přidanou hodnotou těchto matadorů jsou tradice, důvěryhodnost a šíře sortimentu, které mají k dispozici. Například trojku tuzemského trhu, službu Hledejceny.cz, navštěvuje v sezóně až půl milionu unikátních návštěvníků měsíčně a její meziroční růst je kolem 35 %. U takového množství potencionálních klientů je proto nutné dbát na svoji pověst. Jen nejlepší cena nového zákazníka nepřivede. Zákazník považuje za důležitou i kvalitu e-shopu, jeho spolehlivost a důvěryhodnost. Proto je potřeba budovat vztah k zákazníkovi a nabízet kvalitní služby. To se potom odráží v hodnocení a recenzích, které mohou obchody sbírat od reálných nakupujících. Díky tomu si ostatní uživatelé mohou přečíst jejich zkušenosti a názory a popřípadě se pro daný obchod rozhodnout. Kvalita hodnocení je navíc jedním z kritérií pro řazení produktů, říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Obchodníci sice mají možnost využít pro podporu svých produktů i různých reklamních formátů, například PPC režim, ale obecně platí, že čím vyšší pozice, tím vyšší proklikovost. A proč za vyšší pozici a zvýraznění platit, když do ní obchodníka mohou zdarma posunout pozitivní recenze.

Dále čtěte: Provozujete e-shop? Pomáháte spoustě lidí v lepší informovanosti o produktech

Hodnocení mohou mít podobu jednoduchého bodování, ale také recenzí samotných nakupujících. Zákazník díky tomu snadno a včas rozpozná podvodnou nebo klamavou nabídku prodejce. Stejně tak ale může na hodnocení vydělat samotný prodejce. Například na Zboží.cz mohou uživatelé vložit hodnocení e-shopu, které následně vstupuje do algoritmu řazení pozic jednotlivých e-shopů. Stejný systém plánuje uvést do provozu Pricemania.cz. Máme eminentní zájem doporučovat uživatelům jen kvalitní a ověřené obchody, které kromě rozumné ceny poskytují i špičkový servis a služby, říká za Pricemanii její jednatel Michal Král. Kdo je výš nebo na první stránce výpisu, má logicky větší šanci na zaujmutí zákazníka. Pokud hodnocení e-shopů neovlivní pozici ve výpisu, velmi pravděpodobně ovlivní alespoň rozhodnutí uživatele, zda vybrat ten, či onen e-shop pro svůj nákup, připomíná Petr Bednář za službu HledejCeny.cz.

Základem je kvalitní informace

Jakmile e-shop splní podmínky registrace, tedy obchodní podmínky a tak dále, je potřeba, aby měl funkční URL adresu e-shopu a správné údaje, které posílá prostřednictvím XML feedu. XML feed je datový soubor sloužící k exportu zboží a všech potřebných doprovodných informací do porovnávačů cen. Obsahuje název zboží, popis, cenu ale také skladovou dostupnost, parametry a další informace. Ty musí korespondovat s údaji, které má prodejce na svém e-shopu. Každý e-shop, který to se srovnávači myslí vážně, by měl věnovat svůj čas optimalizaci feedu, který srovnávačům poskytuje. Zejména jde o srozumitelný název produktu, jeho popis, jasnou cenu zboží i dopravy a dobu dodání, upozorňuje Petr Bednář z HledejCeny.cz.

Srovnávače si aktuální feedy stahují samostatně, některé zatím stále jen jednou denně, jiné každou hodinu. Je vhodné feedy pravidelně kontrolovat a udržovat aktuální. Při nespárování informací by mohlo dojít k vyloučení zboží z nabídky srovnávače. Některé aplikace, třeba EasyShop, generují XLM feedy automaticky. U jiných je potřeba požádat poskytovatele služby o její zprovoznění. Pro obchodníka je ideální, aby se prezentoval na těch srovnávačích, které mají stejné požadavky a strukturu dat. Ubude mu tím práce s doplňováním a přepisováním. 

Registrace zdarma, další služby zpoplatněny

Co se týká zpoplatnění služby, existuje několik obchodních modelů. V drtivé většině je registrace zdarma. Lze ale narazit i na možnosti měsíčního paušálu a běžné jsou samozřejmě platby za prokliky nebo přednostní výpisy. Registraci zdarma dnes nabízí Zboží.cz, Heureka.cz, Hledejceny.cz i nováčci trhu, mezi které patří Pricemania.cz. Ta zatím funguje v BETA verzi a bezplatná je kompletní služba. Po spuštění ostrého provozu bude nasazen klasický model PPC a bude na výběr z několika programů. Půjde především o možnost přednostního zobrazení v závislosti na hodnocení zákazníků a nastavení ceny za proklik. Základní placený program bude začínat na jedné koruně za proklik, uvádí Michal Král, jednatel portálu Pricemania.cz.

U Heureky je kromě registrace zdarma i zobrazování produktů ve fulltextovém vyhledávání. Dalším nástrojem je Heureka Košík, díky kterému si zákazník může zboží jednoduše nakoupit přímo na Heurece. V Košíku jsou zapojeny pouze ověřené a spolehlivé e-shopy. U všech nákupů přes Košík navíc Heureka garantuje spokojenost s nákupem, komentuje současnou nabídku Tomáš Braverman. Za proklik platí provozovatelé e-shopů také na HledejCeny.cz. Nebo Zboží.cz. Konkrétní obchodní model je PPC systém, kdy si sám každý e-shop nastavuje maximální hodnotu prokliku. Tím může ovlivňovat svoje měsíční investice i množství objednávek, vysvětluje Milan Šmíd ze Zboží.cz. V nabídce srovnávačů figurují i další formáty, především bannery, dynamické výlohy, slevové kódy nebo soutěže.

Konkurenční boj probíhá na všech frontách

O své místo na slunci, a především zákazníka, nebojují jen internetové obchody, které se prezentují na srovnávačích, ale i srovnávače samotné. Do českého rybníku teď proniká slovenská štika v podobě Pricemanie.cz, přední e-commerce hráč na tamním trhu. V těchto týdnech už u ní naplno probíhá registrace e-shopů a párování produktů v hlavních kategoriích, zejména bílém a černém zboží, foto, parfémech, pneu a knihách. Na český trh přicházíme s úplně novou generací webu, který klade maximální důraz na snadnou a rychlou použitelnost a je přizpůsoben pro mobilní zařízení. Prosadit se chceme hlavně špičkovým katalogem a šíří a kvalitou obsahu, na kterém se budou podílet přední odborníci v oboru. Cílem je pomoci uživatelům nejen s výběrem e-shopu, ale i s výběrem a srovnáním samotného zboží. Víme, že to vůbec nebude lehké, ale věříme, že do konce roku 2015 bude Pricemania trojkou na českém trhu, říká jednatel společnosti Michal Král.

Na příchod konkurence už proto reagují i zavedené české srovnávače. Zboží.cz nově uživatelům nabízí další možnost, jak si rychle vybrat nejvýhodnější a nejzajímavější produkty. Do 20. července mohou na domovské stránce vyzkoušet dva tematické letáky. V nich potencionální nakupující naleznou cenově zvýhodněné nabídky nejrůznějších internetových obchodů segmentované do tematických celků. Chceme uživatelům nabídnout možnost, jak rychle a jednoduše najít tu nejzajímavější nabídku na 15 druhů zboží, které v daném období mohou zrovna potřebovat. První dva letáky jsme zaměřili na elektroniku k vodě a relaxaci na zahradě. Kromě zajímavé cenové nabídky pro zákazníky se zde také otevírá možnost pro majitele internetových obchodů, jak lidem odprezentovat akci, která u nich právě probíhá, říká Milan Šmíd, manažer Zboží.cz. Cílem pilotního provozu je zjistit, jak uživatelé novinku přijmou a zda pro ně bude tím správným nákupním rádcem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).