Ceny pohonných hmot se navzdory poklesu v posledních týdnech stále drží na vysoké úrovni, což se negativně podepisuje na činnosti podnikatelů. Mezi nejpostiženější samozřejmě patří autodopravci, kteří si díky velké konkurenci nemohou dovolit promítnou vyšší náklady do koncových cen. Ani budoucnost navíc nevypadá zcela růžově. Odborníci jsou sice optimističtí a doufají, že ceny klesnou, zároveň však dodávají, že stejně tak mohou ceny pohonných hmot vyrazit výše a atakovat hranici 37 korun za litr.
Revoluce v severní Africe se Evropy dotýkají
Nejen podnikatele v autodopravě netěší vývoj cen pohonných hmot během posledního půl roku. Zatímco ještě v listopadu loňského roku stál litr Naturalu 95 zhruba 31,1 koruny a litr nafty 30,3 koruny, v současnosti vyjde litr Naturalu na 34,9 koruny a litr nafty přibližně na 34,1 koruny. A to navíc ceny pohonných hmot v posledních několika týdnech mírně klesly. Na počátku letošního května totiž motoristé “vysolili” za Natural přes 35 korun za litr. Nafta pak zaznamenala svůj rekord již v polovině dubna, kdy překonala hranici 34,5 koruny za litr. V porovnání s listopadem 2010 se tak cena litru pohonných hmot zvýšila o více 3,5 koruny za litr. Čtěte také: Šetřete náklady na dopravu, pořiďte si palivovou kartu
Faktory, které stojí za stávajícími vyššími cenami pohonných hmot, jsou podle odborníků poměrně jasné. Jedná se především o geopolitické události v severní Africe, které se prakticky ihned projevily na vyšších cenách ropy. Ceny pohonných hmot v ČR poté jen kopírovaly situaci na mezinárodním trhu. Přímými faktory jsou tedy cena nafty (benzinu) na rotterdamském trhu a kurs koruny vůči dolaru. Lze tedy říci, že příčiny zvyšování cen pohonných hmot leží, s výjimkou stanovení sazeb spotřebních daní, mimo území České republiky,
podotkl Ivan Indráček, šéf Společenství čerpacích stanic v ČR.
Jeho slova potvrzují i čísla analytiků, podle kterých cena ropy Brent od počátku roku vzrostla o více než pětinu. Čeští řidiči navíc mohou být rádi, že do výsledných cen se rovněž projevuje kurz koruny vůči dolaru. Kurz koruny vůči dolaru hrál ve prospěch českých motoristů, kdy koruna posílila přibližně o 7 %, což tlumilo zdražení u našich čerpacích stanic,
upřesnil serveru Podnikatel.cz Petr Čermák, analytik společnosti Colosseum.
1. listopadu 2010 | 1. ledna 2011 | 30. května 2011 | |
---|---|---|---|
Natural 95 | 31,18 Kč/l | 33,39 Kč/l | 34,85 Kč/l |
Nafta | 30,29 Kč/l | 32,62 Kč/l | 34,04 Kč/l |
Zdroj: CCS
Autodopravci nemají prostor pro zdražení
Vysoké ceny pohonných hmot se samozřejmě nezamlouvají podnikatelům. Zvýšené náklady na naftu jsou pro dopravce velký problém, neboť se jim pouze minimálně daří je promítnout do výsledných cen. Nedojde-li ke změně, budou znamenat konec pro další dopravce, již tak prořídlé krizí. Bohužel zatím na trhu není takový nedostatek kapacit, aby se dařilo ceny dostat na reálnou úroveň,
domnívá se Martin Felix, tiskový mluvčí sdružení Česmad Bohemia.
Právě velká konkurence v oboru, kde působí v tuzemsku více než 50 000 podnikatelů, nedává firmám velké možnosti pro zvyšování cen. Lepší ceny se zákazníky se daří vyjednávat spíše u nových smluv, ale ani v tomto případě se nejedená podle Felixe o dostačující navýšení. Nicméně jiná cesta není a ke zvýšení cen bude muset dojít, byť to bude třeba po krachu některých dopravců,
doplnil serveru Podnikatel.cz Martin Felix.
Další z cest, kterou se dopravci snaží čelit vysokým cenám benzinu a nafty, je přechod na jiná paliva. Odborníci potvrzují, že podnikatelé projevují zvýšený zájem o biopaliva. Zaznamenali jsme zvýšený zájem o biodiesel. Jeho používání ovšem zvyšuje náklady na údržbu a mnoho dopravců mu zatím nedůvěřuje,
komentoval Martin Felix. Biopaliva se navíc nehodí pro všechny automobily a pokud na ně vůz neupravíte, mohou způsobit na motoru nevratné následky. Cena přestavby automobilu, aby jezdil na biopaliva, se přitom pohybuje okolo 10 tisíc korun. Čtěte více: Chcete začít podnikat? Přinášíme 5 oborů, ve kterých to raději nezkoušejte
Ceny do budoucna? Loterie
Zásadní otázkou na závěr zůstává, jakých cen budou pohonné hmoty dosahovat v následujících měsících. Jenže relevantní odpověď se hledá jen těžko a všechny predikce mají poměrně široké rozpětí. Vzhledem k aktuální vysoké rozkolísanosti na trhu s ropou například společnost Colosseum předpokládá, že v průběhu letních měsíců (do konce srpna) by se cena benzinu měla nejčastěji pohybovat v rozmezí 33 až 37 Kč za litr. Jinými slovy, pohonné hmoty mohou zlevnit stejně tak dobře jako zdražit.
Cena ropy a následně cena produktů (nafta, benzin) zůstávají na stávající cenové hladině také kvůli zmíněným severoafrickými událostmi. Pokud se nepokoje nepřesunou do citlivých zemí z hlediska těžby ropy, měla by cena podle odborníků stagnovat nebo dokonce klesat. V opačném případě bychom však mohli zaznamenat další významný růst. Sám za sebe jsem optimistou a očekávám spíše první variantu,
uzavřel pro server Podnikatel.cz Ivan Indráček.
Foto: www.isifa.com