Češi jedou dál na úsporný režim. Obchodníky čekají hubené měsíce

6. 2. 2013
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Tržby maloobchodníků se loni propadaly. Velmi špatné pro ně bylo jaro nebo závěr roku. S velkými zisky nemohou obchodníci počítat ani v následujících měsících.

Podle údajů Českého statistického úřadu se loni tržby v maloobchodě snížily reálně meziročně o 1,1 %. Rok 2012 tedy nebyl z pohledu vývoje kupní síly spotřebitelů nikterak pozitivní. Odborníci se shodují, že za tím stojí především rostoucí míra nezaměstnanosti. Ta v prosinci loňského roku dosáhla 9,4 %. Bez práce bylo skoro 550 000 Čechů. Velký dopad na tržby má i pokles reálných příjmů.

Lidé obrací každou korunu dvakrát

Odliv zákazníků výrazně pociťují prodejny s užším spektrem zboží. O 10,7 % méně prodali obchodníci specializovaných potravin, propad ve výši 6 % hlásí také farmaceutický, zdravotnický nebo kosmetický průmysl. Lidé více šetří i na běžných výdajích za jídlo. Prodejny potravin zazanamenaly koncem roku pokles o 2,7 %. Statistikám nepomohly ani největší obchodní řetězce. Ty totiž nedosáhly ani tržeb z prosince roku 2011. Pokles prodeje potravin se výrazně projevil už na jaře roku 2011 a od té doby neustále pokračuje.

Ilustrační obrázek
Autor: http://www.isifa.com

Češi mají do kapes stále hlouběji, obchodníci se musí přizpůsobit.

Ochota utrácet se naopak projevuje na internetu. Tržby rostou také prodejcům oděvů a obuvi. A špatně si nevedou ani poskytovatelé sportovních služeb a vybavení nebo prodejci počítačového a komunikačního zařízení. U těch je pokles tržeb minimální. V průměru se pohybuje kolem 1,4 %. Trendy jsou tedy jasně dané, ale ani to nemusí být sázka na jistotu. Start nového roku poznamená zvýšení sazeb daně z přidané hodnoty. Spotřebitelé budou minimálně v první polovině roku utrácet mnohem opatrněji.

Maloobchodníky proto čeká období, kdy budou muset velmi pružně reagovat na poptávku. Pokud toho nebudou schopni, mohou se dostat do potíží.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).