Podle údajů Českého statistického úřadu se loni tržby v maloobchodě snížily reálně meziročně o 1,1 %. Rok 2012 tedy nebyl z pohledu vývoje kupní síly spotřebitelů nikterak pozitivní. Odborníci se shodují, že za tím stojí především rostoucí míra nezaměstnanosti. Ta v prosinci loňského roku dosáhla 9,4 %. Bez práce bylo skoro 550 000 Čechů. Velký dopad na tržby má i pokles reálných příjmů.
Lidé obrací každou korunu dvakrát
Odliv zákazníků výrazně pociťují prodejny s užším spektrem zboží. O 10,7 % méně prodali obchodníci specializovaných potravin, propad ve výši 6 % hlásí také farmaceutický, zdravotnický nebo kosmetický průmysl. Lidé více šetří i na běžných výdajích za jídlo. Prodejny potravin zazanamenaly koncem roku pokles o 2,7 %. Statistikám nepomohly ani největší obchodní řetězce. Ty totiž nedosáhly ani tržeb z prosince roku 2011. Pokles prodeje potravin se výrazně projevil už na jaře roku 2011 a od té doby neustále pokračuje.
Ochota utrácet se naopak projevuje na internetu. Tržby rostou také prodejcům oděvů a obuvi. A špatně si nevedou ani poskytovatelé sportovních služeb a vybavení nebo prodejci počítačového a komunikačního zařízení. U těch je pokles tržeb minimální. V průměru se pohybuje kolem 1,4 %. Trendy jsou tedy jasně dané, ale ani to nemusí být sázka na jistotu. Start nového roku poznamená zvýšení sazeb daně z přidané hodnoty. Spotřebitelé budou minimálně v první polovině roku utrácet mnohem opatrněji.
Čtěte více: E-shopy vloni vydělaly miliardy
Maloobchodníky proto čeká období, kdy budou muset velmi pružně reagovat na poptávku. Pokud toho nebudou schopni, mohou se dostat do potíží.