Češi jsou národem nevěřících Tomášů, informaci chtějí slyšet až šestkrát (NÁZOR)

8. 8. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Češi mají jednu zajímavou vlastnost, kterou je opatrnost. Čtvrtina Čechů uvěří až takové informaci, kterou zaznamenají minimálně šestkrát.

Průzkum „Edelman Trust Barometer“ zkoumá postoje a hlavně důvěru občanů vůči byznysu ve své zemi, nevládním organizacím a také médiím ve 25 zemích světa. Letos poprvé proběhl také doplňující průzkum v České republice. Respondenty byli lidé tvořící tzv. informovanou veřejnost. Jedná se o vysokoškolsky vzdělané občany s příjmem pohybujícím se v horním kvartálu své věkové skupiny. Tito lidé čtou nebo sledují hospodářské zprávy nebo média a sledují otázky veřejné politiky alespoň několikrát týdně. V každém státě proběhl mezi 200 respondenty, v Číně a USA mezi 500.

Evropa ve znamení nedůvěry

Výsledky průzkumu pro mě zas až tak překvapivé nebyly. Odrazila se v nich všeobecná skepse související s globální hospodářskou krizí. Evropa z průzkumu vyšla jako kontinent nedůvěry, což potvrzuje fakt, že lidé citelně negativně vnímají aktuální dění v Řecku či Španělsku. V EU projevilo důvěru byznysu pouze 45 procent respondentů oproti loňským 53 procentům. Podle mě se jedná o významný propad. Lidé volají po změnách. Od podnikatelů očekávají kompetentnost, společensky odpovědný přístup a transparentní jednání. Češi se ale tomuto nemilému skóre vymykají – firmám v Česku věří 54 procent respondentů, což je vysoko nad evropským průměrem.

Také důvěra v nevládní organizace (NGOs) poklesla – ve světě o tři procenta, v Evropě o osm. Ve světě věří nevládním organizacím 5 procent, v EU 55 procent. Češi zůstávají zase o něco pozitivnější. Důvěru v NGOs vyjádřilo 57 procent respondentů.

Čtěte také: Má smysl zastupovat pracovníka na dovolené? Je to zbytečné, i když… (NÁZOR)

Důvěra v média jako jediná roste

Pouze u médií kredibilita roste. Ve světovém měřítku jim věří 52 procent lidí oproti loňským 49 procentům, v českém měřítku je to zhruba třetina, stejně jako ve Velké Británii. Nejméně důvěřují lidé médiím v Belgii (15 procent), naopak v Indonésii (80 procent) nejvíce. Za důvěryhodná považují lidé stále zejména tradiční média. Velký nárůst byl však zaznamenán také u sociálních médií. Zatímco v loňském roce jim důvěřovalo pouze 7 procent Evropanů, letos už je to 12 procent, což představuje více jak sedmdesátiprocentní nárůst. Tento trend sledujeme i u našich klientů, když s nimi čím dál častěji diskutujeme o jejich online komunikačních strategiích. Stále více se zajímají o sociální média, začínají vnímat vysoký potenciál cílových skupin, které lze oslovit na sociálních sítích, zejména pak na Facebooku, Twitteru či LinkedInu.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Češi jsou národem nevěřících Tomášů

Ačkoli jsme se my Češi v průzkumu projevili jako optimističtější než naši sousedé a celá EU i svět, ukázala se u nás ještě jedna zajímavá vlastnost. A tou je jistá opatrnost. Dvě třetiny lidí na celém světě věří takové informaci, kterou zaznamenají třikrát až pětkrát. Čtvrtina Čechů se s ní potřebuje setkat šestkrát. Pro srovnání – Slováků, kteří potřebují slyšet informaci šestkrát a vícekrát, aby pro ně byla důvěryhodná, je 18 procent a v celé EU je to už jen 14 procent lidí.

Čtěte také: Češi by si měli uvědomit, že se mají dobře (NÁZOR)

Věříme akademikům a odborníkům, roste i vliv zaměstnanců

Další část průzkumu se týkala osob – kterým a jak lidé důvěřují či naopak. Nejvíce důvěryhodnými osobami na světě jsou akademici a odborníci. Těm věří 68 procent lidí. Následují techničtí experti (66 procent) a „osoby jako já“ (65 procent). Důvěra v člověka „jako jsem já“ oproti loňskému roku výrazně stoupla – o více než 20 procent. Vzrostla také důvěryhodnost řadových zaměstnanců, kterým dnes věří celá polovina naší populace. V České republice sice věří řadovým zaměstnancům pouze jedna třetina obyvatel, lze ale předpokládat, že globální trend růstu důvěry v tuto skupinu lidí se u nás také projeví. Firmy by se tedy měly chopit příležitosti a svůj pozitivní obraz a důvěryhodnost začít budovat také prostřednictvím svých zaměstnanců. Firmy by měly klást větší důraz na interní komunikaci, v níž se dle výsledku ukrývá velký potenciál úspěšné společnosti.

fin 25 - early cena

Důvěryhodnost šéfů klesá

Důvěryhodnost autorit zaznamenala oproti tomu dramatický pokles. Důvěra v CEO klesla z loňských 50 procent na letošních 38 procent v rámci celého světa. Je to vůbec největší propad za celou historii „Edelman Trust Barometru“. Také v České republice důvěřuje informacím od generálních ředitelů jen 38 procent. Ve skeptické Evropě jim věří sotva jedna třetina obyvatel. O něco optimističtější jsou Slováci, kteří svým CEO věří ze 46 procent. I zde vidím prostor pro zkvalitnění komunikace jednotlivých firem, tentokrát však navenek, směrem k veřejnosti. Generální ředitelé by se měli více přibližovat lidem. Veřejnost je potřebuje vídat častěji a slyšet od nich více informací.

Autor článku

Managing partner AMI Communications

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).