V Česku roste zájem o prodej a nákup firem. V prvním pololetí letošního roku vzrostl meziročně prodej firem o 28 procent. Celkem tu za toto období proběhlo 68 ohlášených transakcí. Vyplývá to z výsledků žebříčku fúzí a akvizic M&A barometr v České republice a v regionu střední a jihovýchodní Evropy, který zpracovala společnost Ernst & Young.
Nejaktivnější jsou Češi
Česko bylo jednou z mála zemí ve střední a jihovýchodní Evropě, kde počet transakcí vzrostl, protože jinak měl naopak klesající tendenci. Růstový trend byl kromě České republiky zaznamenán už jen v Polsku a Turecku. Většinu transakcí přitom mezi sebou uskutečnily české subjekty, zájem o domácí firmy však měli také američtí či němečtí investoři. Češi byli ve fúzích a akvizicích v celém regionu celkově nejkativnější. Hnacím motorem byli téměř výhradně čeští strategičtí investoři, kteří jsou stále relativně nezasaženi probíhající hospodářskou krizí a navíc mají dostatečné množství volných finančních prostředků, které jim dovolují průběžně posilovat jejich tržní pozici,
komentoval výsledky žebříčku Petr Kříž, výkonný ředitel oddělení transakčního poradenství Ernst & Young v České republice.
Podle Ernst & Young dosáhla v Česku celková hodnota zveřejněných transakcí v prvním letošním pololetí částky 1515 milionu amerických dolarů, což je o 43 procent více než ve stejném období loňského roku. Nejvíce se přitom investovalo do služeb a zpracovatelského průmyslu. Nejmenší zájem byl naopak o společnosti v potravinářském průmyslu, energetice, realitách, velkoobchodu a maloobchodu. Největší propad zaznamenaly informační technologie (pokles z loňských 10 na letošní pouhou jednu transakci) a to především z důvodu utlumení transakcí uzavíraných ze strany rizikového kapitálu a silného českého IT hráče, společnosti KIT digital,
uvádí Petra Wendelová, partnerka společnosti Ernst & Young pro fúze a akvizice.
Vliv mají hlavně kupující
Na trhu dle analytiků platí trend, že trh ovlivňují hlavně kupující a management firem by se měl na prodej dostatečně dopředu připravit. Poptávka po firmách je poměrně velká,
potvrdil serveru Podnikatel.cz také Michal Šilhák ze společnosti ATERRA GROUP. Pro současný trh je specifické, že je každý kupující oproti minulosti při akvizicích podniků opatrnější,
doplnil obrázek aktvizičního prostředí v Česku Jakub Zeman, ředitel společnosti Campa Capital Management.
Čtěte také: Chcete střelit firmu? Vyplatí se dobře stanovit cenu a mít vlastní náhradní plán