Češi přestávají využívat pobočky bank a čím dál více se zaměřují na jiné komunikační kanály. Informace o produktech a službách získávají především od rodinných příslušníků a přátel, ze sociálních sítí nebo srovnávacích internetových portálů. Internetové bankovnictví pak používají k ovládání svého účtu takřka čtyři pětiny (78 %) Čechů. Vyplynulo to z mezinárodního průzkumu, který provedla společnost Ernst & Young mezi 28 560 klienty bankovních institucí z 35 zemí celého světa včetně České republiky.
Čtěte také: Banky se zaměřují na mobily. Nahradí chytré telefony platební karty a hotovost?
Průzkum rovněž ukázal, že klienti v západní Evropě tolik internetové bankovnictví nevyužívají. Ve finanční gramotnosti však zůstává západní Evropa stále napřed. Finanční gramotnost běžných bankovních klientů je v Česku sice stále poměrně nízká, ale funguje zde dobře osobní doporučení. Češi při rozhodování o bankovních službách dají na radu rodiny a přátel. Stále významnější roli hrají u českých klientů také sociální sítě, diskusní fóra a srovnávací internetové portály,
doplnil Pavel Riegger, partner oddělení poradenství pro finanční instituce společnosti Ernst & Young.
Hlavní motiv pro změnu banky tvoří pro Čechy výše poplatků, druhou nejčastější příčinou zůstává přístup bank ke svým klientům, respektive chování zaměstnanců na pobočkách. Při hledání nové banky či bankovního produktu se pak dvě třetiny Čechů řídí informacemi od rodiny a přátel nebo na základě srovnávacích internetových portálů. Takřka polovina (48 %) tuzemských respondentů uvedla, že sleduje hlavně srovnávací portály ve spojení se sociální sítí a diskusními fóry. Celosvětový průměr činí v tomto ohledu přitom pouze 37 %.
Čtěte také: Čechy stále štvou bankovní poplatky. Ke změně banky je to ale nemotivuje
Velký rozdíl existuje mezi západní a střední (východní) Evropou. Právě obyvatelé střední a východní Evropy využívají sociální sítě, diskusní fóra a srovnávací portály výrazně častěji než jejich západní sousedé. Podobný trend jako ve střední a východní Evropě lze vysledovat i v Indii a Saúdské Arábii. Klienti se při výběru optimálního finančního produktu nebo služby už zdaleka neradí jen se svou bankou, ale informace získávají i ze srovnávacích portálů. Tento fenomén, před pěti lety ještě prakticky neznámý, je dnes využíván častěji než bankovní poradci. Podlehli mu i Češi,
uzavřel Pavel Riegger.
Foto: www.isifa.com