Češi nemají zájem o zakládání nových firem, jejich počet stagnuje

4. 2. 2013
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Špatná ekonomická situace v Česku stojí za nižším zájmem o zakládání nových firem. Čtěte, kde i přesto vzniká nejvíce firem a jakého druhu.

Zájem Čechů o zakládání nových firem stagnuje. V loňském roce vzniklo celkem 22 454 nových firem, což je o 0,54 % více než v roce 2011. Za nižším zájmem zakládání nových firem stojí především špatná ekonomická situace v Česku v posledních letech.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Nejmenší zájem je o zakládání akciovek.

Nejvíce firem vzniká tradičně v Praze, poté v Jihomoravském kraji. Údaje vyplývají z databází a výpočtů České kapitálové informační agentury (ČEKIA). Překvapil nás výrazný pokles zájmu o nové akciové společnosti – jejich počet meziročně klesl o čtvrtinu, komentuje statistiky analytička agentury ČEKIA, Petra Štěpánová. Ta upozornila, že to souvisí se špatnou ekonomickou situací, podnikatelským prostředím a také obavami podnikatelů ze zákazu anonymních akcií. Do registrovaného kapitálu nově založených firem v roce 2011 podnikatelé investovali více než 93 miliard korun, z toho 90 % do akciových společností.

Čtěte také: Podnikatelů už nepřibývá jako dříve, může za to horší podnikatelské prostředí?

K 31. 12. 2012 ČEKIA ve svých databázích evidovala necelých 373 271 firem. V průběhu loňského roku zaniklo celkem 4 850 firem.  Za posledních šest let, kdy ČEKIA tyto statistiky detailně sleduje, v České republice přibylo téměř 90 000 firem, nicméně procentuelní meziroční přírůstek společností na našem trhu byl v roce 2012 nejnižší od roku 2007, doplnila Štěpánová.

Nejvíce podnikatelských subjektů, více než 46 % z celkového počtu, v loňském roce vzniklo v Praze (10 378). Silnou pozici má také dlouhodobě Jihomoravský (2 338), Moravskoslezský (1 417) a Středočeský kraj (1 314). Nejméně firem v roce 2012 vzniklo v Karlovarském kraji (299), na Vysočině (330) a Libereckém kraji (357).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).