Češi objednávají pivo po deseti. Pivovary však stále neví, co bude dál

26. 4. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Spotřeba piva byla v loňském roce 135 litrů, což je nejméně od šedesátých let. Jak se s touto situací potýkají minipivovary?

Českomoravský svaz minipivovarů prováděl na podzim loňského roku dotazníkové šetření, ze kterého vyplynulo, že neočekávaná krize společnosti a ekonomiky vyvolaná pandemií znamenala pro pivovary velkou hrozbu, ale také výzvu a příležitost ověřit si, co na trhu zabírá. Pivovary reagovaly na situaci například otevřením výdejních okének, hledáním nových prodejních kanálů nebo organizačními změnami. Ti, kteří do té doby neprodávali on-line, s tím začali. Mezi negativní dopady patřil dramatický pokles tržeb, ztráta zákazníků nebo nutnost zničit uvařené pivo a případně propustit některé zaměstnance.

Co se dozvíte v článku
  1. Jak se daří?
  2. Měnila se hlavně nabídka piv
  3. Kupují lidé pivo on-line?
  4. Jaká piva frčí?
  5. Nahlédněte do pivovaru Bubeneč:
  6. Co by pomohlo?

Jak se daří?

Například v pivovaru Helf v současné době částečně omezili provoz na dobu nezbytně nutnou pro chod pivovaru. Ani pro létající pivovar Kočovný Kozi není doba moc veselá. V listopadu narychlo vytvořili e-shop, který je trochu zachránil. Sice oproti normálnímu stavu máme o cca 70–80 % nižší tržby, ale na pokrytí nájmu a leasingu to stačí. O nějakém výdělku nebo naší výplatě se nedá mluvit, ale pivovar to přežije, dodává Petr UchytilPivovaru Stern se za první tři měsíce letošního roku podařilo splnit, respektive dokonce přeplnit plány, které si stanovili. Takový výsledek hodnotí velmi kladně, protože plány sestavovali s nadějí, že se v prvním čtvrtletí postupně otevřou restaurace. To se sice nestalo, ale restaurace nahradily jiné prodejní kanály. A samozřejmě velkou roli hrají naši fanoušci, kteří nás neúnavně podporují, doplňuje Kamil Gric.

Podle Tomáše Sladkého z pivovaru Zlatá kráva je situace za poslední rok špatná a to zejména v letošním roce, kdy byly od ledna mizerné prodeje. Také vařili méně druhů piv, cca šest až osm. V této době předělali pár věci v pivovaru, protože na to byl čas a v prosinci 2019 začali plánovat pivní bistro v centru Plzně. Pak však přišel covid, platí nájem, rekonstrukce a bylo to tak složité. Otevřít okno nebo ne? Finálně jsme otevřeli 1. 4. 2021 a děláme rozvozy a okénko. Nějak to jde a musíme se udržet. Ale jsou to věci, které se nedají předvídat – že budete rok platit nájem v zavřené hospodě …, dodává.

Měnila se hlavně nabídka piv

Pro Kočovný Kozi bylo hlavní změnou vytvoření e-shopu. Ten si organizují sami, a to včetně rozvozu. Nemají tak nasmlouvaného žádného prostředníka, rozváží sami, což zákazníci oceňují. Někteří se nás třeba ptají na nějaké detaily nebo si s nimi povídáme o situaci, pivu a podobně, říká Petr Uchytil. Kromě toho upravili nabídku piv a navařili nové speciály, které lahvují a nabízí na e-shopu. Dost také pracovali s cenami: na e-shopu mají od začátku akci 10+2 na petky a teď i nově na speciály v lahvi 5+1. V listopadu jsme totiž měli navařeno hodně piva, které by nevydrželo do jara (kdy jsme cca odhadovali, že se zase otevřou hospody), takže jsme si řekli, že pivo raději rozdáme, než aby se vylévalo do kanálu, vysvětluje Petr Uchytil.

Nabídku piv měnili také ve Sternu, kde v posledních měsících prodávají běžně 8 až 10 druhů, navíc každých pár týdnů dochází k uvedení nějaké novinky. Naprosto klíčová je pro ně také kvalita a dostupnost piva. Mít velmi dobré pivo a být schopen zásobovat je důležitý faktor jak pro běžné spotřebitele, tak logicky třeba retail nebo naše distributory, podotýká Kamil Gric. Co se týče změn, tak jsme navýšili počet pet lahví a zmenšili počet druhů piv v pivovaru z 9 na 6, prozrazuje Břetislav Jakeš, obchodní manažer pivovaru Helf.

Kupují lidé pivo on-line?

Internetový obchod pivovaru Stern byl důležitým prodejním kanálem zejména na Vánoce a v úvodu roku. Průměrný počet piv v objednávce odhaduje Kamil Gric okolo šesti až osmi s tím, že začátkem roku, kdy lidé konzumovali převážně doma, se prodávaly hlavně ochutnávkové balíčky a s lepším počasím lidé míří na výlety, což zvyšuje prodeje ve výdejních okéncích. V pivovaru Helf od nového roku prodej na e-shopu stagnuje a průměrná objednávka činí 12 ks litrových pet lahví. 

V Kočovný Kozi zákazníci nejčastěji kupují 10 petek, protože k nim dostanou další dvě piva zdarma. Hodně oblíbený je i náš „ochutnávkový kastl“, který obsahuje 4 druhy našich půllitrových lahváčů, uvádí Petr Uchytil. Prodej internetového obchodu Zlatá kráva je cca 10 až 15 %, což Tomáš Sladký čekal více. U e-shopu jsou úskalí v podobě balení a logistiky, protože každý chce doručit pivo včas a tyto věci se museli naučit. Průměrná objednávka je 6 piv. Zákazníkem je pivař, který naše pivo má rád a často to je dárek, upřesňuje.

Podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven nejprodávanějším obalem zůstala klasická pivní lahev (46 % podíl z celkového výstavu), velký pokles je samozřejmě patrný u sudů (25 % podíl z celkového výstavu) a cisteren (2 % podíl z celkového výstavu). Naopak mírný nárůst si připsaly plechovky (15 % podíl z celkového výstavu) a PET lahve se udržely na 12 % (podíl z celkového výstavu).

Výstav piva v tisících hektolitrů za rok 2020
Autor: Český svaz pivovarů a sladoven a GŘC, podle licence: Rights Managed

Výstav piva v tisících hektolitrů za rok 2020

Jaká piva frčí?

Podle Břetislava Jakeše lidé spíše ochutnávají a zkouší něco nového. U nich letos však inovace šly stranou a momentálně nejvíce prodávají spodně kvašená piva, jako je Kovář, Hefaiston a Triglav. V Kočovný Kozi uvařili nové speciály, tak aby lidi měli více na výběr v případě, že rádi ochutnávají nová piva, což mělo úspěch. Co se týče oblíbeného pivního stylu, to se nedá říct. Někdo jde po ležácích, aby si mohli dát k televizi pár pivek, někteří mají rádi speciálky (IPA, ALE). Co se objemu týče, tak více se prodávají ležáky, zamýšlí se Petr Uchytil. Ve Zlaté krávě se nejvíce prodává 12 Plnotučná – klasický český ležák a speciálů se moc neprodalo.

V pivovaru Stern byl velkým hitem Cooledník, což je pivo farmářského typu určené na Velikonoce, kdy se tradičně vítá jaro. Další úspěšnou novinkou byla Nebula, kombinace stylu Sour s ovocnými šťávami a výrazným pivním tělem (IPA). Oba speciály se vyprodaly téměř obratem. Výrazně inovovat nabídku budeme i v průběhu léta. Chystáme úplně nová piva a do prodeje se vrátí i oblíbené kousky z loňska, jako byl třeba náš letní summer, ale s názvem Beach Boy, prozrazuje dále Kamil Gric.

fin 25 - early cena

Nahlédněte do pivovaru Bubeneč:

Co by pomohlo?

Výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová si myslí, že to nejmenší, co může nyní stát udělat, je otevření zahrádek. Šíření koronaviru to nezhorší, ale řadu hospod to může zachránit. Lidé se potřebují setkávat. Navíc epidemiologická situace se zlepšuje a s příchodem jarního počasí bude sdružování lidí narůstat na intenzitě. Otevření zahrádek za přísných hygienických podmínek je rozhodně s ohledem na zdraví obyvatel lepší než nekontrolovatelné živelné shromažďování, dodává. S tímto názorem souhlasí i zástupci minipivovarů. Nikdo nestavěl pivovar, aby vozil petky po domácnostech, ale aby zásoboval hospody. Z dlouhodobého hlediska se žádný pivovar na rozvozu po domácnostech/e-shopu neuživí, zdůrazňuje Petr Uchytil.

Kamil Gric si myslí, že nejhorší pro každý pivovar je nepředvídatelnost současné doby. Nedokážou s jistotou říci, jak bude vypadat situace na trhu za měsíc nebo dva, zda se otevřou restaurace, jestli budou festivalyKaždý další týden nám navíc zkracuje hlavní sezónu, která je pro ekonomiku pivovaru klíčová. Proto doufáme, že se bude situace kolem koronaviru dále zlepšovat. A také v to, že kroky české vlády začnou být předvídatelnější než doposud, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).