Češi si oblíbili sudové pivo na chaty. Tipněte si, zda vláda hospody zase zavře

21. 9. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Léto a pivo k sobě patří. Jak jej hodnotí pivovary a co je překvapilo?

Podle Českého svazu pivovarů a sladoven se česká pivovarnická scéna na začátku léta začala pomalu stabilizovat a obecně zájem o pivo stoupá. Za růstem čepovaného piva stál také fotbalový šampionát a nejvíce se dařilo svrchně kvašeným pivům.

Co se dozvíte v článku
  1. V létě stoupl zájem o sudy
  2. Akce mají pozitivní význam
  3. Léto nebylo spásou
  4. Stále vedou ležáky
  5. Ve vzduchu je další lockdown

Zavře nová vláda po volbách hospody?

V létě stoupl zájem o sudy

V brněnském pivovaru Stern hodnotí léto pozitivně s tím, že s otevřením restaurací i jiných volnočasových míst se poptávka po sudovém pivu v průběhu června a následně července významně zvýšila. Trh sice stále není v 100% kondici, takže jsme zaznamenali i ukončení některých gastro provozů, ale situace je určitě lepší než na jaře, doplňuje Kamil Gric. Spokojeni jsou také ve ve společnosti Czech Craft Beers provozující Pivovar Moravia & Lucky Bastard, kde rostou proti předcházejícímu roku o cca 30 %. Kounický pivovar náleží k těm restauracím a podle Karla Klusáčka se po otevření výstav piva vrátil k normálu při zvýšeném podílu lahvového a sudového piva.

Petr Uchytil z pivovaru Kočovný kozi uvádí, že, co trochu narostlo, je „sudové pivko na chaty“. Díky většímu povědomí o jejich e-shopu (který vznikl díky lockdownům) si jednotlivci oproti minulým rokům častěji berou malé bečky na domácí popíjení. Podobně je na tom i Beskydský pivovárek, kde byly prodeje v porovnání s předcovidovými lety cca o 10 % nižší a důvodem poklesu nebyl úbytek zákazníků, ale snížená spotřeba v hospodách a restauracích, kdy lidé zkrátka vypijí méně a odcházejí z restaurací dříve. Příčinu vidím v obavě pivařů z případné nákazy covidem – z tohoto důvodu se nám také zvedly prodeje v 15 litrových sudech, které si lidé kupují na domácí konzumaci a posezení se sousedy a přáteli doma, dodává Dušan Holý.

Akce mají pozitivní význam

Pivovary se běžně účastní akcí a festivalů, což pro ně má finanční význam, a jak vysvětluje Kamil Gric, jde navíc o pozitivní reklamu a šanci představit své pivo novým zákazníkům. Jak uvádí Karel Klusáček, letos na nich byla účast omezená, ale vždy se setkali s příznivým ohlasem. Účastnili jsme se těchto akcí jako v minulých letech – a také zde jsme zaznamenali částečný pokles prodejů související s nižším počtem účastníků, podotýká Dušan Holý. 

Martin Šibal, předseda představenstva Czech Craft Beers popisuje, že se akcí zúčastnili, ale vzhledem ke stále určité nejistotě (jak na straně organizátorů, tak na straně účastníků), zapřičiněné covidem, která po celé léto panovala, byla ekonomika těchto akcí pro ně „jak na houpačce“. Podnik Kočovný Kozi se zase účastnil akcí převážně jinde než v Brně, protože tam je podle nich hodně „přefestivalováno“ a zájem lidí není tak velký jak v předchozích letech. Proto vyrazili i na vzdálenější místa, kde bylo lidí na akci více.

Léto nebylo spásou

Zatímco v Pivovaru Moravia a Lucky Bastard v létě částečně dorovnali ztráty a ve Sternu jsou celkově s letošním rokem velmi spokojeni a už v půlce roku dosáhli stejných finančních výsledků jako loni za celých 12 měsíců, pivovaru Kočovný kozi léto bohužel nepomohlo. Tím, že bylo léto jako obvykle, tak jsme ztráty nedohnali. A už nikdy asi nedoženeme, tak dlouhý výpadek se jen tak dohnat nedá, poptávka má obecně své limity, vysvětluje Petr Uchytil. V Beskydském pivovaru neměli ztráty nijak zásadní, desetiprocentní pokles prodejů není nic výjimečného a musí si s tím zkrátka umět poradit. Problémy přijdou, pokud se situace s covidem bude táhnout další měsíce, říká Dušan Holý.

Tip: Procházíme volební programy a zjišťujeme, kdo slibuje podnikatelům nejlepší výhody. Čtěte volební speciál

Stále vedou ležáky

Petr Uchytil uvádí, že nejoblíbenější jsou jejich ležáky Hořký Kozi 11 a duo Kabrónů, tedy jak desítky, tak dvanáctky. V Kounickém pivovaru má nejvyšší zastoupení v prodeji jejich klasický světlý ležák. V Beskydském pivovárku standardně prodávají cca 50 % ležáků a cca 50 % různých druhů speciálů a v tomto se z jejich pohledu nic nezměnilo a podíly zůstaly zhruba stejné. Nejoblíbenější jsou stále naši premianti Moravia Punkevní 11 a Lucky Bastard Blond 11. Začátkem září jsme představili naši novinku Lucky Bastard OKTAGON 13 a vypadá to, podle ohlasů, že bude úspěšná, dodává Martin Šibal.

Ve stálé nabídce pivovaru Stern mají piva, která si lidé už loni či předloni oblíbili a na festivalech se k nim stále vrací. Kromě ležáků je to třeba Američan, APA z nejvoňavějších chmelů USA, nebo Shiva, jejich varianta klasické IPA. Celkově pozorují, že se pivaři stále více zajímají o svrchně kvašené speciály, což platí zejména pro větší města, kde dokáží speciály z hlediska výtoče porazit ležáky. Velká poptávka byla letos nejen po letních speciálech o nižší stupňovitosti, ale i po pivech typu sour, kterým lidově říkáme kyseláče. Tohle „kyselé“ pivo se dá snadno zkombinovat s ovocnými šťávami, což z nich dělá ovocný a osvěžující zážitek, popisuje Kamil Gric.

skoleni_8_1

Ve vzduchu je další lockdown

Mezi plány Kounického pivovaru patří pořádáním různých akcí restauračním pivovarem zvýšit jeho návštěvnost. V Czech Craft Beers pak chtějí stále vyrábět zajímavá, výborně pitelná piva a předávat radost přátelům pivního moku. Ve Sternu zase přes léto významně zvýšili kapacitu pivovaru a průběžně posilují také personálně. V nabídce piva budou mít na podzim stálých 4–5 piv a téměř každý měsíc nějakou novinku, aby si běžně mohli jejich zákazníci vybrat ze sedmi až deseti druhů piv. V plánu máme vyzkoušet nové marketingové kanály a rozšířit svůj záběr z Brna a dalších moravských měst také o Čechy, zejména Prahu, prozradil Kamil Gric.

Beskydský pivovárek nemá žádné plány, protože, jak se ptá Dušan Holý: Co chcete plánovat, když nevíte, s čím vláda přijde za týden, měsíc? K tomu se přidávají volby, inflace a vysoké procento nenaočkovaných a on je tak ve výhledu situace na podzim a zimu spíše skeptik. Do voleb se podle něj nic moc nestane, budou se bát v předvolebním období naštvat voliče, takže se všechno bude malovat narůžovo. A po volbách přijdou opět lockdowny, možná ne celostátní, ale regionální restrikce se očekávat dají, plus omezení některých oborů, například restaurací, hotelů atd. A to potom bude pro mnoho podnikatelů v tomto oboru problém, protože málokdo má takové rezervy, aby přežil ta neustálá uzavírání a opětná nákladná otevírání provozů, dodává. Na další lockdown se chystají také v pivovaru Kočovný kozi. Je zase před volbami, tak se vše nechává. Čekáme, že to pak „bouchne“. Situace je identická loňskému podzimu, kde také byly volby. No, modlíme se, aby lockdown nebyl zas půl roku, uzavírá Petr Uchytil.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).