Takřka tři čtvrtiny Čechů si vždy schovává účtenky při nákupu zboží dlouhodobé spotřeby (oblečení, vybavení domácnosti, elektroniky), dalších 24 % obyvatel tak činí většinou. Důvodem ponechání účtenky jsou hlavně případné reklamace. Vyplynulo to z výzkumu agentury STEM/MARK pro Centrum Černý Most.
Většina respondentů (65 %) dále uvedla, že kontroluje správnost údajů na účtence. Oproti tomu se však spotřebitelé nezajímají (20 % nikdy, 50 % většinou ne) o to, zda doklad obsahuje další dodatečné informace jako například reklamní sdělení, nabídka zboží nebo slevy. Pouze minimum lidí si ponechává účtenky od rychloobrátkového zboží (19 % většinou ano, 9 % vždy).
Z průzkumu také vyplynulo, že cena zboží nebývá pro držení účtenky rozhodující. Doklady si lidé schovávají především podle délky záruky nebo 2 roky, což je podle občanského zákoníku obvyklá záruční doba. Najdou se však i tací (16 % respondentů), kteří mají doklady o koupi až do rozpadnutí.
Průzkum dále ukázal, že s účtenkami zacházejí opatrněji ženy a starší lidé. Právě senioři si častěji hlídají, zda jim prodavačka nezaúčtovala zboží dvakrát a zda cena na účtence tzv. “sedí”. Ve větší míře si tyto skupina rovněž nechávají účtenky za nákup potravin nebo drogerie. Čtěte také: Musí obsahovat daňový doklad podpis vystavovatele?