Češi stále tloustnou a nemají se kde oblékat, varuje šéfka veletrhů módy

22. 6. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Česká populace přibírá na váze. Kvůli tomu také stále více zákazníků hledá ve svých obchodech nadměrné velikosti, které ale nenacházejí, upozornila v rozhovoru o veletrzích módy STYL a KABO jejich ředitelka Gabriela Vargová.
Kabo rozhovor 1

Jak dlouho už pracujete v této branži?

Dnes se to už moc nenosí, ale pro brněnské výstaviště pracuji již více než 18 let (smích). Tým veletrhů módy mám na starosti již šest let, což znamená dvanáct ročníků.

Takže dokážete říci, jakým směrem se móda posunuje?

To vůbec ne. Já jsem odborník na veletrhy módy, ne na módu samotnou. Netroufla bych si mluvit do práce módním návrhářům a odborníkům z branže. Je to obdivuhodná práce, kde musíte mít obrovské znalosti materiálů, umělecké cítění, mít velký všeobecný rozhled. Jsem ráda, že se díky mé práci s těmito lidmi potkávám a neskutečně si jich vážím.

Dali vám někdy dobrý tip, co se bude nosit třeba za rok?

Samozřejmě, že se o tom bavíme (smích). Ostatně i to je předmětem našich veletrhů. Snažíme se každoročně v rámci seminářů i přehlídek trendů prezentovat nejnovější směry v módě. Tady nejde jen o střihy, barvy nebo hotové kolekce, tady jde i o materiály. Myslím, že byste byla velmi překvapená, kdybyste viděla prezentaci trendů materiálů. Je to nepřeberné množství drobných ústřižků látek, které laikovi nic neřeknou, ale odborníci jsou schopní nad nimi hodiny vášnivě debatovat.

Již rok jsou veletrhy STYL a KABO právě pouze pro odborníky. Proč?

Veletrhy módy byly v Evropě vždycky pro odborníky, dnes se říká B2B (business to business, pozn. red.). Dříve byly všechny výstavy přístupné částečně i široké veřejnosti, protože před revolucí znamenaly přístup k nedostatkovému zboží. Dnes koupíte všechno v obchodě. O nových trendech se zájemci dozví z magazínů.

Kdo má tedy dnes přístup na STYL a KABO?

Odborná veřejnost. Tím myslíme nejen majitele obchodů s módou, ale třeba i švadleny. Nakonec to nemusí být ani člověk přímo z textilního průmyslu, stačí, když ve svém oboru využívá produkty tohoto odvětví, například zde objednává textilní komponenty pro interiér auta. Také návrháři k nám chodí vybírat materiál.

Jak tuto změnu přijali vystavovatelé?

Kladně. Oni byli jedním z hlavních iniciátorů změny. Jejich cílem a smyslem účasti na veletrhu je především uzavírat obchody.

Takže není důvodem změny orientace veletrhu hospodářská krize?

Primárním důvodem určitě ne. Vždyť my jsme se připravili o pět tisíc laických návštěvníků. Dali jsme ale přednost komfortu našich vystavovatelů. Majitelé obchodů se potřebují potkat s výrobci a distributory. V době krize se na to musí obzvláště soustředit. Široká veřejnost měla zájem o koupi zboží, ale to vystavovatelé stejně neumožňují, neboť vystavují pouze vzorky na nadcházející sezónu.

Kabo rozhovor 2

Dokázala byste říci, kam se budou vyvíjet STYL a KABO?

Určitě už nejde jen o to nabízet plochu pro stánek. Musíme vystavovatelům přinášet přidanou hodnotu. A to nejenom v podobě odborných seminářů, kterých je celá řada, ale i třeba v pomoci s medializací, propagací, nebo kontakty na důležité osobnosti v branži.

Mezinárodní veletrhy STYL a KABO byly také plné soutěží mladých designérů. Zasáhly je nějak změny?

Vůbec ne. Všechny soutěže – ať již TOP STYL DESIGNER, mimochodem jediná soutěž v ČR pro české a zahraniční módní návrháře, nebo soutěž o cenu nadace Jana Pivečky v obuvním průmyslu, nadále probíhají. Navíc rozjíždíme úplně nové projekty. V únoru jsme otevřeli tvůrčí dílnu Liběny Rochové, kde mladí začínající návrháři před zraky návštěvníků připravovali nové kolekce pro české výrobní firmy, a na srpen plánujeme podpořit již zavedené české návrháře přímo na výstavní ploše.

O co půjde?

Nabízíme módním designérům prostor k prezentaci jejich kolekcí. Je to pro ně šance, jak se spojit s maloobchodníky a nastartovat spolupráci. Pro návrháře je velice těžké najít uplatnění. Tímto chceme postrčit nejenom je, ale také majitele obchodů, aby si rozšířili svůj sortiment a nabídli i něco nového svým zákazníkům.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Například módu velikosti XXL?

Prezentace nadměrné módy bude jednou z novinek na srpnovém veletrhu. Je to zcela nový fenomén. Naše populace neustále tloustne, více než polovina obyvatel má problémy s nadváhou a obezitou, a přitom jen 5 % obchodů s módou se specializuje na velikosti 42 a více. Z toho vyplývá, že stále více zákazníků hledá ve svých obchodech nadměrné velikosti, které bohužel nenachází.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).