Podle průzkumu umí Češi spravovat své peníze lépe, než jiné testované národy. Hovoří o tom i nejvyšší dosažený Smart Money Index, který byl sestaven pro účely srovnání finančního chování obyvatel. Studie ukázala, že více než třetina Čechů aktivně se svými penězi hospodaří, má je pod kontrolou a jejich správě věnuje svůj čas.
Průzkum, který si nechala zpracovat GE Money Bank (GE), zkoumal finanční chování obyvatel Maďarska, Polska, Rumunska, Lotyšska, Ruska a ČR vyhodnotil, že Češi umí se svými penězi zacházet nejlépe. O výsledku hovoří Smart Money Index, který GE za účelem tohoto hodnocení sestavila. Více než třetina Čechů se podle něj snaží aktivně pracovat se svými penězi a jejich zhodnocování věnuje svůj čas. Nejvyšších hodnot indexu dosahují ti, kteří maximalizují své příjmy, odpovědně řídí své výdaje a rozumí finančních produktům. Respondenti z České republiky dosáhli průměrně 56 bodů ze 100 možných, což je nejvíce ze všech zkoumaných zemí. Nejhůře si naopak vedli Rumuni a Rusové.
Pomocí indexu GE sestavila také typologii obyvatel, podle jejich zvyklostí s penězi hospodařit. 35 % Čechů spadá do kategorie Aktivně hospodařících. Spravují své finance tak, aby jim vydělávaly, impulzivně nakupují jen zřídka a jsou ochotni se v rozumné míře i zadlužit. 27 % obyvatel Sází na jistotu. Tato skupina je charakteristická stálým průměrným příjmem, jehož výši pravidelně kontrolují a ve většině případů nevytváří příliš velké úspory. Pokud nějaké mají, leží jim na běžných účtech nebo je drží v hotovosti. Neradi se zadlužují a jejich finanční povědomí je většinou nízké. Další skupina, u nás již méně zastoupená nese název Žije dneškem. Nákupy těchto lidí jsou impulzivní, úspory nedrží a jsou ochotni se zadlužovat i ve větší míře.
Skupina Vyjdou s málem byla spíše zastoupena V Polsku a Rumunsku. Jde většinou o starší lidi, kteří jsou vůči penězům opatrní a konzervativní, neradi se zadlužují a často si vytvářejí finanční rezervy. Typologii uzavírá skupiny Žije pro druhé, kterou zastupují lidé orientovaní na rodinu, kteří jsou opatrní a přesně ví, kolik peněz jim na účtě zbývá a často nakupují do zásoby. Čtěte více: Běží kampaň na podporu finanční gramotnosti spotřebitelů