Česká kampaň „Za férové banány!“ spuštěna

19. 11. 2010
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Banán v sobě skrývá utrpení milionů lidí v rozvojových zemích. Proto vznikla mezinárodní kampaň Za férové banány!, která chce přispět ke změně. Aktuálně odstartovala její česká verze. Spustila ji nevládní nezisková organizace Společnost pro Fair Trade. Češi ročně utratí za banány téměř 3,75 miliard korun. Z průzkumu společnosti vyplynulo, že 82 % Čechů kupuje banány v supermarketech a diskontních prodejnách. Deset procent z nich kupuje banány denně.

Banány se přitom nejčastěji pěstují v zemích rozvojových, kde je velmi slabá legislativa zabezpečující dodržování lidských a pracovních práv. Mnohahodinové neplacené přesčasy, sexuální obtěžování žen, nucená dětská práce, otravy lidí pesticidy, kontaminace půdy i vodních zdrojů, s tím vším se potýkají pracovníci banánových plantáží, sděluje koordinátorka kampaně Barbora Mrázková.

Největší sílu měnit podmínky pracovníků plantáží přitom mají supermarkety. Od svých dodavatelů samozřejmě vyžadují co nejnižší ceny, které následně tlačí na majitele plantáží, aby ceny snižovali. Kampaň nyní míří na vládu, aby podpořila návrhy, které zajistí větší právní odpovědnost firem i maloobchodních řetězců.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).