Česká pošta by si zasloužila tvrdou ruku a pořádný průvan

21. 9. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Služby České pošty jsou zastaralé a pekelně drahé. Že chtělo její vedení ušetřit peníze zrušením poboček v malých obcích, byl možná až unáhlený krok, ale faktem zůstává, že pošta musí šetřit a investovat do elektronických trendů.

Zrušíme pobočky v necelých dvou stovek obcí a nahradíme je pobočkami na kolech, potřebujeme šetřit, hlásilo ještě donedávna vedení České pošty (ČP). Starostové dotčených obcí se však ihned ohradili a nakonec i zřizovatel České pošty ministerstvo vnitra si na takový krok posvítilo. Vše nakonec vyústilo v rezignaci generálního ředitele pošty Karla Kratiny, který ve svém oficiálním vyjádření pouze uvedl, že jeho mise v čele podniku je u konce. Že hlavu na špalek mu nakonec položilo samo ministerstvo vnitra, je zřejmé. Týden před jeho rezignací se totiž z úst jistého náměstka na vnitru Zdeňka Zajíčka linula kritika: Komunikace, kterou vedení ČP s obcemi o rušení pošt vedlo, nebyla nejšťastnější. Byl to vrchnostenský přístup. Teď je nutné jednáním se starosty důvěru v poštu i v jejího zakladatele obnovit, řekl na tiskové konferenci Zajíček.

Hm, najednou se myslí na lidi. A není to náhodou tím, že jsou před dveřmi krajské volby?! Sama mluvčí České pošty Dita Václavíková připustila, že změny v rozhodnutí kolem poboček pošty po rezignaci jejího šéfa, kdy se zavádí model motorizovaných poboček zatím jen na zkoušku, je „skvělé předvolební téma“. Ano, je. Dokázal bych si představit, že pokud by před volbami nebylo, stálo by vnitro na straně vedení pošty a zrušení poboček by argumentovalo tím, že světový trend je zřejmý a pošta musí modernizovat své zázemí, aby mohla konkurovat svému vlastnímu monopolu. Proto také musí šetřit, i za cenu zrušení některých kamenných poboček.

„Dnes podáte, zítra dodáme“ – špatný vtip?

Pořádný průvan však pošta potřebuje jako sůl. Když jsem si nedávno objednal z Ameriky skvělou příruční videokameru, byl jsem zcela nadšen službami jistého poštovního kurýra. Když můj balíček vyrazil na svou dlouho trať, prodejce mě upozornil, že zásilku již předal kurýrovi a že si svou zásilku mohu sledovat přímo na webu pod zaevidovaným číslem. Zkusil jsem to a zjistil jsem, že můj drahý balíček je zrovna v danou chvíli v New Yorku.

Pak jsem na putování mého balíčku dočista zapomněl, jenže jakmile dorazil do Česka, české zastoupení kurýra mě ihned velmi mile upozornilo sms zprávou a pro jistotu ještě e-mailem, že moje zásilka již dorazila na území České republiky. Obratem mě pak ještě zdvořile požádalo (!!!), abych si vybral místo a čas doručení. Po potvrzení obou údajů jsem opět dostal potvrzovací sms zprávu, že zásilka mi dorazí ve vybraný čas na vybrané místo a že mi přeji hezký den. Celý tento komfort včetně zaplaceného cla mě stál Kč 400! A to ještě upozorňuji, že balíček jsem si objednal ve čtvrtek a následující týden ve středu ho měl přímo až ve své kanceláři. Sen? Ne, realita! Ale v případě České pošty si o takových službách můžeme skutečně nechat jen zdát. I když jednu realitu přece jen drží, světové ceny.

Zkuste si poslat balíček v rámci Česka a budete se divit, kolik peněz zaplatíte po 25minutové frontě u okýnka ne zcela příjemné pracovnice, která zrovna před vámi řešila problém s tím, že jistá slečna dostala avizo o doručeném balíku teprve dnes, přičemž balík leží na poště už tři dny. Důvod? Balíkáři přece nemají klíče od vašeho vchodu, takže pokud nemáte na zvonku své jméno, nebo nejste doma, musí balík přivést zpět na pobočku a teprve až druhý den vám doručovatelka přinese výzvu. Pokud jste si všimla výzvy až dnes, je to váš problém.

Hm, to je tedy velkorysý přístup, a k tomu na hlavní pražské poště!

Pardon, Česká pošto, omlouvám se ti, že balíkáři nemají klíče od mého vchodu a že si nechci psát na zvonek své jméno a že vůbec chodím do práce. Víš co, pošto, tady máš moji výplatu, snad ti to na pár poslaných balíků postačí. 

Jste spokojeni se službami České pošty?

Snaží se zlepšit, potřebuje to však větší snahu

Pouze hanit Českou poštu je zcela jednoduché, proto nutno říci, že už alespoň zavedla sledování zásilek (že o tom nikdo neví, je věc jiná). Že těch 25 minut strávených ve frontě je opravdu už jen nárazové (vyplácení dávek a důchodů) a že doručovatelky se na vás usmívají, i když se, chudinky, tahají s několika kily letáků sotva popadají dech, protože poště vybrané peníze z poštovních služeb už dávno nestačí.

Není taky divu, že na poště pak na vás vykukují samé letáky, abyste si sjednali přímo na poště spoření, pojištění, účet a další finanční produkty, které vlastně už máte. Není tajemstvím, že vedení pošty své lidi do zakládání nových produktů „motivuje”, aby nahnali plán.

Mimochodem, jak to tedy nyní bude s tím propouštěním? Možná nám to řekne její nový šéf(ka), který/á dosedne do svého křesla ještě možná dříve, než jsme čekali, možná už 1. října. Jana Malíková, mluvčí ministerstva vnitra, však nevyloučila, že to může být i dříve. Tak přeji novému generálnímu řediteli (ředitelce) pevné nervy a doporučuji pořádný, svěží průvan.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).