České spořitelně došla trpělivost, podá trestní oznámení kvůli phishingu

4. 3. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Česká spořitelna dnes večer oznámila, že se bude proti sérii podvodných e-mailů bránit. Podá trestní oznámení na neznámého pachatele, který se podle banky pokouší z klientů vylákat přihlašovací údaje do služby internetového bankovnictví SERVIS 24.

Pohár trpělivosti přetekl poté, co se dnes na internetu objevil seznam 107 klientů České spořitelny a obsahoval údaje o jejich účtech v internetovém bankovnictví z roku 2004. Podle banky seznam nemohl uniknout přímo od ní, ČS totiž v podobném formátu data klientů neshromažďuje, navíc je nemá ani k dispozici.

Podle hypotézy České spořitelny je seznam klientů nejspíš výsledkem trestného činu kopírování klientských údajů softwarem z veřejně přístupného počítače. Nasvědčuje tomu také fakt, že všech 107 klientů je z jednoho regionu a jsou zhruba ve stejné věkové kategorii, uvádí banka v tiskovém prohlášení. V něm také stojí, že ČS nemá žádné zprávy o tom, že by byl kdokoli z klientů poškozen.

Ze slovníčku serveru Lupa.cz

Slovo phishing vzniklo kombinací z fishing (rybaření) a phreaking. Česky se někdy překládá jako Rhybaření. Phishing je krádež citlivých informací, např. údajů o platební kartě či krádež jména a hesla k nějaké službě.

Nejtypičtějším současným phishingem je falešný e-mail, tvářící se jako odeslaný z banky, v němž banka žádá o ověření totožnosti. Po kliknutí na odkaz je uživatel zaveden na falešnou stránku (která se ovšem tváří, že je v pořádku), kde odevzdá své údaje a následně přijde o peníze. Články na toto téma.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).