České dráhy zdražují, podnikatelé chtějí spravedlivý trh

21. 10. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 244974
České dráhy od prosince opět zdražují jízdenky, aby pokryly inflaci. Od státu a krajů přitom dostávají ročně na 8 miliard korun. Dráhy by se proto měly držet tarifů a nenabízet slevy, myslí si někteří podnikatelé.

Akciová společnost České dráhy (ČD) oznámila novinky, které začnou v osobní přepravě platit od 14. prosince 2008. Předně začne v tento den platit nový Tarif ČD pro vnitrostátní osobní přepravu, který zohlední inflaci. Cena obyčejného jízdného naroste jednotně o 2 koruny a v souvislosti s tím se změní cena i dalších nabídek – například In-karta tak bude stát na tři roky 990 korun místo stávajících 600 Kč, kilometrická banka na 2000 kilometrů 2000 korun místo stávajících 1800 Kč (přičemž cena kilometrické banky vzrostla naposledy v polovině června – z 1600 na 1800 korun) atd. Naopak například místenka zlevní na 70 korun místo stávajících 86 Kč. Nové ceny respektují vývoj cen na trhu, jde o průměrné zvýšení cca o 7,5 % odpovídající očekávané inflaci, informují České dráhy. Zároveň ale ČD nachystaly bonusy pro cestující, kteří za jízdné platí bankovní kartou, elektronickou peněženkou ČD nebo jízdenky nakupují přes internet, v automatech nebo po telefonu.

Stát a kraje posílají Českým drahám miliardy

Odběrateli služeb osobní dopravy jsou především kraje a stát zastoupený Ministerstvem dopravy ČR. České dráhy zajišťují pro stát a kraje dopravu ve veřejném zájmu (závazek veřejné služby), za což dostávají kompenzaci ztráty a přiměřeného zisku. Tak například podle Smlouvy o závazku veřejné služby v drážní osobní dopravě ve veřejném zájmu na zajištění dopravních potřeb státu na období od 1.1.2008 do 31.12.2008, uzavřené podle § 39 zákona č. 266/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se stát zavazuje uhradit za tyto služby Českým drahám ztrátu a přiměřený zisk v maximální předpokládané výši 3 503 500 000 Kč. Individuální smlouvy mají s Českými drahami také kraje, které ČD za dopravu ve veřejném zájmu platí stamiliony a každý rok s nimi uzavírají nové smlouvy. Celkem stojí stát a kraje (tudíž daňové poplatníky) České dráhy asi 8 miliard korun. České dráhy však stále vykazují ztrátu a žádají vyšší dotace z krajů, potažmo od Ministerstva dopravy. A konečný spotřebitel – cestující vlastně vůbec neví, jaká je skutečná cena jím zakoupené jízdenky.

Co se skrývá za fasádou moderní firmy?

Permanentním a notoricky známým problémem Českých drah jsou zpoždění vlaků. Krajům již mnohde došla trpělivost a využily sankčních podmínek ve smlouvách uzavřených s ČD – ty jim umožňují vyměřit sankci právě při zpožďování vlaků (případně při jejich úplném vynechání). K pokutě tak už přistoupil třeba Jihomoravský kraj, Olomoucký nebo Liberecký kraj.

Při cestách nejčastěji volíte:

Rozdílná je také kvalita jednotlivých vlaků. Výkladní skříní Českých drah jsou Pendolina (vlaky SuperCity) a vlaky vyšší třídy obecně (typu EuroCity, InterCity, Expres), na kolejích však stále jezdí také mnoho několik desítek let starých vlaků, které kvalitou a čistotou zdaleka nevyhovují požadavkům na cestování ve 21. století. A kterými se České dráhy na své webové prezentaci www.cd.cz nijak nechlubí. Čtěte více: Drahé České dráhy…

Na druhou stranu se České dráhy překonávají v tom, kolik a jakých výhodnějších cenových programů či karet pro ten který segment cestujících nabídnou. Jedná se o různé akční nabídky, programy pro mládež, seniory, rodiny s dětmi, pro cesty do zaměstnání apod.

Dotace dostávají také autobusoví dopravci

Na dopravu veřejné služby získávají dotace také regionální autobusoví dopravci. Ani to se neobejde bez problémů. V Ústeckém kraji tak například před dvěma lety vyvrcholil spor kraje a tamního dopravního podniku o úhradu ztrátových spojů dopravním kolapsem. Autobusy prostě nevyjely a cestující se stali do jisté míry rukojmími dopravce. Jinak jsou však na tom dálkoví autobusoví dopravci, pro které jsou České dráhy konkurencí.

Finance by šly na zkvalitnění služeb

Business server Podnikatel.cz se zeptal vnitrostátního autobusového dopravce, do jisté míry na některých trasách (například Praha – Brno) konkurenta Českých drah, co si myslí o dotacích, které do vlakové dopravy plynou. Pokud nějaký subjekt čerpá státní dotaci na pravidelnou dopravu, měl by striktně dodržovat stanovené tarifní podmínky a ne oslovovat klienty slevovými tarify či akčními cenami, které jsou hluboko pod platným tarifem. Poté může vznikat podezření, že je státní dotace používána i ke krytí úbytku tržeb z takto poskytnutých speciálních cen. A tím je jeden subjekt zvýhodňován vůči druhým, říká Pavla Lauermannová, Marketing Director společnosti Eurolines – Touring Bohemia, která mimo jiné provozuje vnitrostátní autobusovou dopravu, k financím, které proudí do Českých drah.

Státní finanční dotace pro pravidelnou dopravu je pro každý subjekt garancí dohodnuté výše tržeb, bez ohledu na aktuální tržní situaci, odpovídá na otázku business serveru Podnikatel.cz, jak by hypotetická státní dotace změnila podnikání Eurolines. A dodává: V Eurolines konkrétně bychom museli finančně (účetně) rozdělit naše dopravní činnosti na dotované a nedotované, abychom dosáhli transparentnosti vůči orgánům státní správy. Garance tržeb by umožnila zaměřit se na další zkvalitnění služeb – např. vyšší frekvence spojení nebo lepší technické vybavení autobusů. Těžko se ale přemýšlí o dotacích pro obor (pravidelná dálková autobusová doprava), kde nejsou poskytovány a dle našeho názoru ani v nejbližší době nebudou. Čtěte více: Předražená byznys třída není vždy výhra

Jiný autobusový dopravce, Student Agency, zase dlouhodobě usiluje přímo o zahájení podnikání na železnici. Našim vstupem do Evropské unie náš stát musí dát všem soutěžitelům stejné podmínky. České dráhy a.s. jsou soukromoprávní akciovkou, nikoliv státní organizací. Dotace od státu na provoz (tzv. úhrada prokazatelné ztráty) jsou tak vysoké, že bychom mohli jezdit klidně zadarmo a přesto bychom vydělávali, myslí si Radim Jančura, ředitel Student Agency. Naše kalkulované náklady jsou nižší než stávající dotace na 1 km. Kdyby byla vůle státu chovat se hospodárně a transparentně, ušetřil by daňový poplatník několik miliard korun ročně a cestující by jezdil v nových soupravách. Železnice si dotace zaslouží, stát by však neměl podnikat, jeho povinností je zajistit spravedlivé tržní prostředí, což nedělá, dodává Jančura. Jak by hypotetické dotace změnily jeho podnikání? Nechci od tohoto státu jedinou korunu bez spravedlivého výběrového řízení. Stát objednává vlaky napřímo u Českých drah (hradí pouze jim dotaci na km), takže nám nezbývá, než podnikat bez dotací, říká Jančura pro business server Podnikatel.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).