Přestože si tuzemští podnikatelé (98 %) si uvědomují důležitost moderních metod řízení, naprostá většina (77 %) má o nich pouze kusé informace a v podstatě žádné nevyužívají. Již řadu let přitom mohou firmy díky podpoře ministerstva průmyslu a obchodu využívat EFQM model, se kterým v Evropě pracují tři pětiny středních a velkých firem. Vyplynulo to z průzkumu, který mezi podnikateli zorganizovala Rada kvality České republiky a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Průzkum ukázal, že čtyři pětiny českých firem tento model vůbec neznají. Máme k dispozici špičkový nástroj, který prokazatelně zvyšuje výkonnost firem o desítky procent, ale nemáme prostředky na to, abychom ho podnikatelské veřejnosti podrobně představili a osvětlili všechny jeho výhody,
dodal k výsledkům průzkumu Pavel Ryšánek, předseda představenstva Sdružení pro oceňování kvality.
Oproti předchozím průzkumům dále došlo k posunu názorů na konkurenceschopnost. Potěšilo nás, že si naši podnikatelé uvědomili, že v období globalizované ekonomiky nebude možné konkurovat jen cenou,
uvedla Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Za nejdůležitější konkurenční výhodu označila většina respondentů pružnost, rychlost dodávek a kvalitu produktů. To považujeme za velmi dobrý signál,
upřesnila Svobodová.
Právě konkurenceschopnost se podle Svobodové stane zásadní věcí pro budoucnost tuzemského hospodářství. Takřka polovina respondentů totiž uvedla, že největší překážku v jejich podnikání tvoří silná konkurence. Hned za ní se v pomyslném žebříčku umístila nízká podpora státu a legislativní prostředí. Pouze 3 % firem vidí chybu v zastaralých metodách svého řízení. Průzkum přitom jasně ukázal, že této oblasti výrazně zaostáváme za vyspělým světem. Nerozumím tomu, že si podnikatelé stěžují na silnou konkurenci a současně ignorují nejdůležitější prvky zvyšování konkurenceschopnosti – inovace a moderní metody řízení,
komentoval Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR a ředitel Odboru meziresortních záležitostí MPO.
Průzkum uskutečnila v závěru prvního letošního pololetí výzkumná agentura ASPECTIO mezi 541 respondenty z firem, které mají více než 25 zaměstnanců. Firmy působily v oblasti výroba, obchod a služby. Čtěte také: Co je to cash flow? Čtěte jednoduchý výklad i zajímavé tipy