"k tomu, aby se obeznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží" -- tak tohle je tedy fajn na výklad... Pár spotřebitelů si udělalo z obchodů půjčovny, tak teď dáme do rukou obchodníků zbraň proti všem spotřebitelům. Kupříkladu člověk si chce koupit mobilní telefon: co je přesně to obeznámení? Podívat se na ten telefon? Zapnout ho? Vložit simkartu? Nainstalovat svoje aplikace? A co když zjistim po 2 dnech používání že se mi ten telefon seká a výkonostně nestačí (což mi prodejce nedokázal říct)?
Už dřív byl problém (aspoň u mě) s vracením náhlavních sluchátek, kdy se nejmenovaný obchodník vymlouval na hygienu (to jsou ty slouchátka co se dotýkají jen ucha, což je v podstatě jako kdybyste se výrobku dotýkali rukou). A to jsem je jen používal 5 minut. Co řekne teď? Vrátíme Vám desetinu ceny?
Vy mi chcete říct, že když jdete do kamenného obchodu koupit sluchátka, tak je vybalíte z krabičky, narvete si je do uší, poslechnete si pár oblíbených songů a pak je zamazané ušním mazem vrátíte zpět do regálu???? Pokud toto opravdu děláte se zbožím z eshopu, tak je dobře, že tento zákon bude zpřísněn. Jste jeden z důvodů a je mi zle z Vašeho přístupu.
Já se tu bavím o náhlavních sluchátkách (to jsou ty které se stěží dotýkají boltců ucha), ne ear-in sluchátkách. Už jste měl někdy náhlavní sluchátka? Kde se přesně umazají od mazu?
A ne, pár songů ne... Stačí mi jeden, dva. Ani nejsou mé oblíbené, většinou to jsou nahrávky které testují rozsah sluchátek a jak jsou nebo nejsou přebasovaná (typický problém).
Aby nakonec e-shopy nebrečely, určitě to takto někdo "zneužíval" , ale určitě sposta lidí něco koupila s tím že to vrátí a nakonec si to nechali takhle to radši nekoupí než by riskovali že při vrácení jim někdo strhne klidně i tisícovku za "opotřebení" opět zákonem NIJAK KONKRÉTNĚ NESTANOVENÉ a bez možnosti odvolání s pořádnou pokutou pokud by obchodník strhl čásku větší...
To zneužívání ale v žádném případě nebylo minoritní téma typu "občas někdo", stalo se to dost standardem a těchto případů přibývalo.
Záleží samozřejmě na konkrétním typu zboží, ale dovolím si odhadnout, že ve většině případů byly náklady kolem zneužívání jasně vyšší, než možné příjmy navíc díky větší ochotě zákazníka něco koupit.
Ona je mimochodem dost otázka, co to v současnosti dělá s cenami - je populární (a leckdy pravdivé) kritizovat, že máme u toho či onoho vyšší ceny než třeba v Německu a jiných státech EU. Nojo, ale jaksi u nás už skoro 10 let platí chybně převzatá směrnice, která prodejcům náklady proti jiným zemím EU zcela objektivně zvyšuje :-(