Klesající poptávka po automobilech za mírně začínala projevovat už před propuknutím globální finanční krize. První potíže v automobilovém průmyslu přišly z Ameriky, postupně se však přenesly do celé Evropy. Nejvíce jsou nezájmem postižena auta vyšší třídy.
Pokles poptávky po automobilech, v dnešních dnech již tak zřejmý, začal ještě dříve, než do Evropy dorazila světová finanční krize. Problémy však přišly taktéž z Ameriky, díky propojenosti trhů se však snadno dostaly i do Evropy. Nezájmem o produkty trpí většina evropských automobilek, včetně těch českých. Problémy v odvětví se nejvíce odráží na prodeji aut vyšších tříd. Cena malých aut je naopak stlačována na nižší úroveň díky vývoji kurzu koruny vůči euru, vyšší konkurenci a koncentraci českého a slovenského trhu.
" Prudký nárůst cen materiálů a energií v uplynulých dvou letech obrátil pozornost automobilových výrobců a jejich dodavatelů na ziskovost,"
říká Michael Weimar, partner poradenské firmy Ernst & Young pro restrukturalizace podniků ve Frankfurtu nad Mohanem a dodává, že situace výrobce nutí optimalizovat náklady jak v důsledku růstu cen vstupů, tak i díky predikovanému poklesu prodejů v příštím roce. Častou alternativou se pak stává přesun výroby dále na východ, kde jsou vstupy levnější. Co se týče automobilového průmyslu v České republice, v následujících dvou letech zde pravděpodobně zaznamenáme nárůst subdodavatelů, kteří se ocitnou v existenčních problémech. V dlouhodobějším výhledu situace není jasná,
říká Jiří Prokop, partner Ernst & Young pro restrukturalizace podniků s tím, že pokud bude česká koruna stále stejně silná a ceny vstupů neustále rostoucí, je pravděpodobné, že se automobiloví výrobci přesunou například do Ruska, na jehož trhu se i přes současný stav globální ekonomiky očekává růst. Čtěte více v seriálu Finanční krize