Rusové utrácejí v českých obchodech stále více peněz. Během letošních pravoslavných Vánoc zaplatili takřka 40 procent víc než během loňských svátků. Rusové si také upevnili svoji první pozici mezi cizinci ze zemí mimo EU, kteří přijíždějí nakupovat do České republiky. Jejich podíl za rok 2012 činil 51 procent. Vyplynulo to z údajů společnosti Global Blue, která turistům zprostředkovává službu Tax Free.
Čtěte také: Česko má nový vizuální kabát. Podaří se mu také dostat z kapes turistů peníze?
Nejčastěji Rusové nakupují v Česku luxusní zboží, které se zde dá sehnat až o polovinu levněji než v Moskvě. Zatímco v prosinci 2006 a lednu 2007 měli na útratách všech cizinců za luxusní zboží podíl 25,7 %, v prosinci 2012 a lednu 2013 to bylo už 41,4 %. Z luxusního zboží pak vévodí móda a oblečení (66% podíl). Hlavně mladí Rusové a příslušníci střední třídy si zakládají na tom, aby vypadali dobře, což považují za známku úspěchu. Jsou orientováni na značku a status,
vysvětluje Jiří Macas, regionální manažer společnosti Global Blue.
Na druhém místě se drží hodinky a šperky (11 procent) a třetí pozici zaujímá spotřební elektronika (především telefony, tablety a notebooky). Produkty ze skla, které ještě v roce 2006 tvořily desetinu ruských vánočních nákupů, nyní zaujímají jen pětiprocentní podíl. V tom se Rusové od ostatních národností odlišují. Cizinci, kteří v České republice nakupují, totiž vydávají za sklo v průměru 8 % útrat.
Co se týče míst, které na nákupech ruských turistů nejvíce vydělávají, vévodí jednoznačně Praha. Jedničkou jsou pak obchody na Václavském náměstí, které každoročně utrží více než pětinu peněz, které tu Rusové o Vánocích nechají. Do některých obchodů na Václavském náměstí dokonce posíláme naše rusky mluvící brigádníky, kteří prodavačům pomáhají zvládat nápor turistů tím, že s nimi vyplňují formuláře Tax Free,
dokládá zájem o centrum Prahy marketingová manažerka Global Blue Adéla Kupková.)
Čtěte také: Domácí cestovní ruch má zelenou, vede cykloturistika a relax
Na Rusi se nemůžou stěžovat ani obchody s luxusním zbožím v pražské Pařížské ulici. Zatímco o Vánocích roku 2006 zde Rusové utratili 12,5 % ze všech svých nákupů, o posledních Vánocích to bylo už 19,8 %. Nárůstu útrat ruských turistů nebrání ani přísná vízová politika ČR. Ačkoli zde Rusové ročně nakoupí řádově za miliardy korun, získat vízum na české ambasádě je pro ně složitější, než ho dostat na zastoupení jiného státu Schengenského prostoru. Vstřícnější vydávání víz občanům Ruské federace by rozvoji jejich nákupní turistiky v ČR určitě prospělo,
uzavírá Jiří Macas.