Jako odůvodnění uvedl, že se jednalo o příliš obecné slovní spojení. Což je koneckonců pravda.
O doméně Czechteam.cz
Doména Czechteam.cz byla zaregistrována v roce 2002.
- 2003 – přesměrování na www.sports.or.kr
- 2006 – parkovací stránka, jen s názvem a emailem
- 2008 – přesměrování na dnes již neexistující stránku na freehostingu
- 2010 – 2011 – parkovací stránka s vizitkou společnosti PLASSON Czech s.r.o. (Provádění staveb včetně změn a odstraňování. Výstavba inženýrských sítí a přípojkových pilířů.)
- 2013 – přesměrování na stránku společnosti PLASSON Czech s.r.o.
- 2014 – základní parkovací stránka hostingu Gigaserver
- 2014 – 2015 – přesměrování na eshop Apline Pro (sportovní oblečení a doplňky)
- 2016 – 2017 – na doméně je přesměrování na Czechteam2.webnode.cz, kde je prezentace společnosti ASTORE Czech s.r.o. (dodavatel vína)
* data vytažena z archive.org (pokud byla k dispozici)
O Českém olympijském výboru
O doménu začal mít Český olympijský výbor zájem před dvěma roky, kdy si začal budovat weby. Krom Olympic.cz chtěl začít využívat i Czechteam.cz.
Slovní spojení czech team používá v oficiálním logu. Samotné logo je registrované jako ochranná značka u Úřadu průmyslového vlastnictví.
Jak se kauza vyvíjela
Český olympijský výbor začal situaci řešit zhruba před dvěma roky. Tehdy se postupovalo podle pravidel CZ NIC, kdy se situace řešila přes arbitráže. Arbitr na základě reklamy pro společnost Apline Pro přiřkl doménu Českému olympijskému výboru. Tedy klasické UDRP:
- Doména musí být stejná, podobná anebo zavádějící/matoucí s obchodní značkou stěžovatele, který na ni musí mít navíc zákonné právo.
- Současný vlastník s doménou nemá žádné uznatelné/legitimní plány.
- Vlastník domény doménu zneužívá ve zlé víře. (Většinou je tím myšleno, že na ní parazituje.)
Asi se shodneme, že reklama na sportovní oblečení/vybavení je přesně to, co UDRP popisuje, a doména by měla jít Českému olympijskému výboru.
UDRP
UDRP neboli Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Policy je proces organizace ICANN, který má řešit doménové spory. Tento proces se vztahuje na většinu gTLD a některé ccTLD druhého řádu. V podstatě se jedná o arbitrážní řešení sporu. Nahrazuje zdlouhavé soudní řízení, které by navíc nemuselo ve všech zemích dopadnout stejně. Souhlasíte s ním v momentě, kdy si registrujete doménu.
Základem úspěšného získání domény v UDRP jsou tři základní pravidla.
- Doména musí být stejná, podobná anebo zavádějící/matoucí s obchodní značkou stěžovatele, který na ni musí mít navíc zákonné právo. Tedy registrovanou obchodní značku.
- Současný vlastník s doménou nemá žádné uznatelné/legitimní plány. Například pokud vlastníte apple.tld, můžete se odvolat na to, že chcete dělat encyklopedii jablek.
- Vlastník domény doménu zneužívá ve zlé víře. Většinou je tím myšleno, že na ní parazituje. Formy jsou různé, od klasického cybersquattingu až po zobrazování reklam. Pokud bych se vrátil k výše zmíněnému případu, tak pro splnění této podmínky stačí, abych si na stránku s encyklopedií jablek dal reklamu společnosti Apple inc. anebo na její produkty.
Pokud chce stěžovatel vyhrát doménový spor, musí být splněna všechna tři pravidla.
Jenomže UDRP, respektive pravidla CZ NIC, odporovala zákonům České republiky a všechny spory o doménu tak musí jít před soud. Nikdo vás nemůže připravit jen tak jednoduše o doménu jako v případě UDRP.
Městský soud v Praze tak doménu nechal, už to můžeme takto napsat, právoplatnému majiteli. Jako odůvodnění uvedl, že se jednalo o příliš obecné slovní spojení. Což je koneckonců pravda. Ovšem zajímavé jsou i další argumenty:
- „Nemáme ani prokázáno, že by se jednalo o spekulativní využívání. Není prokázáno, že by ji (majitel) sám komukoliv nabízel.“
- „Není ani možné nutit majitele domény k tomu, aby ji aktivně využíval – například víc než jen k přesměrovávání na jiné stránky.“
Tohle je celkem důležité, protože to může posloužit i jako argument proti občasnému vyhrožovaní, se kterým se každý domainer jednou za čas setká. Naopak nabízení domény se v UDRP neřešilo, české soudy k tomu však přihlédnout mohou.
Závěr
Mimochodem Český olympijský výbor to nakonec vyřešil registrací domény .info.
Nedá mi to a musím napsat:
- Olympic.cz je opravdu nevhodně zvolená doména. Špatně zapamatovatelná a českému člověku nic neříkající.
- Ceskyolympijskyvybor.cz je volná doména. Ačkoliv je dlouhá, tak je to stále název organizace. Zvláště pokud mám problém s doménami, tak si alespoň tuhle zaregistruji a dám tam přesměrování.
- Obdobně jsou na tom další jejich projekty – Ceskaolympijskaakademie.cz, Ceskyklubfairplay.cz a Ceskyklubolympioniku.cz. Doména .cz stojí 125 CZK za rok. Běžně se registrují překlepovky, protože to v podstatě nic nestojí, tak proč si nezaregistrovat i oficiální název?
Příspěvek byl převzat se souhlasem autora z blogu 404m.com