Tak jsem vystoupil na VTEX day, největší digital a e-commerce konferenci v Latinské Americe. Já, který jsem omdlíval z trémy, když mě paní učitelka zkoušela u tabule.
Ale občas je potřeba vystoupit ze své komfortní zóny a udělat něco trochu ulítlého. Jen tyhle chvíle nás posouvají v životě dál.
Sao Paulo je město plné extrémů
Hned po příletu na konferenci nás dostala brazilská odvázanost. Tanec, hudba a obrovská show propracovaná do nejmenších detailů. To prostě Brazilci milují. A k tomu světoví řečníci z firem, jako je Netflix, Visa či Google. Letos na téhle mega akci vystoupilo i pár zástupců z malé zemičky ve středu Evropy. To, že jsem dostal nabídku být za módní e-shop Different.cz mezi nimi, pro mě bylo ctí.
Čtěte také: Jak se v e-shopu pereme s GDPR? Několik rad pro ostatní, které to teprve čeká
VTEX day je panel řečníků složený z globálních vůdců a vlivných osobností v inovativních odvětvích, obchodu, multi-channel, rsp. omnichannel a e-commerce, kteří přinášejí trendy, obchodní modely a důležitý technologický rozvoj, kterým ovlivňují svět. Konference se letos zúčastnilo kolem 15 000 lidí, z toho cca 7000 na konferenci a dalších 8000 na souvisejícím expu, kde vystavovalo přes 140 firem. Už jen při pohledu na design výstavních stánků bylo jasné, že ta akce stojí za to. Vše krásné, čisté, luxusní, velké, vymakané.
Zpěvák z Iron Maiden, nebo šéf Netflix?
Akci zahájil frontmen skupiny Iron Maiden Bruce Dickinson a hned jeho první přednáška byla skvělá. Vtipná a s obrovským nasazením. Bruce totiž není jen hudebníkem, ale i byznysmenem a investorem, který svého času zakládal aerolinie, vyráběl pivo či měl vlastní limitovanou edici hodinek. Akce probíhala zároveň na 14 pódiích, a tak si opravdu každý přišel na své.
Čtěte také: Jak dítě ovlivní podnikání. Obzvlášť, když se ženou pracujete v jedné firmě
Spoluzakladatel Netflixu Marc Randolph měl jednu z dalších zásadních přednášek konference. Vyprávěl, jak Netflix začínal, jak vymýšleli obchodní model, který u něj známe dodnes. Zajímavou informací bylo, že i takhle obrovskou firmu je nutné začínat s nohama na zemi. Jen tak má člověk šanci uspět.
Neil Patel z Crazy Egg přednášel o novinkách a inovativních způsobech prodeje po roce 2018. A druhý den jsme přišli na řadu i my, zástupci české e-commerce.
Co představilo Česko na VTEXu?
V rámci stage „Global Markets“ se vedle Beatrice Radu z Yves Rocher představila i česká delegace.
V panelové diskuzi na téma „Česko jako rychle rostoucí trh e-commerce ve střední Evropě“ se představil Milan Šmíd, manažer Zboží.cz, Jan Jelínek, marketing director Alensa, Věra Komárová, generální ředitelka Dermacol, a já – Milan Polák za Different.cz.
My teď po Maďarsku a Rumunsku svižným tempem pracujeme na expanzi do několika dalších evropských zemí. Já stále věřím, že když díky naší lásce k módě dokážeme uspět v Česku, kde je obří konkurence 40 000 e-shopů na 10 mil. obyvatel, tak nemá význam na nic čekat.
A tak teď hodláme vzít další evropské země dobře mířeným módním útokem. S výborným servisem, kvalitním technologickým řešením a dobrým partnerem pro logistiku nám nic nebrání prodávat světové módní značky opravdu v celé Evropě. A pokud logistický partner, kterého v tomto směru vidíme v Zásilkovně, dokáže vybudovat logistickou infrastrukturu tak, že za dobré ceny a se zjednodušeným vyřizováním všech celních náležitostí nám nabídne skvělé služby, tak můžeme expandovat úplně kamkoliv. Třeba právě i do Brazílie.
Čtěte také: Kdo zapne poslední knoflík u saka, skončil. A neplatí to jen pro podnikatele
Panel moderovala Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, která zde představila tzv. celní most Zásilkovny, díky kterému jsou české e-shopy schopny prodávat své zboží do třetích zemí.
Brazílie jako místo pro expanzi
Kvůli mnoha opatřením je Brazílie složitý trh, vláda tady zahraničnímu obchodu tak trochu hází klacky pod nohy. Např. obrovská dovozní cla na kosmetiku firmám ze zahraničí vstup opravdu neusnadňují. Ale i tak je Brazílie velmi zajímavou zemí. Se svými 200 miliony obyvateli, kde 88 milionů má přístup k internetu a utrácí už teď ročně kolem 11 miliard EUR, je to země, kterou globální hráči nemohou jen tak přecházet.
Navíc my už od roku 2008 prodáváme brazilskou značku plastových bot Melissa, a tak jsem si v Brazílii procházel i město a zaletěl s Milanem Šmídem i na jeden den do Rio de Janeira. S cílem inspirovat se a pokusit se nalézt podobně zajímavý brand, který by si zákazníci ve střední Evropě zamilovali. Navíc máme v hlavě i otevření Portugalska jako dalšího evropského trhu, a tak s portugalským customer servisem a webem přeloženým do portugalštiny by pro nás vstup do Brazílie mohl být lusknutím prstů. Potřebujeme jen trochu větší otevřenost od brazilské vlády.
Každopádně Brazílie je hezkým zážitkem, na který v životě nezapomenu.