Kolik zajímavých a životaschopných nápadů už skončilo v zapomnění jen proto, že jejich autoři neměli dostatek financí na to, aby je uskutečnili? Pokud člověk nemá dostatek vlastního kapitálu, nemohou mu pomoci rodina ani přátelé a zkrachuje i možnost půjčit si v bance, je byznys zpravidla odsouzen k zániku. Nebo tomu tak bývalo. Dnešní začínající podnikatelé mají ještě několik dalších možností, jak se dostat k penězům. Existují totiž podnikatelští andělé a různé startupové akcelerátory. Cesta k penězům nemusí být nikterak složitá, stačí přijít se zajímavou a funkční myšlenkou.
Pro investory, ať už se rozhodnou investovat do nápadu miliony nebo jen sto korun, je důležité, aby věděli, do čeho své peníze dávají. Proto je prvním a nejdůležitějším krokem sepsání business plánu. Žadatel musí vědět, co za službu nebo produkt vlastně nabízí, kdo by měl být zákazníkem, jaká je v oboru konkurence a tak dále. Business plánu musí uvěřit nejen potencionální investor, ale především o něm musí být přesvědčen jeho autor. Více o správném sestavování business plánu čtěte v článku: Podnikatelský plán, jeden z pilířů úspěšného podniku a více o startu podnikání také ve speciálu:
Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz
Kolektivní financování
Zdálo by se, že systém kolektivního financování je v českých krajích nový, ale není to pravda. Znali ho už naši předkové, kteří se skládali na stavbu Národního divadla. Od té doby se systém vůbec nezměnil. Pouze se přesunul na internet. Majitel projektu si na speciálních stránkách vytvoří profil, kde svůj nápad prezentuje. Uvede všechny důležité informace a podpoří například fotografiemi a videem. Čím zajímavější zpracování profilu je, tím větší je šance na úspěch, že do myšlenky bude investovat více lidí. Tito drobní investoři se skládají po korunách a činí tak jen z dobré vůle. Odměnou za jejich přispění může být například nepeněžní plnění formou nabídnuté služby nebo výrobku zdarma. Většinou ale stačí, aby se podnikatelský nápad líbil a investoři za své přispění nic nečekají.
Vždy je důležité nastavení částky, kterou člověk žádá, a doba, za kterou by rád peníze shromáždil. Každý crowdfundingový program má svá pravidla a je nutné se jich držet. Například český Fondomat převádí vybranou částku na žadatele i v případě, že se ve stanoveném termínu nevybralo požadované množství peněz. Fondomat si pouze odečítá 4 % jako poplatek na kampaň. K propagaci jednotlivých projektů se používají sociální sítě. Fondomat je plně integrován s Facebookem, Twitterem, službami YouTube i Google+. Žadatelé o příspěvky mohou blogovat a jakkoli jinak vést svou „reklamní“ kampaň. Výhodou tohoto typu financování projektů je, že ty vždy zůstávají ve 100% vlastnictví autora myšlenky. Je celosvětově prokázáno, že crowdfunding je zdaleka nejlepší a nákladově efektivní způsob, jak získat peníze na prakticky cokoliv,
říká Joe Wakeford, jeden ze zakladatelů ryze české komunitní sítě financování.
Na stejném principu, jen s trochu jinými pravidly, fungují například americké crowdfundingové programy. Mezi ty nejznámější patří Indiegogo, RocketHub a Kickstarter. Pokud je projekt financován úspěšně, odečítá si například Kickstarter 5 % z vybraných prostředků. V případě, že projekt nedosáhne daného cíle, poplatky nejsou žádné. Žadateli jdou všechny nastřádané peníze i v případě, že je jeho projekt přefinancován.
Kolektivní financování je ideálním řešením i pro ty nejskromnější podnikatelské záměry. Není třeba se o peníze ucházet s ideou, která by mohla aspirovat na získání Nobelovy ceny. Sbírkou lze financovat třeba i rozjezd malé kavárny. Stačí, aby zaujala. Jen proto, že váš projekt nedosáhl svého cíle, neznamená, že je to špatný produkt. Třeba jen nedokázal dostatečně upoutat pozornost. Existuje mnoho důvodů, proč váš projekt nedosáhl cíle, ale mnoho z nich může být překonáno další prací na projektu. Většina crowdfundingových programů umožňuje zveřejnit projekt znovu s novým cílem,
uvádí zástupce služby Kickstarter Justin Kazmark.
Akcelerační programy
S ambicióznějšími plány se začínající podnikatel může obrátit na celou řadu akceleračních programů startupových společností. Od začínajících podnikatelů vyžadují mnohem víc, než jen zajímavý nápad. Startup musí mít hotový a alespoň v základu funkční model, který se za pomoci zkušených mentorů dolaďuje tak, aby byl ziskový a životaschopný. V první fázi spolupráce je od autorů myšlenky požadováno, aby na projektu pracovali každý den přímo v sídle startupu, stejně jako kdyby chodili do zaměstnání.
Investoři ze startupů nedávají peníze do projektů, o kterých nejsou přesvědčeni, že nemají šanci na úspěch. Samotná finanční injekce totiž úspěšný podnikatelský plán neudělá. Hledáme stejně jako jiní investoři, nejdřív se chceme dozvědět co nejvíce o týmu, jeho zkušenostech, jak daleko je se svým projektem, potom se teprve díváme na samotný business. Investujeme do úplně nových nápadů i běžících firem v rané fázi,
vysvětluje Nikola Rafaj, jeden z vedoucích pražského StartupYardu. Ten patří na české startupové scéně k nejvýraznějším. Od loňského roku je členem celosvětové skupiny Global Network Accelerator, kde jsou takové společnosti jako Y Combinator nebo TechStars.
Startupové akcelerátory si vybírají z mnoha uchazečů v několika kolech a přihlášky obyčejně vypisují jednou nebo dvakrát do roka. Podnikatelé od investorů dostávají statisícové částky, ale musí být schopni své projekty částečně financovat i z vlastních zdrojů. Startupové akcelerátory se obvykle zaměřují na oblasti e-commerce, internetu, vývoje softwaru a mobilních aplikací nebo práci s médii. Obvykle se u nás uchytí 65 až 80 % akcelerátorů, v porovnání s obvyklou úspěšností startupů je to slibné,
uvádí Nikola Rafaj. Investoři si samozřejmě ve firmách berou své podíly, které mohou být až 50%.
Business andělé
K financování podnikatelských plánů lze využít i netradiční cesty.
Další z možností, jak se dostat k potřebnému kapitálu, jsou business andělé. Tento výraz se zavedl pro jednotlivé soukromé investory. Koncept je velmi rozšířený v zemích západní Evropy a v USA. Je určen pro ambiciózní projekty s vysokým potenciálem, a to zejména v oblastech biotechnologií, energetiky, internetu a podobně. Soukromí investoři často aktivně vstupují do firem, které podporují, a chtějí se podílet na jejich vedení alespoň v roli mentora. Business andělé vkládají do firem nezanedbatelné prostředky, a proto požadují profesionalitu, jasný růstový potenciál a zhodnocení původní investice. Za to vedle finančního zabezpečení nabízí své know-how.
Uchazeč o spolupráci s business andělem by měl mít naprosto jasno, zda je jeho projekt schopen uspět a za jakých podmínek. Také musí počítat s tím, že ve své společnosti ztratí hlavní slovo. Projekty podporované business anděly mají kromě financování i výhodu nového partnera ve firmě, který zpravidla přináší určitou hodnotu ve formě kontaktů, zkušeností z daného sektoru nebo podpory v různých oblastech při další expanzi projektu. Tento přínos nového partnera může být v některých případech, speciálně u projektů v rané fázi, důležitější než vlastní financování,
říká Jiří Beneš, prezident The Czech Private Equity and Venture Capital Association. Kvalita projektů je podle něj velmi různá. Zpravidla závisí na zkušenostech daných podnikatelů. Obecně mají podnikatelé naivní představy o možnostech financování. Typickou situací je také například sofistikované technické řešení projektu, ale neexistence realistického plánu jak budou produkt či služba uvedeny na trh, jaké prodejní kanály bude firma využívat a podobně,
doplňuje Jiří Beneš.
Rizikové kapitálové společnosti
Mezi investory se pro tento druh investování používá anglický spíše výraz venture capital. Princip je podobný jaký volí business andělé. Investuje se do podniků, které mají potenciál hodnoty a růstu a jejichž podnikatelský plán se specializuje na vysoce inovativní produkty, procesy a technologie. Investují se statisíce až miliony korun. Venture kapitalisté hledají doslova rakety, inovativní firmy, které jsou schopny doletět až ke hvězdám a dosáhnout mnohamilionové hodnoty. Tito investoři zpravidla nejeví zájem o financování projektu ve fázi nápadu. Chtějí vidět, že si žadatel s finanční pomocí umí poradit a svou firmu už někam dostal. Ze všeho nejvíc nás při posuzování investic zajímá, jací jsou lidé, kteří za projektem stojí. Pravé podnikání se nedá dělat napůl při zaměstnání, proto musíme vidět, že podnikatelé do toho jdou naplno a nebojí se rozumně riskovat,
vysvětluje Jaroslav Trojan z Credo Ventures.
Obecně se uvádí, že pouze jedna z deseti uskutečněných venture capital investic bude opravdu velmi úspěšná. Další dvě budou úspěšné, tři průměrné a čtyři zkrachují. Konkrétně v Credo Ventures loni obdrželi 328 business plánů, průměrně investují do jednoho ze sta.