Čeští bankéři mají strach z globálních krizí a podvodů

28. 5. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Přední představitelé finančního sektoru v České republice se obávají dopadů americké ekonomické krize na světové bankovní systémy včetně systému České republiky, zejména možných vlivů na finanční deriváty, úvěry a akciové trhy. Vyplývá to z nejnovější studie Banking Banana Skins, která byla provedena Centrem pro výzkum finanční inovace (CSFI) ve spolupráci s Pricewaterhou­seCoopers.

Dalšími výraznými riziky, kterým musí české bankovní instituce v současné době čelit, je podle výzkumu podvodné jednání a nedostatečné řízení rizik. Čeští bankéři z velké části sdílejí stejné názory s jejich protějšky po celém světě (šest ze sedmi největších rizik byly uváděny jak v České republice, tak v ostatních zemích, i když v mírně pozměněném pořadí). Obavy českých bankovních představitelů z podvodného jednání byly ale mnohem vyšší než ve většině ostatních zemí.

Podle průzkumu si pouhých 24 % respondentů myslí (v roce 2007 to bylo 64 %), že banky jsou na rizika dobře připraveny. V České republice byla důvěra v to, že banky dokážou čelit problémům, ještě nižší: žádný z respondentů neuvedl, že jejich vlastní či jiné bankovní instituce jsou na rizika dobře připraveny. Místo toho uvedli respondenti neurčitou odpověď (žádný z nich neuvedl ani „dostatečně“).

Průzkum taky poukázal na rozdíly v názorech na rizika, jak byly označeny různými kategoriemi respondentů. Bankéři považují za nejzávažnější hrozby tržní rizika, především prudké změny na úvěrových, derivátových a akciových trzích. Naproti tomu zástupci nebankovní sféry, a také zástupci státní správy, spatřují největší rizika uvnitř samotných bank, v nedostatečném řízení rizik a štědrých bonusových programech.

***

Průzkum byl proveden mezi téměř 300 předními bankéři ve 38 zemích a přináší přehled 30 rizik seřazených podle jejich závažnosti. Průzkumu se též zúčastnilo 5 respondentů z České republiky.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).