Čeští exportéři to teď nemají lehké

23. 9. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Nepříznivá situace na světových trzích, silná koruna, ale i konvergence české ekonomiky k EU přináší nepříznivou půdu pro uplatnění českých exportérů. Nejvíce jsou ohroženi vývozci do dolarové zóny.

Krize světových trhů, která zpomalila ekonomiku a zhoršila kurz dolaru vůči euru se přidala do řady nepříznivých faktorů, jež mají negativní vliv na český export. Mezi další faktory, které tento trend ještě více podporují, patří zvyšující se cena lidské práce, vysoká energetická náročnost a slabá pozice vůči odběratelům. Česko v minulosti mělo oproti západní Evropě nákladovou výhodu, ta dnes však už patří k minulosti a o slovo se navíc začíná hlásit konkurence ze zemí jihovýchodní Asie. Česká republika již dávno nepatří mezi nejlevnější destinace, v regionu střední a východní Evropy se dnes naopak řadí mezi nejdražší lokality. Pro zvýšení konkurenceschop­nosti je třeba se více zaměřit na kvalitní výrobky a služby s vyšší přidanou hodnotou. Nezbytná je inovace výrobků, zvyšování přidané hodnoty lidské práce, budování silné image značky a dalších necenových konkurenčních výhod, říká Jiří Prokop, partner oddělení transakčního poradenství Ernst & Young v České republice, který se specializuje na oblast restrukturalizace a revitalizace podniků.

Růst strategických položek v rozpočtech podnikatelů, jako je cena energií a lidské práce, má dlouhodobý charakter a bylo by krátkozraké očekávat návrat k dřívějšímu stavu, jak potvrdil Lukáš Brych, manažer oddělení transakčního poradenství Ernst & Young s tím, že řešení vidí v řízení pracovního kapitálu, odprodeji nepotřebných aktiv a zvýšení důrazu na řízení peněžních toků všude tam, kde je to možné.

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).