Přesněji řečeno může zákazníkovi naúčtovat rozdíl mezi cenou nového a použitého, jak se dnes říká "rozbaleného" zboží + další náklady.
Takže nechápu smysl tohoto podivného článku. Jednak neznám nikoho, ani z "třetí ruky", kdo by byl natolik neférový, aby tak učinil. A druhak by se taková "půjčovna" jednoduše nevyplatila.
On už ten předpoklad že prý "nemám peníze", a tak.... vždyť bez zaplacení mi to zboží nevydají, a peníze, tedy jejich část, mi vrátí až cca týdny po dovolené. A opět, stojí mě to poštovné.
Podivný článek.
Já bych to nedramatizoval. Prostě normální podnikatelské riziko. Pokud to lidé vrátí v pořádku, tak proč ne. Mě těch 14 dní přijde jako rozumná věc, protože spoustu věcí člověk zjistí až při používání daného výrobku. Např. u takového telefonu je něco takového nezbytné aby měl člověk delší dobu na otestování.
Jenže vadné zboží musí (prý) projít nejprve reklamačním řízením.
Před více než 10-ti lety jsem kupoval v prodejně Oskara mobil. Po vybalení neměl nabíjecí konektor. Tak jsem šel na prodejnu, ať mi to vymění. A to prý ne, 30-dní lhůta na reklamaci. Co na tom chtějí zkoumat, to mi slečna vedoucí nebyla schopna říci.
Tak jsem využil právo na odstoupeníé od smlouvy v kombinaci s reklamací, a zboží si koupil jinde. Jen to zdrželo vrácení peněz o několik týdnů.
A poenta? V jejich statistikách se toto jevilo ne jako neochota řešit reklamaci, ale "nespokojenost s příslušenstvím". Takhle to napsali do svého interního protokolu. Dnes by tam asi napsali "půjčovna".
Něco jiného je 14-denní lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu a něco jiného je samozřejmě záruka na zboží jako taková. Tam platí i u eshopů klasická zákonná 30-denní lhůta pro vyřízení a jak už to bývá někdo ji důsledně dodržuje a třeba i záměrně prodlužuje, někdo jako třeba já vyřeší obratem výměnou za jiné zboží, aby tím zákazník utrpěl co možná nejméně.... Pěkný den všem!
Tohle považuji za sviňárnu a nemám rád jeté věci. Jako zákazník bych uvítal zkrácení možnosti odstoupení od smlouvy řekněme na 48 hodin od převzetí zásilky.
Jako velký problém rovněž vidím nemožnost odstoupení pro vadu. Je to problém skrytých vad např. v telefonech a podobně. Telefon funguje, ale občas se seká. Správný postup je výrobek poslat do servisu, ale kdo by to dělal u nové věci? Je tu možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu, ale musí to být fakt bez udání důvodů, protože jak kupující řekne, že je to vadné, tak v tu chvíli se z toho stává reklamace a pošli si to do servisu. Výrobek se tedy vrací bez udání důvodů, eshop nemá moc šancí to poznat a jde to znovu do prodeje. Že se děje něco takového se často projeví až po několikerém vrácení.
Tohle konkrétně se mi stalo u výrobku za cca 10 tisíc v českém eshopu velikostně patřící asi do první desítky, možná pětky. Shodou okolností tam pracuje známá, takže jsem se ptal na postup a bylo mi řečeno, že to mám vrátit bez udání důvodů a ona to pak pohlídá, aby se tohle u nich řešilo a nešlo to znovu do prodeje. Oficiálně to udělat nešlo.
Aha, takže u eshopu si můžeš výrobek vyzkoušet 14 dní "v terénu" a je to ok. A v obchodě to uděláš jak?
To není lhůta pro vyzkoušení výrobku, ale pro prohlédnutí jako v kamenném obchodě. Nebo snad ti v kamenném obchodě dovolí vzít si foťák na dovolenou a tam ho zkoušet? Asi těžko. Prostě jsi jeden z těch vychcánků.
Ne, že bych si "půjčoval" věci z obchodů (za svůj život jsem vracel zboží do 14 dnů asi snad jednou nebo dvakrát), ale když vám prodáváj neustále šmejdy, který se schválně krátce po záruční době zničej, někteří lidé si prostě nebudou chtít kupovat věci, který jim jakože odejdou, aniž by je dennodenně používali..
Další kapitolou jsou pak reklamace - viz moje poslední reklamace myši (za 700 Kč) v ElectroWorldu na Zličíně.. Dokud jsem nechtěl vrátit peníze (neopravitelná vada), tak bylo všechno super (nabídli mi výměnu myši za jinou hned na místě, ale bohužel měli malý výběr, tak se musela sepsat reklamace, kterou mi následně uznali s tím, že tam na mě čeká nový kus). Jenže myš k práci s PC jsem potřeboval, tak jsem si mezitím koupil jinou jinde, a tak když jsem k nim přišel s tím, že chci peníze zpět, protože novou myš již nepotřebuji (podle zákona na to nárok mám), tak ze mne začali dělat debila, že na to nárok nemám (prý to byla dobrá vůle výrobce, že tu starou myš neopravil, ale rovnou poslal nový kus), že mi můžou vrátit maximálně poukaz ve stejné hodnotě nebo můžu odejít s tou novou myší, atd. A i když jsem si pro jistotu na netu v mobilu ještě dohledal, jestli na to nárok skutečně mám (a přečetl jim to:), stejně jsem odešel domů naštvanej a s nepořízenou. Tak jsem jim doma napsal stížnost přes jejich web s tím, že už jsem se oháněl ČOI a právníkem a druhý den mi volali, že mi peníze vrátí - najednou jsem nárok měl a peníze mi vrátit mohli.
Myslím, že EU a Brusel zvlášť, by potřebovali pár ran do hlavy, aby se jim už konečně rozsvítilo a "soudruzi z unie" nevymýšleli kraviny.
Dle mě je 14 dnů zbytečně nadnesených, v kamenném obchodě na to máte taky jen minuty, max. hodiny, takže dva dny považuji za dostačující až dost.
Raději, pokud zboží vykazuje vadu, aby se hned vyměnilo za jiné nebo vrácení peněz, ne, že budu za svoje peníze čekat měsíc na opravu, pak znovu a pak znovu.. (lepší prodejci to mění hned sami bez řečí). Já také platím platnými penězi hned....
V kamenném obchodě na to máte minuty? Tak to je váš problém, že si nenecháte výrobek pořádně předvést. Na internetu nemáte nic, kromě fotek, oslavných popisů, které e-shopy opisují jeden od druhého nebo z propagačních materiálů výrobce, kde i ten největší šunt je zázrakem techniky. V kamenném obchodě můžete posoudit reálný vzhled výrobku místo toho, jak někdo umí s photoshopem. Můžete si přímo vyzkoušet, jak vám výrobek "sedne", jestli logiku ovládání nevymýšlel makýz de Sade, jestli všechny vlastnosti uvedené v popisu jsou taky realita...
Jo, dva dny jsou víc než dost, zejména, když věc vyžaduje složitější instalaci nebo to koupíte někomu jako dárek. Pokud zboží vykazuje vadu, je to na reklamaci. Těch 14 dnů je na vrácení bezvadného, ale zákazníkovi vzhledem nebo funkcí nevyhovujícího zboží.
Ale každá příležitost k stížnostem na "soudruhy z unie" se hodí, že. Jenže ono je to takhle - buď si obchodníci udrží poctivost a solidní přístup sami, nebo po čase někdo (stát, EU, místní vrchní mafián) usoudí, že potřebují protézu. Ano, ta protéze tlačí a vůbec je nepohodlná. Taky je to jen náhrada...
Netuším, zda jste komik a chcete nám tu chladné pochmurné pondělní dopoledne trochu zpříjemnit nebo zda to myslíte vážně.
Na e-shopu máme fotky, popisy, specifikace, leckdy i videa. V kamenném obchodu nemáme nic než název výrobku a cenovku. Ano, když si vybíráte kávovar, máte teoreticky možnost jít do kamenného obchodu a požádat obsluhu o předvedení všech druhů kávovarů, které mají, z každého uvařit kafe a ochutnat, zda odpovídá vašim představám. V praxi však máte smůlu (nevěříte-li, zkuste si sám, pohrozit ČOIkou samozřejmě můžete, ale váš problém to nevyřeší). Zkuste si v obchodě "vyzkoušet" notebook, že si na něj nainstalujete všechny možné programy, které byste kdy chtěl používat a budete zkoušet, zda se chovají korektně. Reklamní kecy výrobců jsou v kamenné prodejně ještě častější než na netu, protože prodejci rádi vyzdobují své prodejny různými reklamními plakáty.
Takže spíš mi přijde, že se snažíte tady vytvářet nějakou virtuální realitu. Při nákupu přes net mám podstatně - a to bych zdůraznil - menší šanci, že si vyberu nevhodný výrobek na rozdíl od situace, kdy obíhám kamenné obchody. Důvody jsem už částečně zmiňoval
- na netu jsem jeden klik o recenzí, videorecenzí, technických specifikací, manuálů, oficiálních informací výrobce apod. V kamenné prodejně nemám k dispozici nic z toho bez vyžádání, po vyžádání mi tak možná půjčí manuál, abych si mohl udělat obrázek o tom, jak to funguje
- v obchodě vás nikdy (doslova!) nenechají výrobek vyzkoušet tak důkladně, jak důkladné videorecenze se dají najít.
- na netu jsem mj. i jeden klik od nabídky desítek podobných produktů, srovnávacích testů apod., což mi ještě lépe dovolí vybrat si to, co mi bude skutečně vyhovovat. V kamenném krámu jsem omezen na to, co mají momentálně VYSTAVENO, jinak musím jet o dům dál
Takže jediné, v čem má kamenný obchod výhodu, je víceméně to, že u vystaveného výrobku mohu posoudit vzhled. Tak bych mohl vyloučit např. nákup notebooku, který byl sice parametricky OK, ale tak hnusně hrubý levný plast, ze kterého byl vyroben, měl za následek, že jsem ho vrátil. To bych si v obchodě všiml. Protože když už se oháníte realitou, tak musíte moc dobře vědět, že ač jsou prodejci povinni zboží na vyžádání předvést, v praxi to nedělají (jo, já to rozbalím, vy si to nekoupíte a potom mi to tu zbyde) a pokud ano, tak maximálně vybalit a ukázat, v tom nejlepším případě ještě zapojit do zásuvky, aby bylo vidět, že to naběhlo. Ale o nějaké zkoušení, zda něco sedne, si můžete skutečně nechat jen zdát.
V eshopu si uz kupuji konkretni vyrobek v konkretni konfiguraci. Vic me nezajima. V kamennem obchode jej ostatne na 99% bud vubec nemaji a pokud ano, tak za silenou cenu.
Vybirat se dnes da pouze podle kvalitnich recenzi (Dpreview, Notebookcheck atd.) a dale pak v showroomu v eshopech. Urcite ne podle nejakych propagacnich materialu nebo snad zvastu "odborneho" personalu v nejakem electromegacosi.
A já, že na dovolené (ne ze slevomatu) tak často vidím "rádoby profi" lidi s "dělama" (rozuměj zrcadlovka s pěkným objektivem) a pořád takový to
"tu vodu vycákni .... teď",
"koukej... takhle to vypadá s bleskem a takhle bez, no chce to stativ, bez stativu to nejde",
"mohl jsem tam dát větší citlivost, ale pak to je nic moc",
"počkej zkusím to na automatiku"... samozřejmě vše náležitě hlasitě, aby si i slepej všiml, že si do lesa berou foták jen tak na krk bez pouzdra, že si berou "dělo" do akvaparku apod.
jj už vím kde to berou :D
ze se tu tohle deje, se psalo uz pred par lety. Pokud se to opravdu deje, je to od tech takyzakazniku dost nefer.
Na druhou stranu jsem ale rad po 3 dnech vratil zarizeni kvuli vlastnostem, ktere nebyly zjevne ze specifikace, a ktere predchozi model (dostupny na prodejne k osahani, na rozdil od toho noveho, objednaneho pro me), nemel.