Netuším, zda jste komik a chcete nám tu chladné pochmurné pondělní dopoledne trochu zpříjemnit nebo zda to myslíte vážně.
Na e-shopu máme fotky, popisy, specifikace, leckdy i videa. V kamenném obchodu nemáme nic než název výrobku a cenovku. Ano, když si vybíráte kávovar, máte teoreticky možnost jít do kamenného obchodu a požádat obsluhu o předvedení všech druhů kávovarů, které mají, z každého uvařit kafe a ochutnat, zda odpovídá vašim představám. V praxi však máte smůlu (nevěříte-li, zkuste si sám, pohrozit ČOIkou samozřejmě můžete, ale váš problém to nevyřeší). Zkuste si v obchodě "vyzkoušet" notebook, že si na něj nainstalujete všechny možné programy, které byste kdy chtěl používat a budete zkoušet, zda se chovají korektně. Reklamní kecy výrobců jsou v kamenné prodejně ještě častější než na netu, protože prodejci rádi vyzdobují své prodejny různými reklamními plakáty.
Takže spíš mi přijde, že se snažíte tady vytvářet nějakou virtuální realitu. Při nákupu přes net mám podstatně - a to bych zdůraznil - menší šanci, že si vyberu nevhodný výrobek na rozdíl od situace, kdy obíhám kamenné obchody. Důvody jsem už částečně zmiňoval
- na netu jsem jeden klik o recenzí, videorecenzí, technických specifikací, manuálů, oficiálních informací výrobce apod. V kamenné prodejně nemám k dispozici nic z toho bez vyžádání, po vyžádání mi tak možná půjčí manuál, abych si mohl udělat obrázek o tom, jak to funguje
- v obchodě vás nikdy (doslova!) nenechají výrobek vyzkoušet tak důkladně, jak důkladné videorecenze se dají najít.
- na netu jsem mj. i jeden klik od nabídky desítek podobných produktů, srovnávacích testů apod., což mi ještě lépe dovolí vybrat si to, co mi bude skutečně vyhovovat. V kamenném krámu jsem omezen na to, co mají momentálně VYSTAVENO, jinak musím jet o dům dál
Takže jediné, v čem má kamenný obchod výhodu, je víceméně to, že u vystaveného výrobku mohu posoudit vzhled. Tak bych mohl vyloučit např. nákup notebooku, který byl sice parametricky OK, ale tak hnusně hrubý levný plast, ze kterého byl vyroben, měl za následek, že jsem ho vrátil. To bych si v obchodě všiml. Protože když už se oháníte realitou, tak musíte moc dobře vědět, že ač jsou prodejci povinni zboží na vyžádání předvést, v praxi to nedělají (jo, já to rozbalím, vy si to nekoupíte a potom mi to tu zbyde) a pokud ano, tak maximálně vybalit a ukázat, v tom nejlepším případě ještě zapojit do zásuvky, aby bylo vidět, že to naběhlo. Ale o nějaké zkoušení, zda něco sedne, si můžete skutečně nechat jen zdát.