České říční lodě loni přepravily 2,1 milionu tun zboží a materiálu, což je o 4,5 procenta více než v roce 2006. Vůbec poprvé lodě plující pod českou vlajkou převezly většinu zboží na evropských vodních cestách, které se České republice vyhýbají. Objem labské přepravy se naopak snižuje.
Z předběžných údajů ministerstva dopravy vyplývá, že výkony českých lodí v zahraničí narostly meziročně o více než 18 procent na 1,063.000 tun, přeprava na Labi, ať už vnitrostátní či přeshraniční do Německa, klesla o 6,6 procenta na 1,057.400 tun.
České lodě se přesouvají do zahraničí, hlavně na Rýn. Důvodem je nestálost hladiny Labe, především na kritickém úseku mezi Děčínem a německou hranicí. Nejhorší byla situace právě loni, kdy z celého roku bylo Labe ekonomicky splavné pouhých 182 dní. V roce 2006 to bylo o 26 dní více, v roce 2005 o 50 dní více. Část českých rejdařů proto ukončila činnost.
Řešením má být podle ministerstva dopravy i rejdařů nový jez u Děčína, který by hladinu Labe udržoval na potřebné výši. Jeho stavbu chystá stát již několik let. Jezu však není nakloněno ministerstvo životního prostředí a ekologická sdružení, podle kterých by stavba narušila místní ekosystémy.