S horkým létem mají sice mnozí spojený především půllitr dobře vychlazeného piva, v srpnu už ale propukají i oslavy vína a dny otevřených sklepů. Hlavní nápor vinobraní sice začne až v září, už nyní je ale možné vyrazit za vínem po Čechách, Moravě i Slezsku. Alternativou jsou pro ty, kdo si nepotrpí na slavnosti, ale raději se za vínem vydávají na vlastní pěst, vinné cyklostezky po jednotlivých sklípcích. Čtěte více: Večer chutná, ráno pomáhá. Léto ve znamení pivních slavností
Srpnové slavnosti vína a otevřené sklepy
V Česku i na Moravě se udržuje tradice otevřených sklepů. Původně se sklepy otevíraly pro sousedy a přátele, dnes se tradice rozšířila na širokou veřejnost. Již zítra se koštuje víno na Mělníku. Mělnický košt, svatovavřinecké slavnosti mělnických vín a gastronomie, začíná ve Svatováclavské ulici na Mělníku 8. srpna ve 14 hodin. K ochutnání budou mělnická vína, návštěvníci mají také možnost účastnit se řízené degustace nejlepších místních vín. Vstupenkou na Mělnický košt je na místě zakoupená sklenice. Koštovat se budou například vína z Vinařství Bettina Lobkowicz, ze Školního statku Mělník, z Vinařství Kraus, od Miloše Hány, Pavla Chorouše a dalších vinařů. Součástí koštu jsou i hudební, taneční, divadelní nebo šermířská vystoupení. Čtěte více: Letošní léto hraje, tančí a zpívá
Za týden pak následuje Den otevřených vinných sklepů v Čejči. Čejč leží v Jihomoravském kraji a své vinné sklípky otevírá 15. srpna od 11 do 18 hodin. Od 19 hodin však ještě následuje koncert místní cimbálové muziky Mládí. Vstupné je 300 korun, což zahrnuje pohárek s potiskem, selskou svačinu, volný vstup do patnácti až dvaceti vinných sklepů, včetně volné ochutnávky vín, i večerní posezení u cimbálu.
A opět za týden od akce v Čejči se konají Otevřené sklepy a Zaražení hory v Týnci u Břeclavi. Vinařská slavnost začíná ve vinařském areálu Hradištěk a jeho okolí 22. srpna ve 13 hodin. V sedm pak následuje tzv. Zaražení hory. Je to staré právo platné od doby ukončení prací na vinici. Během dozrávání vína pak byl na vinici přísně zakázaný vstup.
Jaké víno preferujete?
Více jak dvacítka čejkovických sklepů se otevírá v rámci celého vinařského víkendu, který začne 28. a skončí 30. srpna. Víkendové otevřené sklepy se navíc v Čejkovicích konají celé léto. Na programu je tentokrát kurz degustace osmi vzorků vín za 150 korun. V sobotu je pak na Den otevřených sklepů Čejkovice možné za 600 korun, v ceně je zahrnutá degustační sklenička a dvousetkorunový poukaz na nákup vín, projít 21 místních vinných sklípků. Mezi nimi se lze pro zpestření přesouvat i koňským povozem. Čtěte více na serveru Vitalia.cz: Seriál O víně
Za vínem na kole
Není ale nutné čekat, až vinaři uspořádají nějakou speciální akci, oblastí sklípků a vinic se dá projet také na kole po speciálních vinařských či vinných cyklostezkách. Tak například Mutěnická vinařská stezka vede kromě Mutěnic také Čejčí, Čejkovicemi a Kyjovem a celkem měří 65 kilometrů. Mutěničtí doporučují stezku sice hlavně pro podzimní dny, neznamená to ale, že na ní není možné vyrazit třeba již tento víkend. Nejkratší moravskou vinnou stezkou je 26 kilometrů dlouhá Bzenecká vinná stezka, nejdelší pak Znojemská vinná stezka. Ta měří 165 kilometrů a její trasa vede po 55 vinařských obcích.
Závěr léta a podzim ve znamení vinobraní
Vinobraní, slavnost vína, znamená začátek sběru hroznů, lisování a příslib burčáku. Vinobraní je proto velké množství, stačí si jen vybrat – například podle oblasti nebo data konání.
Vinobraní | Datum |
---|---|
Pálavské vinobraní aneb Slavnost vína Mikulov | 11. – 13.9. |
Znojemské vinobraní | 11. – 12.9. |
Vinobraní hrad Hukvaldy | 12.9. |
Vinobraní Moravská Nová ves | 12.9. |
Strážnické vinobraní | 12.9. |
Žernosecké vinobraní | 18.9. |
Vinohradské vinobraní Praha | 18.9. |
Mělnické vinobraní | 19.9. |
Kunčické slavnosti s vinobraním | 18.9. |
Lázeňské vinobraní Lednice | 20.9. |
Valtické vinobraní | 3.10. |
Vinaři radí: Jak si správně vybrat a na co si dát pozor?
Jak se tedy ve všech akcích spojených s vínem vyznat a vybrat si tu pravou?
Laik by si jistě měl zjistit více informací o dané akci, nejlépe na internetu. Jakou má akce historii, počty návštěvníků, či je-li podporována Vinařským fondem. To pozná tak, že u akce je určitě někde logo Víno z Moravy, nebo Víno z Čech,
radí pro business server Podnikatel.cz Martin Půček, tajemník Svazu vinařů České republiky. Řadu akcí totiž podle něj dělají lidé, kteří se kolem vína sice pohybují, ale profesionalita jim chybí a návštěvník se pak jen diví. Na akci třeba nejsou další návštěvníci nebo nedostačuje kapacita a host může odjet zklamaný. Nejlepší referencí je zcela jistě předešlá účast známých. Jestliže se již někam vydá, měl by dát především všechny starosti za hlavu, vyzbrojit se dobrou náladou a vzít s sebou kamarády. Dobře se bavit a v rámci možností někdy i odpustit některé chybky v organizaci. Jsme přece jen všichni lidé,
dodává Půček.
Jak radí Petr Gondáš, projektový manažer Národního vinařského centra ve Valticích, je vhodné akci vybírat podle toho, co od ní kdo očekává, nebo ve kterém ročním období se na ni chystá. Na podzim jsou to bezesporu vinobraní (například ty největší ve Znojmě a v Mikulově) a nelze opomenout slavnosti Svatomartinského vína. V zimě je dobré využít stálé teploty sklepního prostředí a popovídat si nad skleničkou vína přímo s vinařem či sklepmistrem na některé z akcí otevřených sklepů. Jaro je ve znamení výstav nebo, chcete-li, koštů vína. Tyto výstavy pořádá téměř každá vesnička na jižní Moravě. Do povědomí návštěvníků se kvůli své tradici a zastoupení vinařů bezesporu dostaly Valtické vinné trhy. Léto patří pohodě a zážitkové gastronomii, proto doporučuji navštívit některou z akcí, na níž se víno a jídlo, tito dva odvěcí spojenci, představují a přinášejí nezapomenutelné zážitky,
vypočítává Gondáš.
Pozor by si měli návštěvníci podle Petra Gondáše dát na nedostatečnou ubytovací kapacitu v některých obcích. Na významné akce se totiž sjíždí i tisíce návštěvníků. Pokud si návštěvníci předem nerezervují místa k odpočinku, musí tento problém řešit na místě, kdy už se dávno mohli věnovat příjemnějším aktivitám,
uzavírá pro server Podnikatel.cz.
V marketingu vinařů existují rezervy
Aktivity jako organizace vinných slavností, dnů otevřených sklepů nebo vinobraní jsou důležitou součástí marketingu domácích vinařů. Dělají pro svou propagaci vinaři maximum nebo mají v porovnání se zahraničím nějaké rezervy?
Celá záležitost je otázkou financí a jejich sdružování. Vinařský fond, který celou řadu takových akcí spolufinancuje, má určité možnosti, ale jeho zdroje nejsou bezedné a také trh v Evropské unii není bez pravidel. V porovnání se zahraničním jde do naší propagace zcela jistě méně finančních prostředků než ve velkých vinařských zemích, které mají neporovnatelně větší plochu vinic a tím i prostředky na marketing,
odpovídá Martin Půček. Na druhou stranu však podle něj mohou být vinaři rádi, že tyto zdroje existují. Bez propagace totiž trh fungovat nemůže, navíc všechny okolní státy obdobnou podporu dělají a dělat budou. U vinařů je důležité, aby se sdružovali a využívali kumulaci prostředků. Následně pak jednotlivé akce koordinovali, aby si vzájemně nekonkurovali, neboť ve výsledku si mohou škodit sami,
uzavírá Půček pro server Podnikatel.cz.
Nějaké rezervy existují vždy a v každé oblasti, stejně tak je tomu i v marketingu jednotlivých vinařství. Když vezmu v potaz například vinařskou turistiku, na které se cíleně pracuje teprve pár let, nelze ji srovnávat s vinařskou turistikou v Rakousku, která se mohla vyvíjet kontinuálně. Odvážím se ale tvrdit, že ji dotahujeme mílovými kroky,
říká pro business server Podnikatel.cz Petr Gondáš. Jižní Morava se podle něj stala druhým nejnavštěvovanějším krajem v Česku, je zde kvalitní síť vinařských cyklostezek, certifikovaná zařízení vinařské turistiky a vinařské slavnosti pro tisíce návštěvníků. Nic z toho by tu však neexistovalo, kdyby zde nebylo vinařů a jejich vína,
dodává.