Jak jsme psali, pandemie koronaviru změnila byznys spoustě firem. Některé z nich se chopily příležitosti, využily svých zkušeností k pomoci ostatním a přidaly do svého portfolia roušky nebo například respirátory. Jak se jim daří dnes?
Co se dozvíte v článku
Jak to vypadá s výrobou?
Ve zlínském SPURu v souvislosti s koronavirem rozběhli na jaře 2020 výrobu nanovlákenných respirátorů a nanoroušek z nanomateriálu SPURTEX, který vyvinuli společně s Univerzitou Tomáše Bati. Od letošního jara téměř vůbec nevyráběli a prodávali zásoby ze skladu. Poslední dva týdny ovšem opět registrují nárůst poptávky. Dříve dodávali i státu, ale nyní je většina tuzemských výrobců pouze rezervní kapacitou čínských výrobců, neboť téměř všechny veřejné zakázky pro ministerstva a nemocnice vyhrávají překupníci se zbožím z Číny. O naše výrobky mají výhradně zájem korporace, obecně privátní sektor, a občané – často se setkáváme s doktory a sestřičkami, které si dokupují naše zboží za vlastní náklady, protože nechtějí používat, co je jim dodáváno přes veřejné tendry,
popisuje David Pospíšil, obchodní manažer společnosti SPUR.
Firma GOOD MASK začala vyrábět české respirátory v červnu 2020 a poptávka dosáhla nejvyšší úrovně v lednu a únoru letošního roku, kdy postupně došlo k navýšení výrobních kapacit až na více než 1 milion respirátorů za den. V dubnu letošního roku poptávka po respirátorech výrazně opadla a výroba se během léta utlumila na minimum. GOOD MASK během léta prodával zejména skladové zásoby a výroba byla omezena na minimum. V současnosti poptávka po respirátorech znovu strmě roste. Výroba v současnosti dosahuje cca 60 % dostupných výrobních kapacit,
upřesňuje Aleš Povr z GOOD MASK.
V Moldexu se po loňském extrémním roce výroba respirátorů Moldex letos na jaře vrátila zpět do více stabilních a předvídatelných kolejí. Znovu se můžeme plně věnovat dodávkám našim tradičním průmyslovým zákazníkům, a to jak v segmentu profesionální ochrany dýchání, tak ochrany sluchu,
dodává Martin Trojan, Prodej ČR a SR z firmy Moldex/Metric. Pavel Porada, chief business development officer Nano4fibers, podotýká, že kapacita výroby je odvozena od vývoje poptávky a díky tomu došlo především v letních měsících k útlumu, jelikož poptávka je v létě nižší, ale na podzim již naplno vyráběli a připravovali se na případné zhoršení situace. Aktuálně evidujeme jak ze stran firem, tak koncových zákazníků větší poptávku, a to reflektuje i navyšování našich výrobních kapacit,
doplňuje.
Jaká je poptávka?
Martin Trojan uvádí, že díky těžišti jejich zákazníků v průmyslu je poptávka dlouhodobě stabilní a každoročně rostoucí a průběh pandemie znamenal extrémní, až by se dalo říct, nežádoucí, výkyv v poptávce. Výroba pracovala na 150 % a vlivem extrémního nedostatku respirátorů v nemocnicích na covidových pracovištích a snaze v řešení pandemie pomoci jsme bohužel řadu našich dlouholetých zákazníků museli také odmítat. Nyní se naštěstí situace už uklidnila,
popisuje. Pavel Porada zmiňuje, že trh s respirátory nebyl nikdy pro masy lidí a pandemie to změnila. Poptávka podle něj dokonale koreluje s pandemickým vývojem a poptávka po jejich produktech je tak aktuálně významná.
Ve SPURu byla největší poptávka po respirátorech v únoru a březnu letošního roku a hlavním důvodem byl vysoký nárůst případů, ale i Čínský nový rok, kdy tuzemští výrobci mohli velmi rychle dodávat potřebnou ochranu na trh, zatímco čínské výroby stály. Naše denní kapacita u FFP2 v době vrcholu pandemie byla okolo 4mil./měsíc a 1mil/měsíc nanoroušek. Nyní jsou prodeje o 60 procent nižší než v loňském roce. V posledních šesti měsících jsme vyráběli na sklad a postupně utlumovali výrobu až na doraz,
říká David Pospíšil s tím, že nyní zaznamenávají větší zájem.
Poptávka v oblasti nano ochranných pomůcek se mírně zvyšuje, nicméně prvotní snahou SPURu bylo zajistit soběstačnost Česka, ale v tomto směru necítí ze strany státu žádnou podporu. V rámci veřejných zakázek vyhrává pouze import z Číny a nejen oni, ale veskrze všichni čeští výrobci nemají šanci. Stát slíbil pomoc a soběstačnost v kritické infrastruktuře, ale po roce a půl je trh zavalen čínským zbožím s pochybnou kvalitu a státní instituce nenakupují nic jiného, to znamená, že pravděpodobně budou všechny výroby postupně zavírat a budeme za rok ve stejné situaci a závislosti na importu jako na jaře 2020,
popisuje situaci David Pospíšil.
Co musely firmy dělat jinak?
V Nano4fibers se hned od začátku snažili především pomáhat lidem v ochraně před SARS-CoV-2 a naplno se tak vrhli do vývoje produktů, skokového navyšování výrobních kapacit atd. Poté tvrdě narazili na časově velmi náročné schvalovací procesy související s certifikací produktů, dovoz často nekvalitních, ale levných produktů ze zahraničí a podobně. Museli také nabírat nové zaměstnance a s poklesem poptávky se museli s některými z nich zase rozloučit. Co nás však tato situace naučila, je přetrvávající snaha o maximální pružnost ve výrobě, vylepšení interních procesů, navázání nových obchodních vztahů apod. Daří se nám také inovovat naše produkty a uvádět je na trh. Důkazem může být např. respirátor pro děti BreaSAFE COMMUNITY MASK KIDS / TEENS, který jsme právě uvedli do prodeje,
upřesňuje Pavel Porada.
Pro SPUR byl začátek pandemie stejným šokem jako pro všechny. Začali vyrábět nanoroušky především proto, že jako výrobci filtrační membrány nebyli tolik závislí na vstupech z Číny a mohli tak rychle poskytnout do potřebných míst kvalitní roušky. Vývoji nanovlákenné technologie se totiž věnují již 15 let. Podle Davida Pospíšila to zpočátku brali jako občanskou povinnost se výrobě naplno věnovat vzhledem k situaci s OPP, která nastala po příchodu pandemie. V červnu se zahájil testovací provoz na nových linkách pro výrobu respirátorů, kapacita se postupně navýšila až na 4 miliony kusů za měsíc a nyní společnost SPUR disponuje 7 linkami na výrobu nano respirátorů různých typů a jednou linkou na výrobu nanoroušek. Pozitivní změnou bylo úspěšné spuštění našeho e-shopu (Eshop.spur.cz), kdy jsme se přeorientovali na konečné spotřebitele, protože jsme pochopili, že odtud plyne větší zájem o naše produkty než z veřejných institucí,
podotýká dále.
V Moldexu v období dodávek pro ministerstvo zdravotnictví a ohromných poptávek koncových uživatelů bylo zejména nutné přistoupit k optimalizaci výroby a zeštíhlení sortimentu na tři nejžádanější respirátory. Výrobu řady dalších druhů respirátorů museli upozadit. Bohužel to mělo vážné důsledky v několikaměsíční dostupnosti speciálních respirátorů nebo filtrů polomasek do průmyslu, např těch s uhlíkovými filtry,
přiznává Martin Trojan. Nyní už všechny závody firmy MOLDEX znovu produkují celý výrobní sortiment. Aktuálně vzhledem k situaci roste poptávka po kvalitní ochraně proti koronaviru – aktuálně zejména po certifikovaných respirátorech menších velikostí pro děti a osoby s menší velikostí obličeje.
Nahlédněte do výroby těchto firem:
Jaké jsou další plány?
Ve SPURu ve druhé polovině roku 2021 uvedli na trh první nanovlákenný respirátor FFP3 typu fish type na světě. Nově mají i dětskou nanoroušku ve tvaru respirátoru Nanosík, čímž odpovídají na velmi nekalé prodeje FFP2 respirátorů pro děti, které jsou naprosto nevhodné. Co se týká jiných výrobních oblastí, tak na konci srpna spustili výrobu plastových izolačních panelů do modulárního obytného systému. Ten slouží jako ubytování pro rodiny vysídlené válečnými konflikty, pronásledováním nebo přírodními katastrofami. Stali jsme se tak jediným dodavatelem střešních a bočních panelů pro Better Shelter, podporovaný pro jeho celosvětovou prospěšnost nadací IKEA Foundation. Za tímto účelem jsme vybudovali ve stávajícím areálu novou výrobní halu a instalovali nové technologie, včetně robotické lisovny,
doplňuje David Pospíšil.
V Moldexu inovují sortiment s přihlédnutím k pokračující koronavirové pandemii, například bezdotykovými výdejníky ušních zátek, antibakteriálními dávkovači a podobně. Na nedávném veletrhu A+A jsme také představili průlomovou novinku v ochraně zraku – pracovní brýle Moldex Adapt vhodné k perfektní ochraně zraku při použití respirátorů,
prozrazuje Martin Trojan. Plány firmy Nano4fibers jsou velké a už teď na nich velmi intenzivně pracují. Mají stabilizovanou výrobu, podařilo se jim dostat inovativní výrobky na trh a oslovit jimi relativně velkou skupinu věrných zákazníků, kteří jim projevují důvěru svými opakovanými nákupy, čehož si opravdu velmi cení. Vždy nás potěší, když nám naši zákazníci píší, že i díky našim produktům je pro ně aktuální situace snesitelnější. To nám dává sílu pokračovat dál a snažit se využívat moderní technologie na pomoc lidem, což je mimo jiné naším posláním,
uzavírá Pavel Porada.