Čeští vývozci značně využívali služeb České exportní banky

7. 1. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

I přes stále sílící korunu se české firmy dokázaly v roce 2007 prosadit na zahraničních trzích svým zbožím, službami i ve formě investic. Jejich export byl financován především komerečními bankami, ale nemalou částkou také vypomohla státem zřízená Česká exportní banka. Ta proinvestovala do aktivit českých vývozců a investorů přes 20 mld. korun. Činila tak především pomocí úvěrů a záruk. Oproti roku 2006 se zvýšil objem podepsaných smluv takřka o 5 %.

Vývozní úvěry a odkup vývozních pohledávek činily dohromady 13,0 miliardy, z nichž téměř 11,9 miliardy bylo poskytnuto pomocí odběratelského exportního úvěru přímo či prostřednictvím jejich bank zahraničním partnerům českých firem. Výhodou tohoto postupu je skutečnost, že česká firma inkasuje svou pohledávku již v momentě splnění kontraktu a není tak posléze úvěrově zatížena. Na výrobu a investice pro vývoz v tuzemsku v rámci předexportního šly 3,4 mld. korun, vystavené záruk tvořily téměř 2,5 miliardy a úvěry na financování investic českých subjektů v zahraničí činily 2,0 mld. Kč.

Českým exportérům pomáhá ČEB například opět nacházet odběratele na trzích v zemích bývalého Sovětského svazu (Ukrajina, Bělorusko, Gruzie, Moldávie, Uzbekistán, Ázerbajdžán a další). Více než polovina všech nově podepsaných smluv je určeno na financování vývozů do Ruska.Dále se dostávají do hledáčku našich firem i trhy v jižní a jihovýchodní Asii. Banka pokračovala ve financování aktivit českých firem celkem ve 30 zemích, například v Mongolsku, v Pákistánu či v Černé Hoře, sílí také podpora vývozů na trhy USA.

Velký podíl v portfoliu ČEB tvoří i nadále malé a střední podniky, s nimiž banka uzavřela smlouvy v objemu skoro 5 mld. korun, což je výrazný nárůst ve srovnání s rokem 2006.

Česká exportní banka je součástí systému státní podpory exportu, v jehož rámci spolu s EGAPem řeší většinu svých obchodních případů a ve své poradenské práci sdílí zkušenosti a znalosti teritorií s Czechtrade.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).