Zákon nazvaný Lex Voucher (185/2020 Sb.) platí od dubna a jeho cílem je zmírnit dopady COVID-19 na sektor cestovního ruchu. Umožňuje tedy cestovním kancelářím v případě zrušení zájezdu z důvodu pandemie vydat klientovi poukaz na zájezd. Jedná se o náhradu za zájezdy s termínem zahájení od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020. Poukazy budou chráněny pro případ úpadku cestovní kanceláře a klienti se tak nemusí bát je přijímat.
Co se dozvíte v článku
Jak jsme psali v článku Zákon Lex Voucher se dá obejít. Co na něj vlastně říkají cestovky?, cestovní kanceláře se shodují, že jsou poukazy (vouchery) vydávané v rámci tohoto zákona dobrá věc, která jim pomohla. Například cestovní kancelář Italia Travel zákon v podstatě prozatím zachránil před likvidací, neboť jim zůstalo velké množství finančních prostředků v zimní Itálii. Bez zákona jsme většině klientů museli vracet veškeré platby, což bylo z hlediska cash flow nemožné, neboť úvěry COVID I, II i III byly zamítnuty,
popisuje jednatelka Kamila Riva. Podobně také Pavel Fellner z CK SEN říká, že zákon pomůže jak jim, tak i většině jejich klientů. Bez voucherů a pravidel by byly ztráty v řádu několika milionů,
podotýká.
O klienty nešlo
Podle reakcí lidí ve facebookové skupině nazvané Praktiky cestovních kanceláří… Zkušenosti, rady a pomoc však na klienty zákon příliš nemyslel. Markéta, jedna z členek konzultovala Lex Voucher s právníkem a dozvěděla se, že cestovní kanceláře nejsou na základě tohoto zákona ničím povinné, a poukaz CK vydat MŮŽE, ale NEMUSÍ. Dle občanského zákoníku je CK povinna peníze vrátit, ale tento zákon je občanskému zákoníku nadřazen, tudíž se zákazník žádné pomoci nedovolá. Nás tato skutečnost velmi zaráží, protože jsme si mysleli, že zákon má pomáhat lidem, ne pouze CK,
dodává. Reakcí na tento příspěvek se sešlo hodně a lidé v něm rozhořčeně reagují v tom smyslu, že bylo jasné, že jde o zákon pomáhající cestovkám a ne lidem.
Skutečnost, že vystavování poukazů Lex Voucher není povinné, potvrzuje i Petr Kraus, jednatel a ředitel cestovní kanceláře BON TON. Ten uvedl, že existuje celá řada možností, jak se zákazníky řešit zájezdy a smlouvy o zájezdu, které nemohly být realizovány. Oni například nabízeli možnost změny na jinou destinaci, změnu smlouvy na stejný zájezd v příštím roce, vlastní (nevládní) vouchery a lex vouchery.
Facebookové příspěvky klientů cestovních kanceláří
Co odmítnutí voucheru?
Podstatou vydávání voucherů bylo, že zákazníci, kteří mají zakoupený zájezd v daném termínu a nechtějí nebo nemohou jej z různých důvodů (ztráta zaměstnání, obavy o zdraví) absolvovat, mají možnost odstoupit od smlouvy o zájezdu. Poukazy budou moci odmítnout senioři nad 65 let věku, zdravotně postižení lidé, těhotné ženy, lidé na mateřské nebo rodičovské dovolené, nezaměstnaní, osamělé samoživitelky a samoživitelé a také školy v případě školních zájezdů.
Podrobnosti najdete v článku Cestovní kanceláře budou klientům za zrušené zájezdy vystavovat poukazy
V praxi to však není tak snadné. Na překážky narazil například Martin, kterému cestovní kancelář Pantour vrátila peníze pouze za manželku, která je na mateřské dovolené a její dceři. Ostatním ne, přestože objednavatelem byla jeho žena. Martina mu v reakci píše: Pokud je smlouva na chráněnou osobu, pak ostatní nemají s cestovkou žádnou smlouvu, takže jim těžko můžou vystavit LV. Nedejte se.
A podobně reaguje také Jana: Nedejte se, na to nemají právo, musí vám vrátit za celou smlouvu. Co na to paní Dostálová, ta ten paskvil vymyslela, ale nedořešila.
Jitka zase potřebovala odmítnout Lex Voucher z důvodu překážky v práci. Snažila jsem se, ale bylo mi řečeno, že jen pro zaměstnance a ne OSVČ, i když jsem měla salon zavřený víc než 2 měsíce…,
píše.
Samoživitelky musely dokládat a dokládat
Jitka se ptala, jak má postupovat a co vše musí doložit, když chce vrátit peníze za zájezd jako samoživitelka. Žaneta jí popsala své zkušenosti: Poslala jsem jim rozsudek, málo, chtěli čestné prohlášení, poslala jsem, málo, chtěli v něm i datum narození, poslala jsem tedy další čestné prohlášení včetně popisu porodnice a času narození. Nechali si 900 korun za pojištění a druhý den to bylo na účtu.
Miroslava nedodávala žádný rozsudek, jen podepsané a oskenované čestné prohlášení se všemi náležitostmi a také měla peníze druhý den na účtu.
Ve skupině se objevil i příspěvek samoživitelky Edith, která píše, že jí Lex Voucher nedali a má od cestovní kanceláře jejich kus papíru v podobě poukazu na příští rok. Ona však už s touto cestovní kanceláří nikam jet nechce, ani nemůže. A teď taky sedím doma, protože jsem „pomohla“ CK!!! Ale mně jako samoživitelce nikdy nikdo nepomohl,
píše. Když jí ostatní členové psali, že má jako samoživitelka nárok na okamžité vrácení peněz a známí je dostali, odpověděla, že s cestovní kanceláří bojovala marně 4 měsíce. Vše se prý odvíjí podle toho, kdy měla letět a kdy to řešila a ona nic nemá proto, že vše začala řešit moc brzy.
Jednání vyžadovala trpělivost
Spousta klientů cestovních kanceláří nakonec dostala zpět své peníze a domohla se tak svých práv. Podle jejich zkušeností však bylo zapotřebí obrnit se trpělivostí, někdy být rázný nebo si vzít k ruce právníka. Například Tomáš peníze dostal, ale nebyly mu vráceny v zákonné lhůtě 14 dnů, ale až po měsíci a po zaslání předžalobní výzvy. Od té doby je měl do dvou dnů na účtu. Dovolenou tak řešil od března a peníze mu došly až v půli června. Chápal bych, kdyby mé peníze neměli, nicméně hotely i letecké společnosti jim je vrátily a CK je pak protiprávně držela u sebe. Kdybych se nedožadoval svých práv a peněz, tak věřím, že své peníze dodnes nemám,
popisuje.
Že je potřeba přitvrdit, si ověřila i Liběna: Já přidala u Firo tour slovo právník a blesk a najednou vše šlo…
A podobně na tom byla i Dana: Já jsem vyloženě sprdla prodejce do telefonu a druhý den jsem měla peníze na účtu,
doplňuje. Markétě trvalo 4 měsíce dostat peníze zpět a pomohlo, že se do její kauzy vložil tisk a oslovila živnostenský úřad s tím, aby prošetřil činnost cestovní kanceláře.
Přečtěte si: Češi jsou chytré hlavičky. Pro cestování si letos půjčují karavany
Některým klientům se stalo, že jim voucher sice přišel, ale částka nesouhlasila s tím, co zaplatili. V případě Lucky šlo o částku 57 630 korun a na voucheru měla sumu 32 818 Kč. Nechápala proč a ptala se ostatních na jejich zkušenosti. S vysvětlením přišla Lenka: Jestli to máte přes nějakou cestovní agenturu, tak tam může být nesrovnalost mezi tím, co jste reálně uhradila agentuře a co agentura následně uhradila cestovce.
Olina pak poradila, ať Lucka zavolá do CK, že tento voucher nepřijímá, že chce na celou částku – až jim Invia dopošle peníze, tak dostane jiný. Pozor, Invia si na to, co zadržuje, vystavuje svoje vouchery,
upozorňuje dále.