Cestovky si mnou ruce: Čechům jedna dovolená ročně nestačí a chtějí utrácet

8. 10. 2024
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Podle zástupců cestovních kanceláří už před covidem bylo trendem prodlužování sezóny. Po prázdninách se tak stále prodává spousta zájezdů.

Češi v těchto dnech poptávají jak zájezdy na podzimní prázdniny, tak přes vánoční svátky nebo na Silvestra. Kromě aktivní dovolené vede také exotika. Cestovní kanceláře tak přicházejí s mnoha novinkami.

Co se dozvíte v článku
  1. Zájem o cestování neopadá
  2. V zimě vede exotika
  3. Co chystají cestovky nového?
  4. Češi jsou stále více ochotni utrácet
  5. Jaká byla letní sezóna?

Zájem o cestování neopadá

Petr Šatný, marketingový ředitel ALEXANDRIA cestovní kancelář, serveru Podnikatel.cz potvrdil, že poptávka po zájezdech letos výrazně vzrostla ve všech termínech po celou sezonu, její okraje nevyjímaje. Nabídku na termíny na začátku a na konci sezony, respektive v období mimo školní prázdniny, postupně rozšiřují už několik let a letos tak u nich letní sezona trvá zhruba od půlky května do půlky října. Přestože stále největší část klientů preferuje dovolenou v období zhruba od půlky června do půlky října, počet zájezdů, které realizujeme mimo tyto termíny, pravidelně roste. Tento trend započal ještě před covidem, pak byl, stejně jako jiné trendy v cestování, covidem přerušen a nyní se opět v plné síle vrací, dodává s tím, že co se podzimních a zimních zájezdů týká, tak i tam je vidět, že nárůst zájmu pokračuje a plynule se přenese z letní na podzimní a zimní sezonu.

Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí ČEDOKu, uvádí, že aktuálně v prodejích vedou last minute s odlety na podzim, stejně tak se ale velmi dobře prodávají dovolené v exotice během zimní sezony, kde vidí dvojnásobnou poptávku oproti loňskému roku. Na podzimní prázdniny ve spojení s nadcházejícím říjnovým státním svátkem jsou například téměř všechny zájezdy vyprodané, zbývá posledních pár míst v nabídce, upřesňuje a doplňuje, že dlouhodobě se také v zimní sezoně prodávají jako první pobyty přes vánoční svátky a silvestrovské oslavy, stejně tak jako přes jarní prázdniny. 

V prodeji jsou už od srpna také zájezdy na příští léto, přičemž dovolené v předprodeji nakupují zejména rodiny s dětmi, turisté s konkrétním termínem odletu nebo věrní zákazníci, kteří si chtějí objednat svůj oblíbený či nejprodávanější hotel, popisuje dále. Zájem o cestování ani po rekordním létu neopadá. V tuto chvíli už se ve velkém prodávají jak zájezdy za teplem do exotiky, tak i do Alp na lyže, přidává Jan Bezděk, Head of Communications and PR v DER Touristik CZ.

V zimě vede exotika

Přibližně 80 % klientů ČEDOKu vybírá v zimě dovolenou u moře, ať už se jedná o exotiku nebo bližší destinace, 20 % pak volí pobyt na horách. Zájem o lyžařské pobyty však podle Kateřiny Pavlíkové postupně roste, i proto pokračují tuto zimu s leteckými zájezdy na hory. Od ledna mohou milovníci zimních sportů opět vyrazit do Kayseri a užít si sjezdovky v Turecku i památky v oblasti Kappadokie, včetně letu v horkovzdušných balónech.

Petr Šatný říká, že zájem je jak o lyžařské zájezdy, tak o zájezdy za exotikou. Z exotických destinací je zájem především o kvalitnější zájezdy – dominují 4 a 5 hvězdičkové hotely s all inclusive v destinacích, jako jsou Emiráty, Maledivy či Mauritius. Zájem jsme očekávali, a tak jsme výrazně navýšili program do většiny zimních destinací, které máme v nabídce. Ve Spojených Arabských Emirátech navíc opět otevíráme klubový hotel, kde bude sídlit i náš kompletní český animační tým s bohatým programem plným zábavy pro malé i velké, prozrazuje.

Také Jan Bezděk potvrzuje, že se prodávají oba segmenty. Milovníci lyžování už samozřejmě plánují svoji letošní dovolenou. Nejvíc lyžařských zájezdů se tradičně prodá už během září a října, protože u lyžařských zájezdů last minute netvoří zdaleka tak velké procento prodejů jako v případě zájezdů k moři, vysvětluje. Zároveň podle něj v posledních letech výrazně roste také zájem o exotické destinace, a to hlavně s ohledem na to, že roste počet přímých letů z Prahy.

Musel si zvyknout, že Chorvaté mají na vše čas. Jak se mu v Chorvatsku podniká? Přečtěte si také:

Musel si zvyknout, že Chorvaté mají na vše čas. Jak se mu v Chorvatsku podniká?

Co chystají cestovky nového?

Jak Petr Šatný zmínil výše, stejně jako loni budou mít čeští zákazníci možnost užít si v Emirátech v češtině animace nejen pro děti, ale i pro dospělé. Reagují tak na stále rostoucí poptávku po této destinaci, která je často nazývána také jako nejdostupnější exotika. A protože spousta jejich opakujících se zákazníků miluje jejich klubové hotely a animátory, vychází vstříc jejich přáním a klubový hotel tak už podruhé otevírají i v Emirátech. Jejich animační tým zde bude působit od listopadu do května. Hotel je navíc se stravováním all inclusive, což je letos velmi častý požadavek. Zatímco dříve u exotiky zákazníci často poptávali zájezdy jen se snídaní či polopenzí, v poslední době se trend all inclusive přenáší z letních zájezdů i na ty zimní, exotické, popisuje.

V ČEDOKu si pro rezervaci pobytů na další letní sezonu připravili řadu novinek. Nově budou například zákazníci hradit nízkou zálohu ve výši 5 % z ceny zájezdu a druhou platbu zaplatí nejpozději 30 dní před odjezdem. First minute nabídky umožní zájemcům ušetřit za ubytování díky nižším sazbám hotelů, a navíc využít další výhody, jako jsou pobyty až pro tři děti zdarma. V případě sjednání připojištění storna, které se doporučuje zakoupit spolu s cestovním pojištěním rovnou u rezervace dovolené, je pak při splnění sjednaných podmínek možnost zrušení či změna zájezdu na charterových letech. 

Co se týče destinací, po výrazné expanzi v minulých letech z regionálních letišť se na příští letní sezonu zaměřili znovu na Prahu a na Slovensko. Jen z české metropole nabídneme přes 40 destinací, a to včetně dvou nových lokalit. Nově plánujeme zájezdy do oblasti Sitia ve východní části řecké Kréty a také na jih Albánie, kde vzniká nové letiště Vlora, prozrazuje Kateřina Pavlíková.

U letů do vzdálenějších destinací bude klientům k dispozici i plnohodnotná byznys třída, a to jak u aerolinek World2fly, tak u Smartwings. V obou případech půjde o plnohodnotnou byznys třídu s odděleným prostorem, vlastním stevardem a cateringem, říká o novinkách Jan Bezděk.

Plánujete letos zimní dovolenou na horách?

Češi jsou stále více ochotni utrácet

Podle Jana Bezděka díky rostoucímu počtu přímých letů z Prahy klienti objevují nové vzdálenější destinace, jako je Vietnam, Mexiko, Dominikánská republika, Kuba nebo Bahrajn a Keňa. Ve chvíli, kdy mají k dispozici přímý let a nemusí přestupovat na některém z velkých evropských letišť, výrazně roste atraktivita těchto zemí, podotýká. Češi jsou obecně čím dál více ochotni utratit za svou dovolenou více peněz a dopřát si vyšší kvalitu – v exotice 4 či 5 hvězdičkové hotely přímo u pláže, navíc s all inclusive, u zimních zájezdů hotely s polopenzí a wellness, v blízkosti sjezdovky, popisuje Petr Šatný.

Souhlasí s ním i Kateřina Pavlíková, která uvádí, že si Češi chtějí užít kvalitní dovolenou se vším všudy a dopřát si od začátku do konce dovolené. Dávají proto i letos přednost ubytování vyšší kategorie. Více než 85 % zákazníků rezervuje pobyty ve čtyř – a pětihvězdičkových hotelích, jezdí na výlety s česky hovořícími průvodci a mají zájem o výběr konkrétního sedadla v letadle nebo catering na palubě. Nejčastěji si také vybírají stravu all inclusive nebo ubytování ideálně hned u pláže. Stále častěji poptávají i hotely, které nabízí služby navíc, například wellness nebo dětské kluby. 

Roste podle ní i zájem o luxusní a adults only hotely, zajímavé zážitky nebo dosud méně objevené destinace. Nejčastěji jezdí klienti na dovolenou na týden nebo spojují cestu do zahraničí s poznávacím zájezdem, týden tak poznávají památky a týden mají odpočinek u moře, zmiňuje a doplňuje, že také sledují, že namísto jednoho delšího pobytu u moře čeští turisté jezdí obvykle i dvakrát ročně na týden. A to v průběhu celého roku, tedy na jednu letní dovolenou a jednu zimní dovolenou.

MM 25 baliček

Jaká byla letní sezóna?

Zájem o letošní letní dovolené u ČEDOKu navázal na dobré výsledky z posledních let. V průběhu sezony jsme zaznamenali až 30% nárůst oproti loňskému roku, kdy byly prodeje doposud nejlepší v historii naší cestovní kanceláře. Na Slovensku, kam jsme se v roce 2023 opět vrátili, byly prodeje na léto dokonce dvojnásobné, říká Kateřina Pavlíková s tím, že doprodej zájezdů na letošní léto v last minute vrcholí u říjnových termínů díky postupnému prodlužování sezony. Průměrná obsazenost letadel v aktuální letní sezoně představuje téměř 98 %, což vede k efektivnímu využití letů i doprodej do posledních míst.

Petr Šatný potvrzuje, že zájezdy na léto se už v předprodejích prodávaly velmi dobře a nárůst poptávky pokračoval i v rámci last minute prodejů. Prodávaly se zájezdy ve všech termínech po celou sezonu, její okraje nevyjímaje. Celkově tak letošní sezona bude velmi úspěšná a rekordní. Ve srovnání s loňskem se nárůst prodejů pohybuje v jednotlivých destinací mezi 20–40 %, uvádí. Boom cestování pokračuje a počet klientů, kteří s námi v létě odletěli na dovolenou, znovu narostl, takže šlo o rekordní sezonu, uzavírá Jan Bezděk.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).