Malé cestovky krachují, drží se jen ty nejsilnější, tvrdí jejich majitelé

29. 7. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 631791
Charterové lety zlomily letos vaz několika cestovním agenturám a kancelářím. Alespoň to tvrdí jejich majitelé. Přečtěte si další informace ze zákulisí cestovních kanceláří a poučte se radami odborníků.

V dnešním dílu seriálu „Podnikatelé z oboru radí“ se společně zaměříme na podnikání cestovních kanceláří a agentur. Jaké náležitosti musí mít každá cestovní kancelář či agentura a jaký je mezi nimi rozdíl? Jaké obtížnosti na podnikatele v cestovním ruchu číhají při zřizování pojistky proti úpadku? Proč se charterové lety nevyplácí a co stojí za letošním krachem cestovních kanceláří? Tyto i jiné otázky nám zodpoví profesionálové „od fochu“. Nechte se v začátku svého podnikání inspirovat jejich radami. Čtěte více: Chcete si založit vlastní kadeřnický salon? Ohlídejte si úřady

Jestliže chce fyzická osoba začít s podnikáním v oblasti cestovního ruchu, je nutné si nejprve uvědomit hlavně to, zda chce provozovat cestovní kancelář či agenturu. Na první pohled jde o drobnou formalitu, nicméně rozdíly v podnikání u kanceláří a agentur jsou veliké.

Cestovní kancelář (nebo též touroperátor) je firma, která sestavuje a nabízí zájezdy jiným subjektům (zákazníkům, cestovním agenturám).

Cestovní agentura je firma, která prodává jednotlivé zájezdy cestovních kanceláří či jiné služby. Sama zájezdy organizovat nesmí.

Jinými slovy, pokud podnikatel kombinuje více služeb dohromady, např. letenku a ubytování, již se jedná o zájezd. Zájezd je předem sestavená kombinace alespoň 2 z následujících služeb a trvající alespoň 24 hodin nebo zahrnující ubytování přes noc: doprava, ubytování nebo jiné služby cestovního ruchu tvořící významnou část zájezdu. V takovém případě jej již musí zřídit cestovní kancelář s povinným pojištěním proti úpadku. Na prodej pouhého ubytování či letenky, resp. předání zarezervovaných voucherů či pro prodej již sestaveného zájezdu vám postačí vlastnit cestovní agenturu.

Provozování cestovní kanceláře patří podle živnostenského zákona mezi koncesované živnosti a zákon pro podnikatele vymezuje následující požadavky:

  • vysokoškolské vzdělání v oblasti cestovního ruchu nebo
  • vyšší odborné vzdělání v oblasti cestovního ruchu nebo
  • střední vzdělání s maturitou v oblasti cestovního ruchu nebo
  • vysokoškolské vzdělání a 1 rok praxe v oboru nebo
  • vyšší odborné vzdělání a 3 roky praxe v oboru nebo
  • střední vzdělání s maturitou a 6 let praxe v oboru nebo
  • doklad o rekvalifikaci a 6 let praxe v oboru nebo
  • doklad o dílčí kvalifikaci pro provozování cestovní kanceláře podle Zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání)
  • doklady podle § 7 odst. 5 písm. b),c), f), g), h) nebo i) živnostenského zá­kona

K žádosti o koncesi se vyjadřuje Ministerstvo pro místní rozvoj. V případě, že podnikatel nesplňuje podmínky pro udělení koncese, může podnikat také prostřednictvím odpovědného zástupce.

Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu je podle živnostenského zákona činností živnosti volné. V rámci činnosti volné živnosti Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu je možné nabízet, prodávat a zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu či kombinací jednotlivých služeb cestovního ruchu, vyjma prodeje zájezdů. Je možné také prodávat věci související s cestovním ruchem. A samozřejmě poskytovat průvodcovské služby.

Vyzpovídali jsme majitele cestovní agentury Procesty.cz Pavla Nového a majitele cestovní kanceláře Jedu.cz Pavla Zíku.

3 tipy přímo od profesionálů

Pavel Nový, Procesty.cz

majitel ck1

Na co pamatovat při zakládání cestovky?
Na seznámení se s legislativou týkající se provozu cestovních agentur a kanceláří. A hlavně ptát se zkušenějších podnikatelů z oboru, to mi velice pomohlo.

Čeho se vyvarovat?
Důležité je nezaleknout se začátečního papírování a připravit se na to, že ze začátku nastane poměrně usilovná práce na marketingu a vymýšlení vhodné reklamy.

Co byste rád změnil, kdybyste mohl začít znova?
Určitě bych nepodcenil reklamu a propagaci, jak tomu v mém podnikání v začátku bylo. Originalita se cení, možná bych se více také radil s ostatními pro získání širšího úhlu pohledu na věc.

Pavel Zíka, Jedu.cz

majitel ck2

Na co pamatovat při zakládání cestovky?
Začínající podnikatel musí mít především vztah k cestování a k práci s lidmi. Prodej, nejen zájezdů, je velká psychologie.

Čeho se vyvarovat?
Nebrat si příliš velké sousto, země postupně přidávat a vyhýbat se dluhům. V cestovní kanceláři či agentuře není vysoký vstupní kapitál nutný.

Co byste rád změnil, kdybyste mohl začít znova?
Začínal jsem podnikat s kolegou, ovšem jak se na to dívám zpětně, rozhodně bych do byznysu nešel ve dvou lidech, natož ve třech. Vždy je lepší firmu zakládat sám na sebe a sám za sebe být zodpovědný.

Zájezdy versus individuální cesty

Oba oslovení podnikatelé podnikají zejména v oblasti takzvaných individuálních cest. V praxi to znamená, že s klientem na základě jeho požadavků vypracují plán cesty, vyřídí vízum, zabookují letenky a hotely, případně auto či např. lístky na sportovní utkání, a klient může po předání voucherů vyrazit na dovolenou. V cestovním ruchu pracuji více jak sedm let. Pouhé přeprodávání zájezdů cestovních kanceláří mě nebavilo, sestavování itineráře na míru klienta je pro mě zajímavější a pro zákazníka také příjemnější, jelikož se mu více věnuji intenzivně a individuálně. To u prodeje „pevných“ zájezdů není možné, řekl Pavel Nový.

Pavel Zíka organizuje stejně jako Pavel Nový individuální cesty klientům na míru, protože ho to baví. My chceme dělat exotické cesty s klienty na míru, jelikož zde cítíme díru na trhu. Na prodejnách klasických cestovek se prodejci do dalekých krajin podívali jen stěží, kdežto my si všechny destinace, které nabízíme, sami procestovali a bezproblémově tak můžeme ušít zákazníkům cestu podle jejich gusta, upřesnil Zíka. Čtěte více: Založit e-shop rozhodně není jednoduché, tvrdí profíci z oboru

Lidé na naplánování cesty nemají čas

Pavel Zíka dělí cestovatele do tří skupin. Jednou z nich jsou mladí lidé, kteří umí anglicky a nebojí se do zahraničí vyrazit na vlastní pěst. Druhou skupinou jsou starší lidé, kteří cizí jazyk neovládají a preferují pevně sestavené zájezdy od velkých cestovních kanceláří. Jeho společnost se zaměřuje na střed těchto dvou skupin, tedy na takové klienty, kteří již cizí jazyk ovládají, ale nemají na naplánování dovolené čas. Můžeme klientovi naplánovat např. pouze hotel a pronájem auta, zároveň mu naplánovat nějaké fakultativní výlety a reálně odhadnout, je-li schopný vše stíhat bez problémů. Nikam se tedy nemusí hnát, jelikož lokality, kam klienty posíláme, z naprosté většiny známe a dokážeme odhadnout, co mu v dané zemi hrozí a na co si dát pozor, dodal Zíka. Trasu a itinerář tak je schopný naplánovat během pár minut, kdežto zákazník by ji podle jeho slov plánoval hodiny, navíc s nejistým výsledkem.

Úsporou času argumentuje také Pavel Nový. Na druhém místě je mým argumentem také cena. Ta může být nižší, než když si klient rezervuje např. hotel sám za sebe. Další věcí je také nedůvěra zákazníků k platbám kartou po internetu, které se nevyhnou v případě hotelových bookingů, doplnil Pavel Nový.

Pojištění proti úpadku – nutná náležitost každé cestovní kanceláře

O pojištění proti úpadku musí cestovní kanceláře doslova bojovat, dle vyjádření našich podnikatelů jej není vůbec snadné získat. Je třeba mít dobrou historii plateb, musíte předložit podnikatelský záměr, přesvědčit pojišťovnu o tom, že opravdu nehrozí krach společnosti a máte dostatek financí, uvedl Pavel Zíka. Navíc upozornil, že jeho společnost neposkytuje žádné charterové lety, u kterých je dle jeho slov největší potenciální riziko úpadku společnosti. Výdaje za jejich provoz jsou totiž nemalé a zvládnou je splácet pouze větší cestovky.

Pavel Nový zatím o pojištění proti úpadku neusiloval, jelikož jej jakožto majitel cestovní agentury nepotřebuje. Do budoucna však o přechodu na kancelář uvažuje. V očích veřejnosti má cestovní kancelář přece jen lepší jméno než cestovní agentura, upřesnil. Čtěte více: Hotelů je jako smetí. Jak nezapadnout a přitáhnout klienty? Poradí odborníci

Důvody bankrotu letošních cestovek

Během letošních prázdnin zkrachovalo hned několik cestovních kanceláří. Jaký pohled na to mají námi oslovení podnikatelé? Většinou se bankroty cestovních společností zdůvodňují tím, že došlo k nedostatku finančních prostředků, které byly určeny na zaplacení letecké dopravy, tedy takzvaných charterových letů, zdůvodnil Pavel Nový. Mnoho kanceláří podle něj vybere finanční obnos od klientů již při uzavírání first moment zájezdů (tedy takových, které jsou uzavřeny před hlavní sezonou), a peníze pak použije na jiné účely než na charterové lety.

skoleni_8_1

Podobně situaci hodnotí také Pavel Zíka. Vedle splácení charterových letů poukazuje také na nemalé provozní výdaje. Vesměs krachovaly malé cestovky, které měly pár klientů. Fixní náklady na provoz jsou velice vysoké, a pokud není zákazníků dostatek, nemůže to dopadnout jinak, řekl.

Foto: Ondřej Hošt, Internet info, s.r.o.

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).